LAGU, UCAPAN DAN SAJAK POLITIK

Ramai yang masih tak faham kenapa politik sesebuah negeri waima negara perlu dikuasai orang-orang Islam. Mungkin suka banding negara ini dengan beberapa negara sosialis di Eropah - agaknya - yang ambil berat masalah warganya. Tak dak kerja akan diberi kerja ikut kemahiran, belajar percuma, ahli politik di sana gaji kecil malah duduk di pangsapuri milik kerajaan, kereta mewah pemimpin-pemimpin kerajaan tak boleh pakai kerana mereka pergi Parlimen naik keretapi atau bas awam malah naik teksi pun tak boleh! Ramai juga kata ahli-ahli politik di negara ini gila kuasa - kenyataan ini secara umum tak betul. Ada kuasa baru boleh memerintah, bukan? Jangan terjebak dengan perlakuan buruk pemimpin-pemimpin atau parti-parti politik tertentu sehingga membuatkan anda hilang pertimbangan! Nabi Muhammad SAW berdakwah namun beliau tak ke China pun sedangkan beliau insya-Allah boleh pergi dan balik sekelip mata tapi yang ke sana kemudiannya hanya para sahabat baginda. Fikir-fikirkan! Dalam pada itu, ada yang berkeras demokrasi bukan Islam. Ini masalah kerana memanglah demokrasi bukan Islam tapi sementara nak capai apa yang anda inginkan takkan nak biar ramai mangkuk ayun duduk di Parlimen? Lagi satu, sebelum kau nak tiup semangat revolusi, fikir dulu apa yang telah dan sedang berlaku di negara-negara Arab!Saya terjemah nanti satu-satu video-video dalam English atau yang tiada Malay subtitles

1. Ucapan adik kita ni pada saya kira okey. Cuma ungkapan the least corrupt pada saya tak begitu tepat diterjemah yang paling tak rosak. Mungkin penterjemah elak guna perkataan rasuah supaya tak mengaitkan beberapa pemimpin politik yang sekarang menghadapi dakwaan kesalahan berkenaan di mahkamah. Apa-apa pun, semoga adik ini sentiasa diberkati Allah. Aaamiin.


2. Mengenang Shuhada. Semoga Allah ampuni segala dosa beliau. Aaamiin. Saya letak lagu arwah berbentuk sajak berirama rap ini sebab ia menceritakan persengketaan Ireland dengan England. Dengar baik-baik dan fikir apa pula yang dihadap Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu, hmmm Sabah pun sama.

Famine by Sinead O’Connor

 

OK, I want to talk about Ireland

Okey aku nak cerita tentang Ireland
Specifically I want to talk about the “famine”

Secara khusus, aku nak cerita mengenai “kebuluran”
About the fact that there never really was one

Berkenaan fakta bahawa ia tak pernah benar-benar berlaku
There was no “famine”

Dulu tiada kebuluran”
See Irish people were only ALLOWED to eat potatoes

Ketahuilah penduduk Ireland hanya DIBENAR makan kentang
All of the other food

Semua makanan lain
Meat, fish, vegetables

Daging, ikan, sayur-sayuran
Were shipped out of the country under armed guard

Dihantar dengan kapal ke luar negara diawasi pengawal bersenjata
To England while the Irish people starved

Ke England sementara penduduk Ireland kelaparan
And then on the middle of all this

Dan dalam menghadapi masalah ini
They gave us money not to teach our children Irish

Mereka bagi kami wang bukan untuk mengajar anak-anak kami Bahasa Irish
And so we lost our history

Dan oleh itu kami lupa sejarah kami
And this is what I think is still hurting me

Dan inilah apa yang aku fikir masih menyakiti diriku sendiri

See we’re like a child that’s been battered

Ketahuilah kami seperti seorang kanak-kanak yang sering dibelasah
Has to drive itself out of it’s head because it’s fightened

Terpaksa mengajak diri sendiri melupakan kerana ketakutan
Still feels all the painful feelings

Namun masih berasa segala perasaan menyakitkan
But they lose contact with the memory

Tapi mereka hilang perhubungan dengan memori

And this leads to massive self-destruction

Dan hal ini menyebabkan kehancuran diri besar-besaran
ALCOHOLISM DRUG ADDICTION

Arak, Ketagihan Dadah
All desperate attempts at running

Semua cubaan terdesak untuk berlari
And in it’s worst form

Dan dalam bentuk terburuk
Becomes actual killing

Menjadi pembunuhan sebenar

And if there ever is gonna be healing

Dan jika akan ada penyembuhan
There has to be remembering

Perlu ada peringatan
And then grieving

Dan kemudiannya berduka
So that there then can be forgiving

Oleh itu akhirnya akan ada kemaafan
There has to be knowledge and understanding

Perlu ada pengetahuan dan persefahaman

 

All the lonely people

Where do they all come from?

