Bagi yang minat lagu. Fahamkan maksud tersirat.









Woman In Love

 

Dm  Bbmaj7 Bbmaj7  C

Dm  Bbmaj7

 

Dm         Gm             Dm

Life is a moment in space

Hidup ini membabitkan masa dalam ruang

                 Gm          Bb

When the dream is gone

Apabila mimpi hilang

         C            F

It’s a lonelier place

Ia menjadi tempat paling sepi

Cm                                   Bb

I kiss the morning goodbye

Aku kucup pagi selamat tinggal

(nota saya: Pagi adalah suatu yang disukai semua orang khususnya di negara beriklim sejuk kerana kemunculan mentari amat menyegarkan badan. Oleh itu, makna ayat atas ni pada saya ialah penyanyi ni  terpaksa berpisah dengan kehidupan yang menyeronokkan walau dia bakal menempuh masa depan yang menyakitkan. He!He!He!)

                 Bb/A Gm

But down inside

Tapi di dalam diri

                                            A

you know we never know why

Kau tahu kita takkan tahu kenapa

 

Dm               Gm               Dm

The road is narrow and long

Jalannya sempit dan panjang

           Gm             Bb

When eyes meet eyes

Apabila mata bertentang mata

               C              F

And the feeling is strong

Dan perasaan kuat mencengkam

Cm                             F

I turn away from the wall

Aku berpaling dari dinding

   Bb                 F

I stumble and fall

Aku tersadung dan jatuh

(nota saya: Penyanyi ni sebut perkataan lain, tapi kat baris ni saya pilih lirik versi perempuan kerana crumble bermakna pecah atau hancur yang pada saya kurang tepat.)

         Bb               A

But I give you it all

Tapi aku berusaha keras untukmu

 

Dm       A               Dm

(I am a woman in love

Aku seorang wanita sedang bercinta

           A         Dm

And I do anything

Dan aku lakukan segalanya

                   A            Dm

To get you into my world

Untuk membawamu ke dalam duniaku

        A              Dm

And hold you within

Dan memegangmu erat

         C             Gm

It’s a right I defend

Ini hak aku pertahankan

                          F

Over and over again

Lagi dan lagi

Dm                 Bbmaj7

What do I do?

Apa lagi harus aku lakukan?)

 

Dm                  Gm          Dm

With you eternally mine

Dengan dirimu abadi milikku

     Gm             Bb

In love there is

Dengan cinta yang ada

      C                  F

No measure of time

Tiada batas masa

Cm                            Bb

We planned it all at the start

Kita rancang semuanya dari awal

              Bb/D Gm

That you and I

Kau dan aku

                                                  A

Would live in each other's hearts

Akan saling hidup dalam hati

 

Dm               Gm         Dm

We may be oceans away

Kita mungkin dipisah lautan

        Gm        Bb

I'll feel your love

Akukan  rasa cintamu

   C                      F

I hear what you say

aku dengar apa yang kau katakan

Cm                         F

No truth is ever a lie

Kebenaran takkan pernah berbohong

  Bb                  F

I stumble and fall

Aku tersadung dan jatuh

          Bb             A

But I give you it all

Tapi aku berusaha keras untukmu

 

(  )

 

Ebm    Bb             Ebm

I am a woman in love

Aku seorang wanita sedang bercinta

              Bb            Ebm

And I'm talking to you

Dan aku sering ucap kepadamu

                     Bb                  Ebm

You know, I know how you feel

Kau tahu, aku tahu bagaimana kau rasa

             Bb                Ebm

What a woman can do

Apa yang boleh seorang wanita lakukan

         Db

It’s a right

Ia adalah suatu hak

Abm                                Bb7

I defend over and over again.

Yang aku pertahankan lagi dan lagi

(   )


[nota saya: Patutlah lagu ni sering diguna dalam video TikTok. Selain muziknya ada gaya, liriknya juga “mengancam.” English saya bukan bagus sangat tapi all smiles bermaksud kita kata kat seseorang yang dulu sedih tapi sekarang dia dah berubah jadi gembira bukannya ia bermaksud semua orang gembira, cry out tu menjerit bukan menangis, manakala put my arm around tu peribahasa yang bererti tolong orang lain dan bukannya peluk tubuh.]


