Identiti Puak dan Fahaman Agama di Afghanistan

oleh Thomas Barfield 

(nota: Syarahan ahli akademik Barat dalam video paling atas, ada kelemahan sebagai contoh perbualannya dengan beberapa rakyat biasa ditonjolkan - bukan sekurang-kurangnya seorang ulama, pemimpin politik terkemuka atau pihak berkuasa tempatan - dijadikan sebagai rujukan utama untuk menafsirkan keadaan di Afghanistan. Sudah tentu, apa yang disebut oleh golongan kurang pendidikan berkenaan contohnya hukum fekah, tahap penguasaan bahasa Arab selain maklumat mengenai struktur politik tempatan tak tepat seperti juga kenyataan mereka, yang didakwa beliau, berpendidikan tinggi tapi ternoda dengan segala macam dari Barat. Sedangkan, saya rasa tak begitu ramai orang yang tak bersekolah secara formal berpendirian amat jumud sebegitu! Saya faham, skop kajian beliau dihala lebih kepada pandangan rakyat bawahan - seperti yang diakui beliau - mungkin kerana alasan-alasan atau kekangan-kekangan tertentu seperti faktor keselamatan. Mungkin juga beliau berniat agak jahat untuk menimbulkan sedikit keraguan di fikiran semua orang Islam dan tambah-tambah lagi orang bukan Islam terhadap entiti Islam, khususnya negara-negara tertentu dan aliran Islam tertentu di Afghanistan. Begitupun, moga kita boleh pelajari sesuatu bermanfaat yang wujud secara tak langsung dalam syarahannya ini. Guna akal sewaktu menonton video atau membaca terjemahannya di bawah ini, dan sila tolak fakta atau pandangan menyeleweng. Saya letak juga di sini dua video lain membabitkan dua ustaz muda bagi memudahkan anda faham beberapa isu mengenai Islam yang ada kaitan dengan video paling atas.) 

Makna puak dan fahaman agama di negara ni sering disalah tafsir orang asing kerana kita suka ambil mudah dalam mengkategorikan penduduknya sedangkan masalahnya  di Afghanistan penduduknya tak dikategorikan secara mudah, khususnya apabila kita tumpu kepada puak-puak yang tak mengikut corak yang sama seperti penduduk di tempat-tempat lain dalam dunia ini terutamanya Balkan yang menghadapi masalah sebelum Afghanistan. Kita kena sedar bahawa pihak antarabangsa yang bergerak dari satu malapetaka ke satu malapetaka lain di masa lalu sama ada di Yugoslavia, Timor Timur dan Rwanda. Mereka kemudiannya ke malapetaka lain seiring mengkaji sebarang persamaan. Kadang-kadang tak sama seperti yang berlaku di Afghanistan. Oleh itu, apabila kita peroleh jawapan kepada persoalan-persoalan yang wujud, kita terkejut pula dengan masalah-masalah yang berlaku di tempat-tempat lain.

Kita perlu ada pengetahuan tempatan, dan orang asing yang pergi ke Afghanistan sukar untuk mendapatkan maklumat mengenai hal tempatan, khususnya kerana orang-orang tempatan yang kita berbual mampu berbahasa asing yang bagus kerana punya pengalaman tinggal di luar negara, dan mereka ini tafsir dan lihat dunia dengan kaedah yang sama dengan kita, manakala majoriti penduduk tempatan tak boleh berbahasa Inggeris dan tak lihat pun dunia seperti yang kita lihat lalu menafsirkan secara amat berbeza pula. Oleh itu, amat penting, di mana-mana negara sama ada Pakistan, Afghanistan atau India apabila anda bercakap dengan seorang Afghanistan, seorang India atau seorang Pakistan tak bermaksud apa yang mereka katakan itu mewakili negara-negara berkenaan, dan penting untuk anda memperolehi identiti individu terbabit, taraf mereka dalam masyarakat, bukan bermaksud apa yang mereka cakap tak betul, tapi untuk mengetahui sama ada pandangan itu minoriti atau majoriti. Sama ada ia benar berasaskan fakta atau tidak, khususnya di Afghanistan. Tempat-tempat lain di dunia ini tak perlukan fakta untuk masyarakat bertindak. Khabar angin yang dipercayai sebagai benar oleh orang ramai dianggap sebagai suatu kebenaran. Lalu, jika nafi kabar angin akan menyelesaikan masalah. Tidak. Afghanistan bukan begini.

Di sini, orang hidup dengan teori konspirasi. Apabila Taliban mula berkembang di utara Afghanistan, penjelasan yang diberi ialah Amerika Syarikat bawa mereka ke sana. Kenapa? Kita lihat helikopter-helikopter. Kenapa? Jika Amerika Syarikat nak menetap di Afghanistan, negara ini perlu Taliban untuk berlawan. Ia sebenarnya adalah hubungan kedua-dua pihak yang mengarut. Namun, ramai orang  tetap berfikir seperti ini.

Baiklah, kita fokus kepada puak dan fahaman agama yang berkaitan antara satu sama lain. Sebagai ahli antropologi, kita sering membezakan antara puak yang berorganisasi dengan yang tak berorganisasi. Di Afghanistan, puak utama ialah Pashtun yang mungkin 40, 43 atau 45 peratus daripada keseluruhan penduduk Afghanistan. Mungkin juga berjumlah besar tapi bukannya majoriti. Makna kata, Afghanistan bukan sebuah negara yang sesuatu puak jelas ada majoriti. Pashtun nafikannya sebab politik kerana dalam demokrasi kita anggap ia suatu kesucian. Pihak majoriti pasti benar.

Masalahnya, di Afghanistan mereka tiada bancian penduduk sejak 1971. Semua angka mengenai jumlah sesuatu puak atau hal-hal lain adalah anggaran. Ia disahkan secara percakapan berulang-ulang. Semalam kita mungkin kata 30 juta penduduk Afghanistan, mungkin benar 30 juta dan mungkin tidak. Kita tak tahu. Pashtun pula kata mereka 50, 60 peratus daripada jumlah penduduk negaranya. Kita tak tahu kerana kerajaan sejak 10 tahun lepas tak pernah buat bancian penduduk dan jika mereka buat bancian penduduk, mereka tak tanya mengenai nama puak. Anda boleh anggar cuma dengan mengetahui siapa yang tinggal di sesuatu kawasan. Malah, jumlah penduduk Afghanistan mengikut bancian penduduk terakhir, kerajaan Afghanistan kata, mereka ada 20 juta pada 1971.