[Semua orang yang kesunyian

Dari mana mereka datang?

An American army regulation

Suatu peraturan tentera Amerika
Says you mustn’t kill more than 10% of a nation

Menyatakan kau mesti elak bunuh lebih daripada 10 peratus jumlah penduduk
‘Cos to do so causes permanent “psychological damage”

Kerana jika melakukannya akan menyebabkan “kerosakan psikologi” kekal

It’s not permanent but they didn’t know that

Ia bukan kekal tapi mereka tak tahu mengenainya
Anyway during the supposed “famine”

Begitupun semasa zaman dianggap “kebuluran”
We lost a lot more than 10% of a nation

Kami hilang lebih 10 peratus sebuah bangsa
Through deaths on land or on ships of emigration

Melalui kematian di daratan atau atas kapal hijrah
But what finally broke us was not starvation

Tapi apa yang akhirnya menghancurkan kami bukan kelaparan
BUT IT’S USE IN THE CONTROLLING OF OUR EDUCATION

TAPI AMALANNYA DALAM MENGAWAL SELIA PENDIDIKAN KAMI
School go on about “Black 47”

Sekolah terus terusan memperingati “Black 47”
On and on about “The terrible “famine””

Terus terusan mengenai “kebuluran dahsyat"
But what they don’t say is in truth

Tapi apa yang mereka tak kata adalah kebenaran
There really never was one

Tak pernah ada satu pun

 

[All the lonely people

Where do they all come from?]

[Semua orang yang kesunyian

Dari mana mereka datang?]

 

I’m sorry, excuse me

Saya minta maaf, maafkan saya

In fact, I can tell you with only one word

Sebenarnya, aku boleh bagitahu kau dengan sepatah perkataan

 

[All the lonely people

Where do they all belong?]

Semua orang yang kesunyian

Di mana mereka semua tergolong?


So let’s take a look shall we

Oleh itu mari kita lihat
The highest statistics of child abuse in the EEC

Statistik tertinggi penderaan kanak-kanak dalam EEC
And we say we’re a Christian country

Dan kita kata kita sebuah negara Kristian.
But we’ve lost contact with our history

Tapi kita telah putus hubungan dengan sejarah kita
See we used to worship God as a mother

Ketahuilah kita pernah menyembah Tuhan sebagai seorang ibu
We’re sufferin from POST TRAUMATIC STRESS DISORDER

Kita menderita akibat GANGGUAN STRES PASCA TRAUMA
Look at all our old men in the pubs

Lihat semua orang tua di kedai-kedai arak
Look at all our young people on drugs

Lihat semua anak muda yang ketagih dadah
We used to worship God as a mother

Kita pernah menyembah Tuhan sebagai seorang ibu
Now look at what we’re doing to each other

Sekarang lihat apa yang kita lakukan sesama sendiri
We’ve even made killers of ourselves

Kita malah telah cipta pembunuh-pembunuh di kalangan kita sendiri
The most child-like trusting people in the Universe

Orang paling dipercayai menyayangi kanak-kanak di seluruh alam semesta
And this is what’s wrong with us

Dan inilah kesalahan kita
Our history books THE PARENT FIGURES lied to us

Buku sejarah kita THE PARENT FIGURES menipu kita

I see the Irish

Aku lihat bangsa Irish
As a race like a child

Bagai suatu kaum seperti seorang kanak-kanak
That got itself bashed in the face

Yang mukanya dibelasah

And if there ever is gonna be healing

Dan jika nanti ada penyembuh

There has to be remembering

Perlu juga diingati
And then grieving

Dan kemudiannya berduka
So that there then can be FORGIVING

Dengan ini akan wujud kemaafan
There has to be KNOWLEDGE and UNDERSTANDING

Perlu ada PENGETAHUAN dan PERSEFAHAMAN

 

All the lonely people

Where do they all come from?

Semua orang yang kesunyian

Dari mana mereka datang?

All the lonely people

Where do they all come from?

Semua orang yang kesunyian

Dari mana mereka datang?

