Persoalan Mengkafirkan Seseorang Secara Terbuka

PANDANGAN PERIBADI SAYA

 

1. Saya letak kat bawah ni video-video lantunan burdah. Saya akan pilih beberapa yang terbaik! Tapi, rasanya tiada satu pun video di bawah ni boleh lawan gaya suara kuat dan rentak laju yang diamalkan orang-orang kampung saya suatu ketika dulu! Sekarang pun masih sama, kut! HeHeHe. Dulu semasa saya kecil di kampung, saya kerap juga menonton orang-orang tua berzanji di majlis kenduri kahwin. Budak-budak tak join kat majlis ni. Budak-budak hanya sertai selawat "menjerit" di celah-celah solat sunat tarawih 20 rakaat di masjid kami. Masa ni, lagi kuat budak-budak "memekik," lagi orang-orang tua suka! Budak-budak mengikut-ikut secara "bertempik" juga sewaktu membacakan kitab burdah di bahagian rangkap-rangkap berlagu di majlis yang diadakan sekali-sekala di masjid kami, kebiasaannya malam Jumaat tapi di luar bulan Ramadan. Zaman tu, baca Yasin rasanya tak dianjurkan di masjid kami melainkan selalunya dibaca di rumah jiran yang ada ahli keluarganya sakit tenat. Habis majlis burdah, ada jamuan di ruang bahagian belakang masjid kami yang terletak berdekatan sebuah bilik agak luas disebut balai lintang. Dan, ketika itu, tiada jemaah wanita datang ke masjid melainkan pada malam-malam bulan puasa. Dulu-dulu, jarang-jarang para musafir singgah di masjid kami selepas waktu Isyak meskipun ia terletak betul-betul di tepi Jalan Taiping-Beruas. Kampung kami terletak di kawasan pedalaman, sekitar 26 batu dari Taiping. Kenderaan hanya sekali-sekala melalui jalan raya yang melintasi kampung kami. Itulah cara kami mengisi "jadual" harian masjid kami selain kelas agama sekali dua seminggu yang diadakah sebelum Asar. Antara tok guru yang pernah datang mengajar di masjid kami dulu-dulu ialah Tok Syeikh Nawawi, Ustaz Rejab Ali, Ustaz Jailani dan lain-lain. Jemaah wanita ada datang waktu mengaji agama dan mereka duduk diam-diam, terselindung di balik tirai. Datuk saya, Tuan Guru Abdul Rahman Abdul Wahid, ayah kepada ayah saya yang berasal dari Aceh, Indonesia sering juga datang mengajar di masjid kami. Beliau yang tinggal di Sungai Tuntung, Pengkalan Baharu dekat Pantai Remis belajar agama di Makkah sebelum pulang menjadi ustaz. Eletrik dan air paip pada 1970-an belum ada lagi. Taklah orang-orang tua meraba-raba baca kitab dengan diterangi lampu gasolin jika ia diadakan pada waktu malam seperti zaman sekarang, kan? Zaman dulu pengertian bidaah pula tak digembar-gemburkan sangat. Pihak yang suka sangat cerita mengenai bidaah zaman sekarang ni rasanya mesti terkejut beruk jika lihat kami "bernyanyi" sakan dalam masjid, selain berzikir kuat selepas solat Maghrib disertai geleng kepala ke kiri dan kanan yang mana sebutan dan gelengan bertambah laju dan semakin laju menjelang tamat zikir. Akhir sekali, kita kena faham, sebagai contoh, kitab berzanji tu ciptaan manusia, jadi kalau tak belajar pun tak pa. Kalau baca, nak tukar lirik pun ada ulama kata boleh! Ayah saya sewaktu mengaji pondok di Semanggol, Perak sekitar 1920-an pernah disuruh rakan-rakan lantun ayat dalam Bahasa Arab yang bermakna: "Kami dahaga nak minum kopi." Tak lama kemudian, datang orang hidang kopi. Maksudnya, tuan rumah berkenaan faham Bahasa Arab. Ada juga pihak yang kata kitab berzanji ni ditulis tak ikut fakta. Bagi saya, kitab ini adalah suatu karya seni penuh metafora macam buku sajak. Jika anda tak suka sajak, tak payahlah baca kitab berzanji!































Rentak paling bawah sama dengan cara salah satu lagu yang diguna dalam pembacaan burdah di kampung saya. Cuma yang kat sini tak cukup laju. ☺☺☺ Kat kampung saya, rentaknya, makin lama makin laju!

2. Sehari dua lalu, kecoh kes seorang pendakwah dakwa seorang pendakwah lain kafir. Dulu-dulu, pada era 1980-an, orang asyik bercerita mengenai politik suku agama suku sampai wujud dua puak dalam kebanyakan kampung. Beberapa dekad kemudian yakni sekarang, dua parti dominan Melayu ni berpadu dalam Muafakat Nasional. Persoalannya, parti yang didakwa sekular dengan pelbagai cercaan itu dah Islamikkah sekarang? Kalau tak, kenapa boleh berkawan pulak sedangkan orang yang sama keluarkan amanat mengenai politik terbabit adalah salah seorang pemimpin yang menerajui kesatuan dua parti ini? Sekarang, ustaz yang rasanya tanpa jawatan penting dalam sebarang parti politik pulak yang berkelakuan seimbas pemimpin politik terbabit apabila beliau ungkap perkataan kafir! Memang tak sebut nama individu, memang ikut fatwa majlis agama negeri tertentu bahawa kafir orang yang mengatakan Allah duduk di Arasy. Begitupun, saya rasa nak ketawa kerana isu ni dah beribu tahun - paling kurang ratusan tahun - orang dah tak kisah sangat pun! Banyak ayat dalam al-Quran yang cerita mengenai hal pelik sebegini. Masa saya kecil dulu, ayah saya pernah bagitahu mengenai ayat berkata-kata Musa dengan Allah. Saya budak pun faham takkan Allah bercakap macam manusia pulak! Kan ramai orang percaya yang duduk tu maksud keagungan Tuhan dan jika nak guna perkataan duduk tanpa mengambil kira maksud keagungan Tuhan mestilah perkataan duduk tu bukan perbuatan yang dilakukan Allah sama semacam makhluk. Begitu juga, nanti dunia dah kiamat, kita nampak Allah kat syurga. Ada ulama kata nampak dengan mata, ada kata dengan anggota badan lain dan macam-macam pandangan lain. Yang penting, kita beriman manusia akan nampak Allah di syurga nanti. Macam mana nampak? Tak payah fikirlah! Jadi, tak perlulah mengkafirkan orang ikut suka hati! Sepatutnya, jika ada ustaz didakwa ajar perkara-perkara "sesat," orang ramai patut buat laporan kepada pihak berkuasa berkenaan supaya boleh diambil tindakan mengikut undang-undang.

Comments