Mereka buat bancian penduduk, mereka dapat 12 juta. PBB kata negara awak bukan sebuah negara miskin jika hanya 12 juta penduduk. Anda akan hilang bantuan. Pihak Afghanistan kata pula bancian penduduk itu ada kecacatan, kami tambah 4 juta, kau bagi 4 juta. Statistiks semasa perang dengan Soviet dikatakan sebagai 16 juta, angka sebenar 12 juta, PBB bagi 4 juta lalu 16 disebut berulang-ulang sehingga 2001 apabila ada pihak mengatakan pasti lebih lagi penduduk berbanding angka itu, lalu mereka gandakan. 20, 25 dan sekarang 30 juta. Penduduk Kabul 2 juta, 3 juta atau 5 juta, siapa yang tahu? Saya bagitahu anda supaya cermat kerana mereka tak seperti India yang ada rekod. Di Afghanistan, tiada sijil kelahiran, tiada sijil kematian.

Yang menarik mengenai Pashtun, sejumlah besar mereka menyeberang sempadan. Ada lebih ramai Pashtun di Pakistan, mungkin lebih dua kali ganda berbanding yang ada di Afghanistan, walaupun jumlah mereka besar di Afghanistan. Oleh kerana ini, mengikut terma politik, Pashtun sering desak untuk kemerdekaan Pashtun di Afghanistan. Peta membabitkan mereka ialah arah ke bawah menuju Sungai Indus sehingga Karachi iaitu setengah daripada keluasan Pakistan. Masalahnya, tak jelas mengenai matlamat negara Pashtun baru ini termasuk kawasan di Afghanistan kerana Pashtun yang tinggal di Afghanistan nanti jadi golongan minoriti. Mereka tak mahu jadi minoriti, mereka nak jadi kumpulan yang memerintah Afghanistan. Oleh itu, prinsip kebebasan Pashtun di Afghanistan tak jelas.

Puak Pashtun mengikut sejarah adalah pembekal kumpulan orang yang memerintah Afghanistan. Menariknya, berabad-abad kumpulan yang memerintah yang digelar Durani tak lagi bercakap loghat Pashtun. Mereka berubah menjadi orang yang berbahasa Parsi. Lingua franca bagi Afghanistan berasas kepada puak Tajik – istilah Tajik ni tak diguna pakai sangat di Afghanistan. Puak Tajik memang dari asal bercakap Parsi tapi berfahaman Sunni. Pashtun juga Sunni. Satu hal penting lagi, setiap kali saya kata secara umum bahawa Pashtun ini Sunni, Tajik juga Sunni, seorang warga Afghanistan boleh angkat tangan dan kata saya tahu seorang Syiah Tajik atau terdapat di sempadan barat laut segolongan Syiah Pashtun. Benar. Di Afghanistan ada pengecualian bagi setiap perkara. Persoalannya dalam keadaan macam mana?

Tajik bercakap Parsi dan orang bercakap Parsi berada dalam kerajaan Afghanistan sejak berabad-abad lalu kerana British tanya sewaktu masuk Afghanistan melalui India, apa bahasa pegawai-pegawai mereka perlu guna? Dijawab Parsi. Ia adalah bahasa Perancis bagi negara-negara di timur. Dari Empayar Uthmaniyah, Turki ke utara India, Empayar Mongol, mereka simpan dokumen dan berhubung diplomatik dalam bahasa Parsi. Orang berpendidikan berbahasa Parsi. Oleh itu, apa berlaku kepada Pashtun dari pergunungan atau gurun yang ke bandar-bandar dan bekerja dengan kerajaan. Mereka menjadi seperi orang Parsi. Ketua bagi semua puak adalah Pashtun tapi budaya mereka mengikut Parsi.

Oleh itu, apabila bercakap mengenai perbezaan puak di seluruh Pakistan dan yang berada di Kabul atau Kandahar, adalah secara budaya berbeza walau mereka berkenaan sama puak. Kehidupan juga berbeza, Tajik ramai berniaga, kebanyakan ulama adalah Tajik tapi puak ini ramai pula bertani di luar bandar. Mereka mungkin 30 peratus daripada keseluruhan penduduk Afghanistan. Lagi sekali suatu jangkaan.

Kemudian, ada puak utama lain iaitu Turk dan Uzbek yang ramai menetap di utara Afghanistan di sebelah utara Hindu Kush. Kawasan yang mengikut sejarah menggunakan bahasa Turki. Utara Hindu Kush menuju Asia Tengah ke utara menuju Bukhara adalah puak Kazakh yang turut berbahasa Turki. Mereka ini bebas sama ada nak pilih kerajaan di Bukhara atau Kabul. Mereka akan ke sana dan ke sini pulak! Akhir abad ke-19, kepentingan politik Uzbek dan Turk terhakis apabila kerajaan Kabul di ambil alih. Jumlah puak ini dalam jumlah penduduk Afghanistan mungkin 10 peratus, tak ramai tapi penting kerana mereka ini yang mengeluarkan permaidani di Afghanistan. Eksport utama Afghanistan ialah permaidani. Permaidani Bukhara yang terkemuka itu bukan dibuat di Bukhara tapi dibuat oleh puak Turk, cuma dipasarkan di Bukhara. Puak Turk sedikit tapi penting di segi ekonomi.

Apa yang utama mengenai puak-puak seperti Uzbek dan Turk ialah puak-puak ini ada di negara-negara luar. Ada di Uzbekistan, ada di Turkmenistan, ada di Tajikistan, di negara-negara bekas Soviet. Saya dah bagitahu Pashtun luas kawasan yang didudukinya yang terbahagi di Afghanistan dan Pakistan. Oleh itu, Afghanistan adalah sebuah negara yang hampir semua penduduknya ada puak di luar negaranya. Berbeza Pashtun di Afghanistan dengan yang di Pakistan yang sama budaya, puak-puak yang berkaitan dengan etnik di Asia Tengah pula tidak. 70 tahun dijajah Soviet merubah masyarakat di sana yang melihat Afghanistan seperti California atau Texas melihat Meksiko. Ya, di negara kita ada orang bercakap Sepanyol, mereka orang Meksiko. Tapi, mereka tak boleh pandu terus kereta ke sana, sama juga puak-puak Asia Tengah, mereka tak ke Afghanistan, orang bahaya. Stereotaip puak ini betul, tapi di sisi pandangan berbeza, puak-puak Asia Tengah ini pasif. Kenapa mereka biar Russia memerintah mereka? Kita boleh lihat sifat puak-puak ini sama tapi budaya mereka berbeza.

