MUHAMMAD ALI DALAM KENANGAN 

MUHASABAH DIRI MASING-MASING!!! SETAHU SAYA, BELIAU TAK PERNAH KATA BELIAU SEORANG PEJUANG ISLAM. TAPI, APA YANG DIPERJUANGKANNYA - DALAM DAN LUAR GELANGGANG TINJU -MEMBUKTIKAN BELIAU SEORANG PEJUANG ISLAM. SATU DARIPADA PERJUANGANNYA DI LUAR GELANGGANG TINJU IALAH BELIAU ENGGAN MENJADI "BUDAK SURUHAN" AMERIKA SYARIKAT DENGAN PERGI BERPERANG KE VIETNAM, DAN BELIAU SANGGUP DIPENJARA DEMI MEMPERTAHANKAN PRINSIPNYA. AL-FATIHAH. 


Huyoo! 100 dollar zaman ini boleh beli berapa ribu burger? Sebab itu, bagi memuaskan peminat-peminatnya, Muhammad Ali sering lakukan "serangan maut" di pusingan belasan, tak seperti Mike Tyson yang suka belasah lawan di awal-awal pertarungan lagi. Mike Tyson kini turut menganut Islam, Alhamdulillah!












Ke mahkamah bukan kerana skandal tertentu, tapi sebab tak nak sertai Perang Vietnam! Terbaik Muhammad Ali. Alhamdulillah kerana sanggup berdepan dengan pemerintah zalim!
Muhammad Ali suka buat sesuatu yang dramatik dan bukannya beliau berlagak! Bagi secekak kat aku kira ok jugak! 






Malam dan siang beliau berlatih!


Sesiapa yang tak cukup berani mengambil risiko, takkan capai apa-apa pun  dalam kehidupannya - Muhammad Ali 


Melayan Stevie Wonder, penyanyi buta kulit hitam terkenal. 

Difahamkan, Muhammad Ali derma secara diam-diam kepada hospital kanak-kanak ini! Alhamdulillah.




Muhammad Ali kelihatan seperti melakukan "reverse psycho" apabila beliau berlari di tepi pantai dengan mengenakan pakaian tentera. 

Muhammad Ali sentiasa jaga mukanya daripada dibelasah lawan kerana beliau sering kata beliau kacak. Dan, memang beliau seorang yang tampan. Cantik gigi-gigi beliau, Alhamdulillah!




Kau tidak hilang apa-apa pun jika berjuang untuk sesuatu. Pada aku, mereka yang tewas ialah mereka yang tiada sesuatu pun yang mereka ambil kisah - Muhammad Ali

Comments