1.All smiles, I know what it takes to fool this town
I'll do it 'til the sun goes down and all through the night time
Oh yeah, oh yeah, I'll tell you what you wanna hear
Leave my sunglasses on while I shed a tear
It's never the right time, yeah, yeah

Kini senyum kembali, aku tahu apa diperlukan untuk memperbodoh kota ini
Aku akan melakukannya sampai mentari terbenam dan sepanjang malam
Oh yeh, oh yeh, aku akan bagitahu kau apa yang kau ingin dengar
Pakai cermin mata hitamku saat aku meneteskan air mata
Bukan waktu yang tepat yeh, yeh


2.I put my armor on, show you how strong how I am
I put my armor on, I'll show you that I am

Aku pakai baju besiku, tunjuk betapa kuatnya aku
Aku pakai baju besiku, akukan tunjuk kemampuanku


3. I'm unstoppable, I'm a Porsche with no brakes, I'm invincible

Yeah, I win every single game
I'm so powerful, I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today

Unstoppable today, unstoppable today, unstoppable today, I'm unstoppable today

Aku tak terhalang, aku Porsche tanpa brek, aku tak terkalahkan
Yeh, aku menang setiap pertarungan
Aku sangat kuat, aku tak perlu bateri untuk bermain
Aku sangat yakin, yeh, aku tak terhalang hari ini

Tak terhalang harini, tak terhalang harini, tak terhalang harini, aku tak terhalang hari ini

 

4.Break down, only alone I will cry on out, you'll never see what's hiding out
Hiding out deep down, yeah, yeah, I know

I've heard that to let your feelings go, is the only way to make friendships grow

But I'm too afraid now, yeah, yeah

Binasa, akukan hanya menjerit sendirian, kau takkan lihat apa yang tersembunyi
Tersembunyi jauh di lubuk hati, yeh, yeh, aku tahu
Aku pernah dengar lepas perasaan adalah satu-satunya cara untuk jalin persahabatan
Tapi aku terlalu risau untuk melakukannya sekarang, yeh, yeh


(ulang 2 & 3)


5.I put my arm around, show you how strong I am

I put my arm around, I’ll show you that I am

Aku lindung orang lain, tunjuk betapa kuatnya aku
Aku lindung orang lain, aku akan tunjuk kemampuanku  

(ulang 3)



1.(Turn around) Every now and then I get a little bit lonely and you're never coming 'round

(Kembalilah) Sesekali aku berasa sedikit sepi dan kau tak kembali pulang

(Turn around) Every now and then I get a little bit tired of listening to the sound of my tears

(Kembalilah) Sesekali aku berasa sedikit bosan mendengar suara air mataku

(Turn around) Every now and then I get a little bit nervous that the best of all the years have gone by

(Kembalilah) Sesekali aku berasa sedikit gementar kerana tahun-tahun gemilang telah berlalu

(Turn around) Every now and then I get a little bit terrified and then I see the look in your eyes

(Kembalilah) Sesekali aku berasa sedikit gerun dan kemudiannya aku lihat pandangan dalam matamu

(Turn around, bright eyes) Every now and then I fall apart

(Kembalilah, ceria bertenaga) Sesekali aku hancur berkecai

(Turn around, bright eyes) Every now and then I fall apart

(Kembalilah, ceria bertenaga) Sesekali aku hancur berkecai

 

2.(Turn around) Every now and then I get a little bit restless and I dream of something wild

(Kembalilah) Sesekali aku berasa gelisah dan aku bermimpi sesuatu yang liar

(Turn around) Every now and then I get a little bit helpless and I'm lying like a child in your arms

(Kembalilah) Sesekali aku berasa sedikit tak berdaya dan aku bagai seorang anak di dalam pangkuanmu

(Turn around) Every now and then I get a little bit angry and I know I've got to get out and cry

(Kembalilah) Sesekali aku berasa sedikit marah dan aku tahu aku perlu keluar berteriak

(Turn around) Every now and then I get a little bit terrified but then I see the look in your eyes

(Kembalilah) Sesekali aku berasa sedikit gerun dan kemudiannya aku lihat pandangan dalam matamu

(Turn around, bright eyes) Every now and then I fall apart

(Kembalilah, ceria bertenaga) Sesekali aku hancur berkecai

(Turn around, bright eyes) Every now and then I fall apart

(Kembalilah, ceria bertenaga) Sesekali aku hancur berkecai

And I need you now tonight, and I need you more than ever

Dan sekarang aku perlukanmu malam ini, dan aku memerlukanmu lebih daripada dulu

And if you only hold me tight, we'll be holding on forever

Dan jika kau sekadar merangkulku erat, kita akan kekal selamanya

And we'll only be making it right, cause we'll never be wrong

Dan kita hanya akan melakukan yang benar, kerana kita takkan berbuat silap

Together we can take it to the end of the line

Bersama kita boleh menatangnya ke garis penamat

Your love is like a shadow on me all of the time (All of the time)