Ada satu puak yang tiada hubungan dengan negara luar iaitu Hazara. Mereka ini Syiah, tinggal di tengah Afghanistan, dekat terletaknya Buddha Bamyan. Ramai mereka percaya mereka keturunan Mongol, kelihatan wajah mereka ini dari Mongolia. Yang penting di sini, mereka Syiah dan Syiah ada 15 peratus daripada seluruh penduduk Afghanistan. Mengikut sejarah, mereka paling didiskriminasi di Afghanistan oleh kerajaan Sunni dan Pashtun. Kita lihat persengketaan puak antara Hazara dan Pashtun khasnya kerana akhir abad ke-19, Amir Abdul Rahman benarkan Pashtun tawan Hazara, membolot tanah, memperhamba warganya dan ini mencetuskan dendam. Selepas zaman perang, sejak tahun 2000 Hazara peroleh kesaksamaan politik dan menjadi musuh kepada kedatangan Taliban, mereka juga musuh kepada Tajik dan Uzbek. Kebanyakan ahli Taliban adalah Pashtun walau ia tak begitu secara keseluruhan.

Saya tak nak letak sedozen puak kecil lain. Jika anda seorang pakar bahasa, anda akan cinta Afghanistan kerana ada kira-kira 20 bahasa. Dari lembah ke lembah, dari gunung ke gunung, bahasa baru ditemui, manusia baru ditemui, agama baru ditemui. Untuk hal ini, kita tak perlu tahu mengenainya. Kita kenali puak-puak di Afghanistan seperti Balkan yang ada Serbia, Croatia dan Bosnia yang terjebak dengan perang saudara? Tak. Ia tak berlaku seperti itu kerana di Afghanistan, terma-terma yang saya nyatakan ini tidak diguna pakai di sini melainkan apabila bercakap dengan orang asing. Kerana setiap puak terlalu ganas, terlalu ramai. Jika saya kata Hazara anti Taliban. Seseorang boleh sebut nama pemimpin Hazara yang menyertai Taliban. Setiap puak mahu ada wakil kerana anda tak tahu bila anda perlukannya. Begitu juga, Pashtun menyertai satu parti, tapi segelintir Pashtun sertai parti lain kerana mereka tak boleh “sekat” sesiapa menjadi ahli parti tertentu. Banyak bentuk pembahagian di sini berbeza dengan Balkan, di mana di sana puak cipta bentuk politik sedangkan di Afghanistan tidak.

Apa yang dibincangkan di sini mengenai puak terlalu berbentuk huraian mengenai apa yang berlaku sekarang. Oleh itu, bagaimana Afghanistan memahami hal identiti puak, anda perlu faham, ia bersarang dalam terma-terma yang diguna pakai oleh orang asing. Bagi orang dalam, ia adalah suatu persoalan mengenai masalah isu. Seseorang boleh mengaku sebagai seorang Pashtun pada peringkat antarabangsa, tapi dia tak boleh “tahan” dengan Pashtun yang tinggal di lembah sebelahnya kerana berbeza di segi suku atau kabilah. Dia juga mungkin tak boleh “tahan” dengan sepupunya walau berhubungan dekat. Dia malah mungkin berkahwin dengan adik perempuan sepupunya itu. Pashtun amal kahwin sepupu.

Tapi, jika kaji apa yang kita nampak, apa maklumat yang kita dapat, ada suatu terma berbagai maksud yang penduduk Afghanistan sebut “kaum.” “Kaum” bermakna orang kita, “kaum” boleh bermaksud kampung kami, lembah kami, orang Islam Sunni yang boleh bercakap Parsi, dan boleh juga dimaksudkan pada peringkat antarabangsa sebagai kami orang Afghanistan. Persoalannya apakah benda masalahnya dan siapa orang yang bertanya. Yang menarik mengenai istilah “kaum” ialah setiap kumpulan guna istilah ini tanpa mengambil kira bagaimana mereka berorganisasi. Dan, didapati, mereka berorganisasi dengan dua kaedah.

Puak adalah istilah lama dalam bidang antropologi yang kelihatan terkebelakang walau setiap orang masih memakainya. Semuanya adalah kumpulan etnik. Mengikut ilmu antropologi kita boleh anggap semua kumpulan ini adalah etnik. Bagaimana anda pastikan sesebuah kumpulan etnik? Satu artikel terkenal oleh rakan saya, Frederick Barth kata, cara anda nak tahu satu kumpulan etnik ialah lihat identitinya sendiri. Tanya orang berkenaan, siapa awak? Identifikasi terhadap orang yang mengaku etnik berkenaan. Tak kisah sama ada anda boleh buktikan asasnya. Jika anda sebut anda X dan jiran anda akui anda seorang X, mengikut fahaman antropologi, anda adalah X. Ia mudah, tak perlu tunjuk kad pengenalan. Cuma perlu ada persetujuan dalam masyarakat. Kadang-kadang, dalam sebuah kerajaan yang kukuh, identiti etnik sebenarnya boleh dipaksa terima. Tidak di Afghanistan, kerajaan pusat sudah terlalu kuat untuk amal sebegini tapi apa yang ada ialah pengenalan diri sendiri dan diakui oleh orang lain.

