LAGU-LAGU HINDUSTAN 

1970-an, masa budak-budak, aku kadang-kadang ikut orang-orang dewasa pergi ke Taiping atau Pantai Remis, tonton filem Hindustan kat panggung wayang. Antara jodol filem yang aku pernah hadap ialah Andaz, Bobby, Yaadon Ki Baraat, Haathi Mere Saathi dan Aa Gale Lag Jaa. Aku kali pertama masuk panggung wayang sekitar 1973 dan filem yang aku tonton tu Andaz. Aku seronok tengok pemandangan indah, aksi hero dan penjahat berlawan, serta kecantikan pakaian dan hiasan dalam rumah. Rumah aku kat kampung kecil beratap rembia, lantai bahagian dapur ada yang dibuat dari batang pinang atau buluh! Tiada meja malah kerusi, malah tidur pun atas tikar mengkuang arwah mak anyam, berbantal kekabu juga dibuat mak sebab pokoknya ada sebatang di sebelah rumah kami, berselimut kain pelikat. Pakaian harian aku kat kampung pula selalunya seluar pendek, tanpa baju, tanpa selipar. Kat bawah ni aku letak beberapa video lagu - ada yang dulu aku hafal tanpa faham maksud, tanpa aku tonton filemnya, tapi aku sering dengar kat corong radio Singer yang diletak atas para kecil tepi dinding dalam rumah aku atau aku tekuni waktu juruhebah kenduri kahwin kat kampung aku pasang piring hitam - untuk aku hayati bila terasa sunyi. Nak tonton, tonton la. Aku dah cuba pilih video-video yang tiada aksi atau tarian melampau ❤️ 




































Ramai peminat lagu Hindustan kat belah pantai timur rupanya. Moga tak berlebih-lebihan 😍


Menari sama-sama lelaki saya ikut pandangan ulama kata tak salah. Namun, jangan sampai lupa perangi Zionis.

Comments