 

We stand on the brink of a great achievement

Kita hampir kepada pencapaian yang hebat

In this Ireland, there is no solution to be found to our

disagreements by shooting each other

Di Ireland, tiada penyelesaian diperolehi terhadap

perselisihan faham kita dengan tembak menembak sesama kita

There is no real invader here

Tiada penceroboh sebenar di sini

We are all Irish, in all our different kinds of ways

Kita semua bangsa Irish dalam pelbagai cara kita yang berbeza-beza

 

We must not now or ever in the future show anything to each other

excerpt tolerance, forbearance and neighborly love

Kita mesti tidak sekarang atau bila-bila nanti di masa depan tonjol apa-apa sesama kita

melainkan toleransi, sabar dan sayangi jiran tetangga

Because of our traditions, everyone here knows

who he is and what God expects him to do

Kerana tradisi kita, setiap orang di sini tahu

siapa dirinya dan apa Tuhan mahu dia lakukan 

[nota saya: 1. Black 47 ialah kisah kebuluran di mana penduduk Ireland hanya makan kentang pada 1847. 2. European Economic Community (EEC) adalah Kesatuan Ekonomi Eropah. 3.Shuhada – ketika itu beliau belum kembali ke Islam - pernah di-boo sewaktu membuat persembahan meraikan hari jadi Bob Dylan bersama Kris Kristofferson di Madison Square Garden. Sebelum itu, Shuhada baru saja beberapa hari sebelumnya telah mengoyak gambar Pope di rancangan tv Saturday Night Live. Kris bantah Shuhada dikeluarkan dari pentas sebaliknya Kris memeluk Shuhada lalu berkata: “Don’t let that bastards get you down.” Dalam Bahasa Melayu mudah: “Jangan biarkan anak-anak haram itu mengecewakan kau.”]


buat remaja lelaki bermata biru buram yang bagitahu aku sifat perkauman ‘dah tiada

 

sebenarnya ia tak pernah berlaku pun

kau tahu kenyataan kau yang berasa perlu untuk berkongsi sedikit maklumat ini kepada aku mengesahkan kebenaran fakta bertentangan dengan pendapat kau ini

kelakar orang-orang yang dakwa sifat perkauman ‘dah tiada ini adalah mereka yang sama sekurang-kurangnya pernah berpengalaman mengalaminya

aku membayangkan sama ada terdapat hubung kait dalam hal ini

amaran!

remaja lelaki tu dia bagitahu aku apabila aku tanya balik di mana dia dapat teori ini dan dia ucap presiden

betul aku amat lupa aku rasa kerana presiden kulit hitam kita akhir-akhir ‘ni telah menjadi seperti rakan-rakan sejawat kulit putih hingga lupa dia sepatutnya berlainan perangai.

apabila dia bagitahu aku dia buta warna aku senyum dan angguk seperti yang aku lakukan bertahun-tahun lalu

namun hari ini bukan masa bagi kumpulan aku dari seattle menyukai matlamat berkenaan sehingga membuatkan aku tak puas hati

ke hadapan remaja lelaki bermata biru berkilauan

apabila kau bagitahu aku sifat perkauman ‘dah tiada kau turut bagitahu aku bahawa perjuangan aku ‘dah tiada makna

bagitahu aku apabila kau persoal kenapa kami sanggup berarak demi protes bahawa kau bagitahu aku yang aku tiada tempat dalam salinan karbon dunia kau

perkara benar lagi seorang lelaki panggil aku nigger di atas bas minggu lalu bagaimanapun membuatkan aku berasa malu dan hina

abaikan perkara benar mengenai orang-orang lain yang ajar aku bagitahu aku yang aku diterima masuk universiti disebabkan lebihan melanin pada kulitku

dan entah macam mana gagal menyedari pada kebanyakan hari akulah satu-satunya titik hitam dalam dewan kuliah sejauh mata memandang

teruskan mengarut tentang perkauman dengan berani berkata aku bukan sebenarnya bersifat perkauman

maafkan aku tapi jika kau terus-terusan menjerit ke arah seorang pembantah dan perkara pertama yang keluar dari mulut kau ialah nigger

kau mungkin juga bersifat perkauman

jika kau bagitahu orang kulit hitam supaya cabut tulang hidung mereka sebelum bercakap dengan kau

kau mungkin juga bersifat perkauman

jika aku baru saja bertemu kau dan perkara pertama yang kau buat ialah berlawak hal kulit hitam dan apabila aku terasa kau bagitahu aku supaya hentikan sifat sensitif