Pashtun sebenarnya adalah puak paling besar jumlahnya di dunia ini. Apa yang saya maksudkan ialah orang ramai berorganisasi secara asas sekurang-kurangnya berasal usul daripada satu keturunan. Pashtun berjumlah 15, 20 juta, secara teori boleh buat piramid salasilah yang membawa kepada nenek moyang yang mengaku sebagai pengasas negara Afghanistan. Ada kontradiksi di sini kerana mereka kata, pengasas negara Afghanistan ialah sahabat nabi iaitu orang yang mula-mula menganut Islam. Kenyataan ini berguna apabila kita bincang mengenai agama. Tapi, Pashtun juga mengaku mereka bantu mengalahkan Alexander the Great sedangkan waktu itu belum muncul Islam. Dakwaan nenek moyang pengasas mereka sewaktu kemunculan nabi sekitar tahun 600 dan mereka pula ada sejarah mencapai 1,000 tahun sebelum masihi. Kontradiksinya mana? Kontradiksinya muncul kerana tiada orang mempersoalkannya.

Tapi, anda boleh lihat jika anda kutip perkara-perkara ini. Ia bukan mengenai susur galur DNA, ia adalah kaedah berorganisasi. Fikir mengenai sebuah lebuh raya, anda pulang ke San Francisco dengan syarat guna lebuh raya. Jika anda keluar saja dari lebuh raya di San Francisco atau New York, anda bakal sesat. Anda perlu bantuan orang tempatan. Sama juga dengan salasilah ini, apabila anda datang daripada sebuah keturunan besar, ia memudahkan anda untuk sampai ke bawah. Ia telah ditetapkan begitu.

Seorang ahli antropologi Denmark yang saya bekerjasama menemui sebuah kumpulan di utara Afghanistan. Kumpulan ini baru sahaja sampai di sana, mereka Pashtun, kumpulan yang ke sana menemui kumpulan di sana lalu kata kita punya nama yang sama, sama suku, kita pasti berkaitan. Tapi, mereka tak tahu macam mana kaitan itu. Mereka berunding tiga hari untuk kaji salasilah bagi mengaitkan mereka. Akhirnya, mereka kata, 100 tahun lalu ada seorang saudara si polan hijrah ke utara dan kami tak pernah mendengar berita mengenainya selepas itu. Kamu mungkin berasal daripada keturunannya. Lalu, dijawab, ya dan sekarang kita bersaudara. Adakah ia betul, mungkin tidak. Tapi, apabila mereka putuskan begitu, ia adalah betul mengikut pandangan masyarakat. Begitu juga apabila berlaku persengketaan dalam sesebuah kumpulan, anda dakwa seseorang dalam kumpulan itu tiada hubungan, mereka bukan saudara, bukan sepupu, dia adalah hamba kepada kumpulan kami yang guna nama begitu. Mereka bukan Pashtun sebenar. Ada kecelaruan di sini tapi bukan hal keturunan yang penting di sini.

Pashtun guna identiti salasilah seperti Hazari dan beberapa etnik lain. Tapi, tiada salasilah bagi Tajik. Tajik guna nama tempat asal mereka. Ada Kabbala, ada Harati. Ada Pansyiri bagi yang datang dari Pansyir. Tak ada perjanjian keterlaluan atau struktur suku yang mengaitkan sesama mereka. Uzbek dan Turk ada struktur puak. Hazara kebiasaannya mengambil kira faktor lokasi dan agama dan sedikit terbuka mengenai hal membabitkan puak. Tapi, Pashtun pasti membabitkan salasilah puak. Kenapa ini penting? Kerana jika diperhati bagaimana mereka berinteraksi dalam kumpulan mereka, kita dapat temui apa yang ahli antropologi sebut segmentary opposition. Bagaimana anda nak tahu pihak mana nak bersatu, pihak mana nak bersengketa? Kita lihat sudut yang jelas. George Bush pernah kata, kamu bersama kami atau menentang kami. Tapi, kena kaji apa masalahnya dulu. Dalam sesuatu masalah, saya adalah sekutu tegar manakala dalam masalah lain, saya adalah musuh awak. Oleh itu, sebelum kami putuskan, kami kena lihat masalahnya. Kumpulan-kumpulan di Afghanistan akan bergabung apabila berdepan dengan orang-orang asing, mereka tunjukkan solidariti kukuh. Apabila orang-orang asing pergi, mereka ingat kembali kepada pertelingkahan lama mereka.

Setelah Soviet pulang, dirasakan puak Mujahidin akan ambil alih segala benda kerana mereka kuat. Sebaik sahaja Soviet keluar, banyak kumpulan Pashtun kata, ah! Soviet dah pergi, kita bertelingkah kembali mengenai hak hutan dan tanah. Mereka perang semula sesama sendiri. Persoalannya, apa yang mereka rela ketepikan? Hal ini tak pelik kepada kita di Amerika Syarikat. Kongres bukankah seperti ini? Okeylah, ahli politik Amerika Syarikat selalu berpecah, sering benci sesama sendiri, tapi apabila muncul hal DUIT mereka boleh selesaikannya! Hubungan antarabangsa juga begini. Semasa Perang Dunia Kedua, kenapa Soviet, Amerika Syarikat dan Britain bersekutu? Kerana takut Hitler dan Nazi Jerman. Setelah Hitler tiada, Amerika Syarikat dan Britain tiba-tiba sedar Soviet itu komunis, lalu kata, kita sama-sama tak suka. Jika kita boleh faham keadaan ini, kita boleh faham politik Afghanistan. Ia sekadar berlaku pada tahap berlainan tapi logiknya serupa. Bagaimanapun, tiada kerajaan Afghanistan yang keterlaluan dalam menguasai kumpulan-kumpulan ini. Mereka buat keputusan mengikut apa yang berlaku pada sesuatu masa. Hal ini berlaku di Afghanistan di kalangan kumpulan-kumpulan besar yang kita kaji ini tapi mengikut peta-peta etnik adalah penting untuk kita sedar bahawa mana-mana peta yang anda lihat adalah dilihat secara umum, dan oleh kerana itu, anda sekadar memperolehi idea mengenai apa yang berlaku. Ia juga tak penting sangat pada peringkat akar umbi.

