BERSATULAH DALAM APA-APA HAL KEBAIKAN WALAU BERBEZA FAHAMAN

Penceramah agama suka sangat bercakap dalam masjid supaya orang Melayu atau Islam bersatu. Pada saya, selama ini majoriti orang Melayu bersatu dah. Duduk di bandar, kalaupun dilihat tak bersatu ialah kerana kesibukan hal masing-masing. Saya sendiri selama lebih 10 tahun tinggal di sebuah taman di Seberang Jaya, Pulau Pinang; hanya tiga empat rumah jiran yang saya pernah masuk. Bertegur sapa jarang amat kerana bukannya saya berat mulut tetapi saya lihat semua jiran biasanya semacam terkejar-kejar hantar anak-anak ke sekolah atau ke tempat kerja masing-masing di awal pagi, manakala apabila pulang lewat petang atau malam, mereka terbabit mungkin letih lalu saya rasa tiada siapa yang berasa selesa diziarah jiran untuk bersembang pada waktu malam. Tambah-tambah lagi sesetengah gerbang rumah jiran-jiran saya tu jenis elektrik. Keluar rumah dengan kereta, ketika balik pun terus masuk rumah dengan kereta. Ada ramai juga yang sekadar menyewa rumah.

Hujung minggu, semua sibuk pula pulang ke kampung, pergi membeli-belah dan lain-lain. Jadi, banyak masa, saya sekadar terperuk dalam bilik tepi dapur - membaca, menulis dan menaip. Jika ada yang nak datang bersembang boleh bagi salam atau ketuk pagar. Tak ada masalah! Insya-ALLAH saya dengar kerana saya jarang-jarang sangat ke tingkat atas. Tapi, kadang-kadang saya malas layan mereka yang saya tak kenal, tambah-tambah lagi yang berwajah lain macam kerana malang tak berbau!

Namun begitu, saya, insya-ALLAH akan tolong selagi boleh jiran-jiran saya termasuk Melayu, Mamak, Cina, India, Sikh (dah pindah) atau Orang Putih (dah pindah) jika mereka terbabit perlukan bantuan. (Seorang lelaki Orang Putih dan familinya dulu tinggal di hujung lorong berdekatan rumah saya, tapi saya sekadar pernah melambai tangan kepadanya. Saya sering lihat botol-botol arak kosong dekat pagar rumahnya – arak jenis spirit yang saya tahu amat memabukkan kerana saya pernah kerja sebagai waiter. Jadi, saya tak berapa sedap hati untuk terus masuk bersembang dengannya, manakala dia yang selalu sekadar duduk di atas kerusi pengarah filem, berseluar singkat tanpa baju, di sebalik sepohon pokok bunga, tak pula mengajak saya masuk ke laman rumahnya pun! Anak-anak kecilnya yang comel suka berjalan di lorong depan rumah saya dan cuma tersenyum apabila saya tegur, mungkin mereka tak menjawab kerana tengok saya lain macam kerana janggut saya kadang-kadang serabai! HeHeHe. Keluarga Orang Putih ni dah pindah entah ke mana, tapi sekarang sekali-sekala saya terlihat juga dua beradik remaja lelaki dan perempuan berkenaan berjalan di lorong depan rumah saya, mereka dah besar!)

000

1

Saya bukan pakar antropologi, tapi pada saya orang Melayu dan Islam sebenarnya jika ada yang tak bersatu pun adalah disebabkan golongan cerdik pandai Islam itu sendiri. Mereka sendiri yang mengajar pelbagai pendekatan Islam yang berbeza walau tak sesat. Dan, masalahnya masing-masing mereka mempunyai pengikut yang ramai pula. Bagi yang membawa ajaran sesat, pejabat agama boleh bertindak! Tapi, bagi yang membawa ajaran sesat tapi pandai berselindung, tentu membawa masalah! Dalam pada itu, saya kerap memerhati video kumpulan yang suka membahas bab Allah bersemayam di Arasy tu dalam YouTube. Kumpulan ini belum ketara besar jumlahnya, namun ia boleh membawa kepada perpecahan orang Melayu atau Islam di negara ini dalam tempoh masa panjang! Pandangan saya ialah sepatutnya semua cendiakawan Islam perlulah berceramah mengikut “silibus” yang ditetapkan seseorang mufti di sesebuah negeri supaya ajaran tak menjadi celaru walaupun apa yang diajar itu bukan sesat.

2

Berbeza pandangan politik. Ini paling ketara. Cerita benar di sebuah negeri yang bukan pun Perlis, Kedah, Terengganu atau Kelantan. Sekitar akhir 1980-an atau awal 1990-an sehingga bertahun-tahun selanjutnya. Ramai penyokong PAS tak bersolat waktu di sebuah masjid lama yang dikuasai UMNO. Tak lama kemudian sebuah surau dimonopoli orang PAS dibina beberapa kilometer dari masjid berkenaan. Lagi la ramai orang PAS bersolat di sana melainkan solat Jumaat di masjid lama. Ada juga yang pergi solat Jumaat di masjid lebih jauh jaraknya! Saya tak menyalahkan ahli-ahli PAS berkenaan kerana tentulah mereka terpengaruh dengan kenyataan seseorang pemimpin tinggi parti berkenaan. Kepada yang sudah meninggal dunia – ada yang rapat dengan saya – saya bacakan al-Fatihah dan saya sentiasa berdoa supaya Allah menganugerahkan mereka berkenaan syurga. Mereka tak bersalah, tetapi pemimpin berkenaan yang salah! Sekarang masa untuk Move On. Lupakan kisah lama, tapi pemimpin-pemimpin politik sekarang perlu sedar yang mereka sendiri yang sepatutnya bersatu sekurang-kurangnya dalam segala hal kebaikan. Janganlah mereka pula yang tak habis-habis asyik mengajak supaya semua Melayu dan Islam bersatu sedangkan mereka sendiri bermusuh tanpa sempadan. Semoga pihak berkenaan boleh faham apa yang saya cuba sampaikan, insya-ALLAH. 

000

Di keheningan malam ini, saya terkenang juga beberapa rakan PAS saya yang begitu taksub sehingga ramai mereka tak boleh menerima pandangan saya yang agak berbeza dengan beberapa orang pimpinan tertinggi parti terbabit. Jenuh saya menasihati juga supaya mereka berkenaan elak berkata buruk kepada pihak lawan seperti: BODOH. Letih saya bertegas jangan berpolitik sehingga mengetepikan adik-beradik yang tidak separti politik. Sebab itu saya sekarang jarang-jarang buka WhatsApp atau Facebook kerana malas membaca kenyataan mereka terbabit yang kerap disulami dengan kebencian. Semoga Allah ampuni segala kesalahan kita. Aaamiin.

Comments