kau mungkin juga bersifat perkauman

kau juga mungkin bersifat perkauman jika setelah kita berbual 10 minit mengenai campur tangan tentera di Syria dan kaum akhiri perbualan dengan berkata kamu terlalu petah berbual

maafkan aku ia bukan suatu pujian

bagaimana kau bakal terkejut dengan fakta yang aku boleh gabungkan dua perkataan lalu buat sebuah ayat yang bukan memuji

tidak kau tak boleh jamah kulitku

tidak kau tak boleh sentuh rambutku

berhenti minta aku ajar kau cara goyang punggung kerana aku sebenarnya tak tahu cara melakukannya

apabila kau silap sebut namaku untuk kesepuluh kali berturut-turut dan menolak untuk belajar cara sebutan yang betul ia bukan membagitahu aku kau dapati bahasa-bahasa lain mencabar tapi ia membagitahu aku yang kau dapati bahasa-bahasa lain sebagai tak bernilai

namaku telah diperturunkan kepada aku oleh nenek moyangku

lihat betul-betul dan kau akan dapati suatu pemberontakan di antara huruf-hurufnya

golongan revolusioner bagi nama tengah dan sebuah kem pelarian bagi tanda sempang

aku takkan puas hati dengan sifat malas amerika kau dengan benarkan kau beri aku nama panggilan

namaku honda dengan dua suku kata

bangun dan tepuk tangan jika kamu semua berasa perlu




bisikan dari ladang

oleh monica mendoza

 

dan jika ladang-ladang kita boleh bersuara kisah siapa yang mereka akan ceritakan?

 

aku telah dibagitahu bahawa satu-satu perkara yang aku pakar ialah pembiakan

buah-buahan dan sayur-sayuran bangkit dari kulit aku

namun aku berbau busuk darah dan peluh

seluas mana pun kawasan rambut aku kusut di bawah lapisan tanah atas

kulit aku melindungi setiap butir tanah yang dibakar mentari pagi setiap hari

kebanyakan orang tidak mengendahkanku sehinggalah mereka melintas depan aku

kereta-kereta dipandu laju di lebuhraya menaikkan tingkap-tingkap

dan mereka memicit hidung dek kerana baja dan tanah yang menyeliputiku

mereka melihat aku bagaikan aku orang jahat

ladang ini dipenuhi sejumlah jalan yang dibina

di mana yang aku hanya dengar kini adalah jeritan perempuan-perempuan minta tolong

 

aku adalah kereta ladang

aku membawa rahsia-rahsia perempuan-perempuan yang menanam, menyubur dan memetik aku

akulah satu-satunya saksi

aku masih ingat aku dengar laungan si se puede menggetarkan seluruh tubuhku

apabila mereka yang membesarkanku bangun menentang sistem yang membelenggu mereka hingga ke akarku

kemudiannya kembali damai demi janji impian amerika

berharap wang mungkin akhirnya tumbuh daripada aku

 

tubuhku telah diracun dengan penyakit tak dapat dilihat  

yang ditanggung perempuan-perempuan itu di belakang mereka sejak mereka dilahirkan

sejenis penyakit yang menelan segala testimoni kita seterusnya meludah kembali ke muka kita

yang telah merekat mulut semua perempuan itu namun dikuis ke hujung dahan-dahanku

 

aku gagal tumbuh gagah dan berkuasa bagai jeritan-jeritan lagu tidur

apa yang aku perlu buat untuk memastikan dunia percayakan kami

aku pernah lihat penyelia-penyelia ini cium dan peluk isteri-isteri dan anak-anak mereka

dengan tangan-tangan dan mulut-mulut sama yang mereka paksa terhadap perempuan-perempuan ini

perlahan-lahan gerakkan tangan-tangan mereka ke bahagian atas paha

cengkaman mereka meningkat

cuba memiliki seboleh mungkin tubuh-tubuh sebagai upah

aku teruja meneka sama ada rasa takut berpusing-pusing di mata mereka dan bau tengik muncul dari liang pori

setelah mereka berada di atas perempuan-perempuan ini

lalu mereka cuba baurkan bersama dengan lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan lain di ladang

yang semuanya hanya ingin masa depan yang lebih sempurna

 

aku tak mampu kikis bau bir dan rokok

rasa sentuhan janggut yang tak dicukur kemas

aku ingin supaya aku boleh muntah lantas menjejaki semua penyelia ini

atau buat sesuatu tanpa merosakkan rencana sebelum mereka melarikan diri

tapi bahasa aku tak boleh menjerit untuk menolongnya dan jawapan yang diterima hanyalah gema suaraku