Satu daripada sebab kenapa ia tak penting kepada akar umbi adalah berdasarkan kejadian pada 2001 yang mana ada ramalan berlaku perang saudara di Afghanistan. Kenapa? Kerana mereka mempunyai kumpulan-kumpulan etnik dan masyarakat antarabangsa tahu apabila anda punya banyak kumpulan etnik, semuanya nak merdeka, mereka nak bunuh sesama sendiri, malah mereka nak melakukan pembunuhan seluruh sesuatu bangsa dan kita perlu bersedia untuk hadapi kejadian sebegini di Afghanistan. Ia tak berlaku kerana jangkaan kita mengenai etnik dan cara berorganisasi sesebuah masyarakat berdasarkan pengalaman Eropah di mana istilah etnik seiring dengan semangat kebangsaan. Jika anda kumpulan-kumpulan etnik bagi sebuah negara bangsa, anda perlu bebas. Ini hujah Wilsonian mengenai pemecahan Empayar Habsburg dan Empayar Uthmaniyyah. Jika lihat legasi selepas Perang Dunia Pertama, di Eropah Timur dan Timur Tengah, negara-negara di sana diwujudkan dengan asas etnik dengan syarat rakyat perlu memerintah sendiri dan perlu ada bentuk persamaan. Faktanya, sesebuah empayar diperintah melalui rakyat pelbagai ragam, dan mengikut sejarah, pemerintah-pemerintah bukan tergolong daripada kumpulan majoriti.

Dalam era moden, kita telah berganjak kepada golongan majoriti patut memerintah tapi bagaimana kita nak jelaskan mengenai majoriti? Di Timur Eropah, apa yang kita lihat ialah sebuah kumpulan desak merdeka, dapat kemerdekaan, kemudian kita lihat segolongan minoriti dalam kumpulan itu juga mahukan kemerdekaan. Ada banyak kumpulan di Balkan sehingga ahli-ahli antropologi dapati, setiap kali muncul negara baru, ada kumpulan minoriti baru yang tertindas. Siapa mereka ini? Dan, bagaimana pembahagian seterusnya berlaku?

Jika anda teliti, di Aghanistan, ia adalah berbentuk pra-etnik moden. Penduduknya berorganisasi dengan asas etnik kerana mudah untuk melakukan sebegini, tapi tak logik disebaliknya bagi yang kata ia begini kerana ada kaitan emosi. Tajik bergaul dengan Pashtun yang bertentangan dengan prinsip segmentary opposition bukan kerana mereka melihat mereka sendiri hanya sebagai komuniti berbeza. Oleh itu, apabila kita lihat perkara sebegini, jika anda lihat sejarah Afghanistan mutakhir, perkara menakjubkan ialah tiada seorang pun pemimpin daripada semua etnik utama pernah ancam untuk membahagikan Afghanistan. Jika kau tak bagi apa yang aku mahu, contohnya, aku akan cipta Uzbekistan atau Pashtunistan. Begitu juga, tak pernah mereka ancam untuk bergabung dengan individu-individu satu etnik untuk menubuhkan negara besar seperti Tajikistan atau Uzbekistan.

Ada beberapa sebab puak Uzbek dan Tajik di Asia Tengah berasa takut. Tidak. Kami tak mahu melakukannya, begitu juga Pashtun. Sifat kebangsaan adalah identiti berbentuk romantik. Kita punya sejarah yang sama, kita hidup bersama. Afghanistan adalah tanah air berbentuk perkahwinan yang diatur. Kami buat sesuatu kerana ia adalah cara terbaik untuk meletakkan kami bersama-sama, bukan kerana kami cintakan orang lain. Afghanistan adalah sebuah negara kadar perceraiannya rendah mungkin kerana mereka sudah jangka berlaku sesuatu tak bagus setelah berkeluarga, selain tekanan saudara terdekat supaya jangan bercerai. Apabila pelbagai kumpulan etnik bersatu untuk membahagikan ghanimah atau benda yang dimenangi, mereka bagai pemain poker di meja judi. Anda boleh menang, anda boleh tewas. Tapi, tiada pihak setuju membahagikan meja kerana nanti anda tak boleh main semula atau permainan terpaksa dihentikan.

Oleh itu, apabila kita lihat Afghanistan, kita lihat semua ini, tak kira cakap-cakap mengenai perang saudara atau persengketaan etnik, apa yang kita lihat sebenarnya adalah cara pragmatik dalam menggunakan terma etnik di mana penduduk berorganisasi mengikut etnik demi tujuan praktikal, bukan berbentuk nasionalisme. Di Afghanistan masih dalam suasana pra-moden di mana etnik dan nasionalisme dipisahkan. Ini memberikan anda perbezaan dinamik politik yang ketara.

Oleh itu, walaupun ada perbincangan mengenai kerajaan Afghanistan akan runtuh atau bakal wujud perang saudara dengan asas etnik, ia hanya separuh betul bagi suasana 1990-an tapi itu pun berlaku secara praktikal kerana jika anda lihat nasionalisme berasaskan etnik, ia mengambil masa satu generasi politik etnik dikucar-kacirkan bagi meyakinkan penduduk untuk melakukannya. Di Balkan, Slobodan Milosevic mendesak Serbia sebelum berpecah dengan Yugoslavia. Tiada yang buat sebegitu di Afghanistan. Itulah kenapa saya katakan takkan berlaku perpecahan di Afghanistan kerana suasana sudah berbentuk begini sejak 250 tahun dahulu. Jika betul-betul nak pecah, Afghanistan sudah berpecah pada 1990-an. Adakah wujud pertentangan? Ya, tapi pada peringkat dalaman tiada siapa mahu berpecah. Jika ada pun perpecahan, ia dilakukan kerana bengang. Contohnya, Tajik tawan Kabul lalu isytihar kemerdekaan Pashtunistan dan mengucapkan salam sejahtera kepada Taliban. Mereka kata, Kandahar menggunakan kod telefon Pakistan dan ini akan menakutkan Pashtun yang tinggal di selatan Afghanistan. Lebih menakutkan ialah Pakistan yang tiba-tiba sedar mereka mempusakai super fata. Hazara pula ajak dron-dron pemusnah duduk di atas kepala Buddha Bamyan lalu diterbangkan. Inilah permainan di sana. Politik dan etnik, satu perkara perlu diingat, fahami penduduknya yang berorganisasi begini, tapi di sebaliknya, tiada desakan kebebasan bernegara sendiri, untuk memecahkan negaranya.