Kasih kau seperti bayang-bayang yang menimpaku setiap waktu (Setiap waktu)

I don't know what to do and I'm always in the dark

Aku tak tahu apa nak dilakukan dan aku sentiasa berada dalam gelap

We're living in a powder keg and giving off sparks

Kita hidup dalam tong bahan serbuk yang mengeluarkan percikan api

I really need you tonight, forever's gonna start tonight, forever's gonna start tonight

Aku benar-benar perlukanmu malam ini, selamanya bermula malam ini, selamanya bermula malam ini

 

3.Once upon a time I was falling in love, now I'm only falling apart

Suatu masa dulu aku pernah jatuh cinta, kini aku kian hancur berderai

There's nothing I can do, a total eclipse of the heart

Tiada yang boleh aku lakukan, gerhana penuh hati ini

 

4.Once upon a time there was light in my life, but now there's only love in the dark

Suatu masa dulu ada cahaya dalam hidupku, tapi kini hanya ada cinta di dalam gelap

Nothing I can say, a total eclipse of the heart

Tiada lain boleh aku ucapkan, gerhana penuh hati ini

 

(ulang 2,3 &4)

 

(Turn around, bright eyes) (Turn around, bright eyes) (Turn around)

(Kembalilah, ceria bertenaga) (Kembalilah, ceria bertenaga) (Kembalilah)



1.An empty street, an empty house, a hole inside my heart
Sebatang jalan lengang, sebuah rumah kosong, rongga dalam hatiku
I'm all alone, the rooms are getting smaller (smaller)
Aku sendirian, bilik-bilik terasa kian sempit (kian sempit)

2.I wonder how, I wonder why, I wonder where they are

Aku tertanya-tanya bagaimana semua ini terjadi, aku tertanya-tanya kenapa semua ini terjadi, aku tertanya-tanya di mana mereka
The days we had, the songs we sang together, oh yeah

Hari-hari kita bersama-sama dulu, lagu-lagu yang kita nyanyi bersama, oh yeh.

3.And, oh, my love, I'm holding on forever
Dan, oh, sayang, aku kekal bertahan
Reaching for a love that seems so far
Menggapai cinta yang kelihatan amat jauh

4.So I say a little prayer, and hope my dreams will take me there
Oleh itu, aku sekadar berdoa, dan berharap mimpi-mimpiku akan membawaku ke sana
Where the skies are blue, to see you once again, my love
Di mana langit biru, untuk bertemu denganmu sekali lagi, sayang
Overseas from coast to coast, to find the place I love the most
Ke luar negara dari pantai ke pantai, untuk menemukan tempat yang paling kusukai
Where the fields are green, to see you once again, my love
Di mana padang-padang menghijau, untuk bertemu denganmu sekali lagi, sayang

5.I try to read, I go to work, I'm laughing with my friends
Aku cuba membaca, aku pergi bekerja, aku berjenaka dengan kawan-kawanku
But I can't stop to keep myself from thinking, oh no
Tapi aku tak boleh berhenti memikir, oh tidak

(Ulang 2, 3 & 4)


6.To hold you in my arms, to promise you, my love
Untuk mendakapmu, untuk berjanji padamu, sayang
To tell you from my heart, you're all I'm thinking of
Untuk mengatakan padamu isi hatiku, kau sahaja yang aku fikirkan

7.I'm reaching for a love that seems so far, so …
Aku gapai cinta yang kelihatan amat jauh, oleh itu ...

(Ulang 4)







[nota saya: Jah tu Tuhan, dan Tuhan bagi penganut Rastafari ialah seorang raja Ethiopia. Oleh tu, orang Islam kena niat Jah itu Allah la. Jangan pi ikut menonong pulak! Throw my cards on your table tu peribahasa yang bermaksud dedah hal yang selama ni korang rahsiakan. Ikut lagu ni, dedah perasaan cinta la, kan?]


[nota saya: Lagu ni lagu perjuangan orang-orang tertindas. Dalam pada tu, mengikut saya, No Woman, No Cry lebih tepat jika diterjemah sebagai Jangan Sayang, Jangan Menangis.]



Comments