 

aku bersendirian terlalu lama

aku menjadi sebahagian daripada perempuan-perempuan ini

lelaki-lelaki ini, tidak, aku tak larat bercakap kerana tubuhku penat

aku tak mampu tunjukkan tempat mereka telah tampar sehingga lebam dan koyak

buah yang aku bawa tak bermaya bergantung kepada berapa lama aku menyimpan rahsia di dalam dadaku

aku layu dan keriput dalam diam

akar-akar dan anggota-anggota tubuhku mengecut

warna tubuhku menghilang

buahku yang nazak tak cukup testimoni untuk menghentikan wabak penyakit-penyakit ini

 

inilah apa yang berlaku setelah bertahun-tahun aku sakit

penawarnya cuma satu, dunia akhirnya mengesahkan apa yang berlaku pada diriku ini

 

[nota: 1. Penyajak memperkatakan tentang perjuangan golongan wanita bekerja mencari wang untuk membantu keluarga masing-masing. Beliau memperoleh iiham menulisnya setelah mengetahui mengenai laporan UC Berkeley Graduate School of Journalism, FRONTLINE dan Univision yang mendapati beratus-ratus pekerja ladang perempuan telah membuat aduan bahawa mereka telah diserang dan diganggu malah diperkosa sewaktu mereka bekerja tapi pihak berkuasa tidak melakukan sebarang tangkapan untuk mendakwa penjenayah-penjenayah terbabit. 2. “Si, se puede” dalam English ialah “Yes, it is possible" atau "Yes, we can." Dalam Bahasa Melayu bermaksud “Ya, ia berkemungkinan” atau “Ya, kita boleh.” Ia adalah slogan United Farm Workers of America (UFW) tapi sejak diperkenalkan pertubuhan ini pada 1972, ia turut diguna pakai oleh kumpulan-kumpulan aktivis. Malaysia turut secara tak langsung telah mempopularkan ungkapan hampir sama erti, “Malaysia Boleh” di zaman Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad pada pertengahan 1990-an. Walaupun, UFW telah memperolehi hak cipta bagi slogan “Si, se puede” ini, persatuan-persatuan pekerja dan organisasi-organisasi memperjuang hak orang awam mempergunakannya bagi mewar-warkan perjuangan mereka memprotes reformasi undang-undang imigresen Amerika Syarikat secara meluas di media massa. Malah, Barack Obama sewaktu berkempen pemilihan presiden Amerika Syarikat di Austin,Texas menggunakan slogan “Si se puede, Tejas!” Tejas adalah Texas dalam Bahasa Sepanyol. Obama kemudiannya menggunakan versi English, "Yes, we can!" pertama kali semasa kempen pemilihan Parti Demokrat di Illinois seterusnya pada pilihan raya di negeri ini pada 2004. Slogan hebat ini dipergunakan juga sewaktu kempen pemilihan Presiden Amerika Syarikat pada 2008. Slogan ini pernah dijadikan sebagai tajuk ucapan Obama. Malah, slogan ini turut dimasukkan dalam lirik sebuah lagu dendangan sekumpulan artis yang menyokongnya. "Sí, se puede!" adalah tajuk Episod 6 Musim Ketiga bagi sebuah program TV, Dexter yang disiar Showtime. "Sí, se puede!" dijadikan slogan sebuah parti politik sayap kiri Sepanyol, Unidas Podemos dalam menghadapi pilihan raya umum pada 28 April  2019. "Sí, se puede!" turut diguna pakai oleh Juan Guaidó ketika beliau menghadapi krisis presiden Venezuela pada 2019. Semasa kempen pilihan raya legislatif entiti haram Israel pada 2009, versi Ibrani, “ken, anakhnu yekholim” diguna suatu pihak. Slogan ini turut dipergunakan dalam filem, Barbie pada 2023. Namun, sebuah syarikat penerbangan Mexico, AeroMexico gagal memohon penggunaan slogan “Si, se puede” berikutan peguam-peguam UFW berjaya mempertahankan ungkapan ini sebagai harta intelektual UFW.]





































Beberapa video di bawah ni mengenai Margaret Thatcher. Saya buang beberapa nanti setelah saya tonton, saya kekalkan yang saya rasa bermanfaat untuk dikaji semula.

























Comments