Begitu juga dalam bentuk puak, Pashtun adalah organisasi puak yang dinamik dalam bentuk penduduk berorganisasi dan dipisahkan berasaskan kepada hubungan salasilah. Kerana pemisahan etnik, apa yang Afghanistan ada ialah hampir seluruh penduduknya Islam. Mungkin, 85 peratus Sunni 15 peratus Syiah. Malah, Makam Ali di utara negara ini bukan makam Syiah, ia makam bagi Sunni. Saya tanya golongan Sunni macam mana boleh berlaku begini kerana beliau semacam pengasas aliran Syiah. [nota: Bukan. Orang lain yang mengasas Syiah dan segelintir ulama seterusnya mempopularkan aliran Syiah sehingga sekarang setelah tokoh berdarah keluarga nabi ini meninggal dunia.] Mereka jelaskan, mayatnya telah diletak atas unta dan unta itu merayau sehingga Afghanistan lalu berhenti di sebuah bandar di Afghanistan di mana kami bina makamnya. Kelihatan mereka bekerjasama apabila seorang wali Syiah dianggap wali Sunni. Hari cuti untuk melawat makam Sunni ini ialah ketika Naurus iaitu tahun baru Parsi ketika ekuinoks musim bunga sedangkan ia bukan sebenarnya hari cuti orang Islam. Ia adalah hari cuti orang Parsi yang menyembah matahari, dan tak juga Taliban atau  Ayatullah boleh basmi sambutan tahun baru berasaskan fahaman sekular Parsi ini. Ia adalah perayaan pra-Islam. Negara ini punya sejarah panjang, pergi ke zaman lampau ke era Buddha Bamyan, anda akan sedar bahawa Afghanistan pada tahun 400 atau 500 adalah pusat ajaran Buddha. Ada ramai penganut Hindu di Kabul yang berabad-abad dulu diperintah oleh pemerintah Hindu. Kita lihat, agama-agama terdahulu, bukan sekadar Afghanistan, tak lenyap tapi semuanya digabung dalam versi baru. Islam datang dari dunia Arab, tapi apabila muncul di dunia Parsi, ia telah diorganisasi semula dan disesuaikan secara paling radikal oleh aliran Syiah. Malah, di Afghanistan penting untuk menggabungkan Islam dengan tradisi lama.

Satu perkara lagi, kita tak ada jumlah populasi bukan Islam yang tepat di Afghanistan. Ada sedikit masyarakat Sikh dan Hindu, kebanyakannya di Kabul, jumlahnya sekadar ribuan. Agak mengejutkan jika jumlah sebenar mereka ini 10,000 daripada seluruh jumlah penduduk negara ini yang berjumlah 25 juta, 30 juta. Pernah dulu ada masyarakat Yahudi, tapi hampir semua pindah ke Israel. [nota: Yang betul entiti haram Israel kerana penubuhan negara ini tak sah.] Pada 1950-an, sedikit sahaja bangsa Yahudi yang tinggal di Afghanistan. Oleh itu, apabila kita bercakap mengenai agama di Afghanistan, kita akan sering bercakap mengenai Islam. Malah terma mazhab tiada di Afghanistan seperti yang wujud di Pakistan. Di Afghanistan, jelas Sunni, Syiah dan sedikit Ismailiyah iaitu variasi Syiah. Ia jelas berasas kepada tradisi sejak dulu.

Begitupun, penduduk Afghanistan akan kata Taliban penting sebab ia mewakili Islam. Mereka tertarik dengan konsep negara Islam. Kita kena faham, keadilan mengikut terma etnik Afghanistan adalah pra-moden yang tiada suara komponen nasionalis. Ia juga pra-moden dalam bentuk identiti beragama. Ramai bersangka secara stereotaip bahawa Afghanistan adalah berasas kepada Zaman Pertengahan kerana era ini berbentuk apa yang disebut dalam Bible kerana sampai sekarang mereka masih ada bangunan-bangunan dibina dengan bata lumpur dan unta-unta, selain mereka ada telefon sel dan AK-47. Nabi Isa mungkin pernah ke sini tapi saya tak fikir begitu.

Sewaktu saya buat kajian di kampung-kampung di sana, semuanya dalam bentuk terma Islam. Setiap urusniaga - saya duduk dengan pengembala-pengembala - bercakap mengenai hal teologi. Menarik kerana mereka tak berpendidikan dan tak pernah belajar teologi. Saya kafir tapi saya sekurang-kurangnya pernah mengikuti kursus interpretasi al-Quran. Kami berbahas pelbagai benda dan sentiasa semuanya membabitkan agama. Ia menyentap hati saya kerana sebagai orang Barat kita sukar memahami hal sebegini. Mengikut sejarah pencerahan Eropah, agama adalah sfera berbeza. Bukan sekadar pemisahan gereja dengan pemerintahan, tapi dalam fikiran anda perlu pisahkan dunia ini. Pada zaman pertengahan di Eropah, Kristian mendominasi semua hal, semua orang ingin diselamatkan. Pope boleh membuatkan pemimpin-pemimpin Rom merangkak melintasi gunung-ganang untuk memperolehi pengampunan kerana dia boleh hantar mereka ke neraka.

Sukar untuk kita fahami, di Afghanistan semua bentuk agama mendominasi segalanya. Ironinya sukar untuk mendapatkan ideologi radikal Islam kerana Islam sudah menjadi bahagian dalam segala perkara di Afghanistan. Kita lihat tempat yang ada ideologi radikal Islam di negara jiran Afghanistan, Pakistan yang dibentuk untuk negara bagi orang Islam. Persoalannya, bagaimana identitinya berbeza dengan India. Adakah Islamnya lebih baik atau Iran di mana Ayatullah cabar Shah yang sekular lalu isytihar republik Islam. Di Afghanistan yang juga sebuah republik Islam, bila anda soal penduduknya, saya pernah sekali, mereka anggap negara mereka republik Islam seperti Iran. Bagi orang Afghanistan, makna republik Islam ialah mereka semua orang Islam, lalu jelaslah negara mereka republik Islam kerana republik bagi orang Islam ialah republik Islam. Dalam lain perkataan, apabila orang Afghanistan bersetuju untuk menggelar negara mereka republik Islam, ia sebenarnya berbentuk penjelasan, tiada terma sebagaimana Iran atau Pakistan yang ada agenda politik yang membawa maksud Islam. Kenapa? Kerana orang Afghanistan sehingga tahap kampung, percaya bahawa mereka keseluruhannya dilahirkan sebagai orang yang mengamalkan Islam sehingga mereka tak perlu buktikannya.

