REGGAE 

Saya mula minat reggae sekitar awal 1980-an. Masa tu, peminat genre muzik ni didakwa suka hisap ganja meskipun ramai kaki rock pun serupa! Bagi saya, saya tak minat dadah, saya sekadar minat rentak lagu reggae yang bila kita dengar betul-betul, kita akan dapati pemain deram memukul agak kemudian berbanding tempo muzik manakala lirik lagunya pula sering bercerita mengenai perjuangan menentang ketidakadilan. Banyak juga lirik lagu reggae, khususnya yang dinyanyi Bob Marley dan Peter Tosh, yang memuja Jah Rastafari. Bab ni saya tolak! Yang pasti, abaikan hal-hal yang negatif. Masa usia saya belasan tahun dulu tu, saya juga pernah berkawan dengan seorang pelajar wanita kulit hitam dari Afrika yang rambutnya berpintal-pintal siap bermanik pelbagai warna. Rambut saya ketika tu panjang melepasi bahu lalu dia kata dia boleh tolong pintal rambut saya. Kena ambil masa sejam dua! Tapi, saya tak berapa suka gaya rambut begitu.




































2 video babit beberapa pemuzik dan penyanyi Arab Saudi kat atas ni pamer suatu situasi yang ironi sebab beberapa wanita bukan setakat bernyanyi malah ada yang kelihatan menari dan tak bertudung. Satu perkara lagi, maksud lagu No Woman No Cry bukan sekadar pujuk orang perempuan supaya jangan bersedih tapi ia suatu ajakan supaya orang awam pilih cara demontrasi menentang kerajaan. Hal macam ni sudah tentu tidak disukai regim Salman. Lagu Get Up Stand Up tu lagi la ajak orang awam bangkit pertahan hak masing-masing demi menentang ketidakadilan. Atau mungkin kerajaan Arab Saudi tak kisah rakyat "berbalah" dengannya asalkan mereka berkenaan berjuang mengikut acuan bukan ☪️.

Comments