Ada seorang pengembala yang saya temui lalu kami berbahas mengenai agama. Saya kata Ali Marat kau tak solat. Dia kata, kau tahu kita di padang rumput jaga biri-biri. Tiada cukup air untuk bersuci, ambil wuduk. Saya cakap, tiada air boleh guna pasir bersih. [nota: Bukan pasir. Saya tak pernah bertayammum sepanjang umur saya tapi semua ustaz dan ustazah yang ajar saya dulu kata ritual ini guna debu suci.] Sebenarnya, ada bukit pasir berdekatan. Dia renung saya lalu kata, ya tapi pakaian saya akan kotor. Tiada keperluan untuk kau sucikan pakaian melainkan anggota badan, kata saya. Dia marah lalu berkata, Khan ada 750 biri-biri dan dia solat 5 kali sehari, saya seorang pengembala, saya tak ada seekor pun, saya tak solat. [nota: Ini adalah salah satu daripada alasan-alasan orang kebanyakan. Ia bukan bermaksud semua orang Islam yang tak berpendidikan formal akan bagi alasan semacam ini.] Jika kemudiannya saya kata amalan Islamnya tak sempurna, nyawa saya dalam bahaya. Dia seorang Islam yang baik, dilahirkan sebagai seorang Islam yang baik, dia tak perlu membuktikannya. Dan, ini adalah citarasa Islam di Afghanistan. Ia sebenarnya amat toleran. Masyarakat lain percaya kepada logik tapi mereka percaya apa yang mereka lakukan adalah mengikut amalan Islam kerana mereka adalah orang Islam terbaik di dunia. Ini amat tepat jika mereka tak berpendidikan dan tak tahu bahasa Arab kerana apabila anda kata ia tercatat di sini. Di jawab, saya tak tahu baca, saya tak pernah dengar pun dan kami takkan buat jika ia bukan amalan Islam. Bagaimana anda nak menumpaskan logik sebegini?

Dan, apabila orang Arab, Taliban, al-Qaeda datang ke Afghanistan lalu kata, ini cara kau patut buat ikut Islam. Mereka ditolak ramai. Kau tak boleh “sembah” wali, kau tak boleh biarkan macam ini, tak boleh buat ini tak boleh buat itu. [nota: Semua orang Islam sepakat tak boleh “sembah” makhluk.] Penduduk Afghanistan berkenaan jawab, siapa menang jihad? Kami atau kau? Apabila Kuwait diceroboh kau panggil orang kafir, kami lakukan sendiri. Sedikit berlebih-lebihan ucapan ini tapi kebanggaan wujud. Oleh itu, apabila kita lihat Afghanistan dan Islam, kita dapati identiti penduduknya kukuh dengan agama. Bagai ikan dengan air. Suruh mereka jelaskan makna air? Ia dah begitu.

Negara-negara jiran Afghanistan alami trauma modenisasi dan radikal politik. Wujud beberapa perlanggaran sosial menyebabkan persoalan perlu buat perubahan untuk kembali kepada Islam. Di Afghanistan, tiada perlanggaran sosial. Oleh itu, mereka kekalkan Islam cara “lama.” Ia seakan terma berpisah-pisah bagi pihak yang membangkang. Kata mereka, Soviet itu kafir, kami tak suka orang kafir, dan kami tewaskan mereka. Kau semua bukan sebenar-benarnya kafir kerana kau semua percaya kitab, kau semua monoteistik. Kau semua bukan Islam tapi Tuhan kita sama, nabi yang berbeza. [nota: Monoteistik ialah kepercayaan Tuhan itu Esa. Masalahnya sejak bila orang Kristian, sebagai contoh, percaya Tuhan satu? Yahudi pula walau aliran konvensionalnya percaya Tuhan satu, adakah mereka ikut ajaran-ajaran  Tuhan satu seperti pengharaman riba yang ada dalam kitab mereka sendiri? Percaya Tuhan satu tapi tak lakukan suruhan Tuhan satu pasti tiada makna, bukan? Ungkapan Tuhan sama, nabi berbeza ini suatu bentuk cubaan untuk mengelirukan orang ramai kerana semua orang Islam percaya semua nabi.]

Bagaimana orang-orang Islam lain, mereka di sebelah Afghanistan, Iran yang bersusur galur Syiah? Jawapannya ialah pernah dengar loghat mereka? Cara mereka bercakap Parsi kedengaran kelakar. Bagaimana pula Uzbek? Jawapannya ialah mereka benarkan diri mereka ditawan dan diperintah Russia, apa jenis Islam mereka ini? Kau tahu kenapa mereka kena tawan, saya pernah ditanya. Jawapannya, Uzbek hanya berperang selepas sarapan pagi, lalu Russia serang waktu subuh. Ini semua jawapan stereotaip mengenai etnik berkenaan. Bagaimana pula Pakistan? Pakistan mengikut pandangan penduduk Afghanistan bermaksud Punjabi. Jawapannya, mereka anggap negara mereka negara Islam sedangkan mereka baru sahaja tukar agama daripada Hindu, baru Islam 500 tahun, bagaimana kau percaya orang semacam ini? Akhirnya, penduduk Afghanistan mengatakan mereka orang Islam terbaik walaupun kita tahu orang Arab datang berperang dengan Afghanistan lalu menukar agama penduduknya kepada Islam. Namun, sampai sekarang tiada cerita mengenai penukaran agama seseorang di Afghanistan. Menurut sejarah, sebaik sahaja penduduk Afghanistan mendengar kata-kata Tuhan, mereka terus terima. Kemudiannya kekal menerima Islam berdasarkan keturunan. Namun, ada yang mempersoalkan Allah “silap” bawa Islam ke Tanah Arab sedangkan penduduk Afghanistan tak akan berhijrah seperti keluar Makkah jika Islam tiba dan disebarkan di Afghanistan kerana mereka semua akan mempercayai nabi Muhammad SAW dan takkan menentang baginda.

Bayangkan anda al-Qaeda atau Salafi cuba meyakinkan penduduk Afghanistan mengenai cara mengamalkan Islam. [nota: Salafi difahamkan adalah suatu aliran dalam Islam yang tegas menolak amalan tak mengikut kaedah nabi atau bidaah.] Mereka akan renung anda sambil berkata, kami sudah lakukan lebih baik daripada kau, kami tak kira jika kau datang dari Makkah, kami tak kira kau berbahasa Arab, kami tak kira kau dilatih dalam ilmu agama, Islam wujud di dalam hati kami. Seperkara lain yang amat berbeza sehingga Salafi menghadapi kesukaran ialah Afghanistan punya banyak tempat atau kawasan utama ajaran Sufi. Sufi adalah amalan berbentuk mistik dalam Islam. Sufi menampilkan penampilan seseorang yang boleh disifatkan sebagai austere. [nota: Maksud sebenar austere ialah sifat berjimat, serius atau berkelakuan keras. Oleh itu, tak begitu tepat apabila pensyarah ini cuba terjemah perkataan zuhud secara harfiah dengan menggunakan sepatah perkataan ini sahaja.] Sufi adalah persoalan bagaimana seseorang mengenal Tuhan secara peribadi. Sajak mengelirukan, ritual membabitkan tarian, ia juga membabitkan bacaan sebahagian al-Quran yang membuatkan orang khayal. Afghanistan adalah salah satu pusat kepada ahli-ahli Sufi dan satu perkara yang Salafi tak suka adalah kaedah Sufi. Sebahagian amalan Sufi dianggap sebagai bidaah tapi di Afghanistan ia adalah asas kepada budaya mereka. Jika anda pergi ke sana, anda akan lihat kubur ahli Sufi, anda lihat bendera atas kubur orang mati syahid, dan wanita-wanita ke sana berdoa untuk mendapatkan anak. Jika anda Salafi, anda akan kata tak boleh lakukan itu. Di Arab Saudi, semua amalan khurafat di kubur dibanteras kerana meningkatkan taraf sesiapa melebihi Tuhan adalah salah. Pernah suatu masa dulu, makam-makam cantik di Arab Saudi dimusnahkan sepenuhnya.

Di Afghanistan, rangkaian besar Sufi melintasi pembahagian puak. Kita dapati individu yang menjadi ketua, Pir dan pengikutnya, Murid mempunyai hubungan yang kukuh. Dan, terutama di kawasan-kawasan Pashtun, seorang ketua Sufi dengan pengikut-pengikut yang terdiri daripada pelbagai puak. Pir dan Murid sering dibawa untuk menyelesaikan masalah berikutan mereka wujud di luar sistem puak dan kerana mereka ada hubungan merentasi batasan-batasan puak. Oleh itu, kita lihat di sini, ketua agama mengikat orang ramai bersama-sama, tapi bukan sahaja Taliban menentang hal ini, kerajaan Afghanistan juga khususnya Emir Abdul Rahman kerana beliau lihat ia bertentangan dengan hal negara di segi kuasa dan pengaruh. Kumpulan Sufi tak perlukan cukai kerana penduduk yang memberikan mereka hadiah-hadiah. Mereka ada rangkaian besar, pengaruh besar, tapi anda tak boleh kenal pasti. Anda tak tahu apa yang ada di sana kerana anda tahu tiada senarai nama yang panjang, hanya hubungan secara peribadi. Beberapa kumpulan ini wujud sejak berabad-abad lampau, beberapa daripadanya berasaskan kepada ketua-ketua yang berwibawa, termasuk di kalangan Taliban di Kandahar.

Saya teringat semasa saya interbiu seseorang, dan Taliban sepatutnya menentang hal Sufi ini, dia kata, kau perlu berhati-hati mengenai hal ini kerana sepanjang tempoh kerajaan Taliban, dia pergi ke balai polis, tiada siapa di situ. Tapi, dia dengar bisikan di bahagian ruang belakang bangunan, dia pergi ke situ, ada bulatan ahli-ahli Sufi Taliban melakukan zikir. Jika ketua mereka tahu mengenai hal ini, hal ini salah, tapi mereka takkan jemput Arab Salafi. Kandahar, Kabul dan khususnya Mazar, Harat adalah pusat-pusat Sufi sejak berabad-abad lalu. Jadi apabila kita bercakap mengenai identiti beragama, identiti ini turut membabitkan sudut spiritual, terutama sepanjang 30 tahun perang. Bercakap mengenai jihad, Sufi anggap perkara paling penting adalah aspek keimanan. Sebenarnya, mereka yang menegaskan jihad paling hebat ialah melawan nafsu dalam diri anda sendiri, bukan untuk berperang dengan orang lain. Malah, mereka suka menonjolkan ayat al-Quran dan Hadis membabitkan anda tak boleh bunuh orang kafir, anda tak boleh bunuh orang lain kerana nabi pernah kata bagaimana kamu tahu sama ada dia seorang Islam atau tidak sewaktu kamu bunuh dia? Kamu tahu dalam hatinya? Dia mungkin telah masuk Islam. Siapa kamu nak membunuh berasaskan kepada kepercayaan?

Seperti agama-agama lain, anda boleh petik ungkapan untuk menjustifikasi sesuatu keadaan, tetapi sekarang di Afghanistan, isu agama yang dimainkan dengan tegas boleh membawa keburukan. Selain terma membabitkan Taliban, ramai orang lupa bahawa penduduk Afghanistan turut gunakannya dalam usaha untuk menyatupadukan rakyat. Oleh itu, seiring perubahan sejak perang 30 tahun lalu, satu daripada perkara-perkara yang menyatukan penduduk Afghnistan ialah mereka ini kembali kepada tradisi lebih lama dahulu iaitu tiada alasan untuk berperang sesama sendiri dengan keteguhan justifikasi agama, khususnya mengenai hubungan rentas puak. Adakah kita kini tahu banyak hal mengenainya? Tak. Kerana dunia luar tahu sedikit sangat mengenai Afghanistan. Oleh itu, perkara-perkara yang berlaku di sana sering mengejutkan tapi saya harap hal ini akan membuatkan anda kurang terkejut sekurang-kurangnya setelah menilai terma-terma membabitkan etnik dan agama.

Comments