[nota: Gambar ayat Kursi kat atas ni, arwah ayah saya tulis dalam sebuah buku nota milik saya sekitar awal 1980-an. Tulisannya tak jelas kerana sudah berusia lebih 40 tahun dan ada bayang tulisan lain di sebelah belakang helaian muka surat tu. Ia ditulis dengan pen berdakwat cair yang macam orang guna masa celup jari sewaktu mengundi PRK, PRN atau PRU. Al-Fatihah buat arwah ayah saya, rasanya beliau adalah orang pertama yang mengajar saya alif, ba, ta.] 

A. Saya bukannya seseorang yang nak menyebelahi mana-mana pihak. Saya sekadar cuba buat sesuatu amalan, khususnya yang membabitkan peribadatan Islam, mengikut cara yang diajar nabi Muhammad SAW. Sempoi ja! Tak payah pikir susah-susah sangat! Saya juga bukannya jenis nak kena ikut betul-betul ajaran tok guru-tok guru – memang la kalau mana-mana tok guru tak ajar saya dan orang-orang lain yang jahil Bahasa Arab, tentu saya dan kami tak faham Islam – sebagai contoh kena zikir yang ni sampai 100,000 kali yang pada saya berat nak buat, malah dikira! Umur dah 50 tahun ke atas, jawabnya, kena kira pakai alat tekan-tekan yang bernombor tu! Ingatan dah makin kurang! Saya sekadar kadang-kadang amal zikir seperti Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu akbar, masing-masing 33 kali yang saya kira pakai jari atau biji tasbih. Dan, beberapa zikir lain yang pernah diajar beberapa ustaz dan ustazah saya masa sekolah dulu-dulu, zikir yang diamal oleh kebanyakan orang awam.

Semasa saya belajar di sebuah sekolah menengah berasrama penuh dari 1978 sampai 1982, arwah ayah saya pernah ajar saya bacaan beberapa ayat selepas solat Subuh. 1. Arwah ayah saya sebut Subuh sebab dia tahu berapa kerat sangat orang muda solat Subuh! Maksudnya, ayah suruh saya jangan tinggal solat 5 waktu! 2. Kenapa pula ayah yang fasih Bahasa Arab, Banjar, Cina dan Orang Asli ni suruh saya baca ayat-ayat tertentu yang beliau tulis tanpa menyalin daripada mana-mana kitab? Yang ni ayat supaya Allah bagi badan hang kuat dan yang ni supaya setan takut! Masa tu, saya baru masuk sekolah menengah, tentulah ayah saya kata macam tu, kan? Ayah juga letak baris setelah saya bagitahu saya susah nak baca jika tulisan tu sekadar huruf kosong! Dah tua ni, bila saya dengar sikit-sikit al-Quran dalam YouTube: “Allahu akbar! Boleh di kata semua ayat yang ayah tulis dan suruh hafal ni ayat al-Quran!” Al-Fatihah untuk arwah ayah, mak, mak besar, tok wan, beberapa tok nek dan semua yang telah pergi mendahului saya!

Sejak kecil juga – saya dah tulis sebelum ni di blog ni – orang kampung saya amal zikir kuat juga laju dan makin laju - begitu juga ketika baca satu dua kitab syair - tapi sebutannya penuh. Solat sunat Tarawikh 20 rakaat biasanya imam baca al-Fatihah dan surah-surah pendek lain senafas, gerakan solat turut cepat tapi bukan kelam kabut tanpa tuma'ninah semacam beberapa video yang viral di internet tu! Baru-baru ni, saya tonton sikit ja ulasan seorang ustaz muda mengenai sebuah buku nipis mengenai zikir Hu kerana video tu sejam lebih. Saya dapati ayat-ayat Bahasa Melayu yang diguna dalam buku ni tak ikut cara penulisan yang betul. Sebagai seorang bekas wartawan, saya dilatih untuk tulis bagi orang senang faham dan cepat baca. Seperti cara bercakap Mandarin: Saya nak pergi ke Kuala Lumpur iaitu wo yao qui Jilongpo. Inilah struktur ayat yang paling popular diamal mereka yang bercakap loghat Cina ini. Tidak ada penutur Mandarin yang akan cakap seperti Kuala Lumpurlah agaknya saya bakal pergi yang kelihatan berserabut, kan? Elak guna perkataan bombastik yakni sedap di telinga tapi gagal membawa makna yang jelas. Tapi, perkataan seperti lestari yang bererti tak berubah – bukan saya petik dari buku nipis tu – sebagai contoh sebaliknya boleh diguna kerana ia sudah popular dan ia lebih pendek lalu jimat ruang dalam buku! Tapi, saya faham, penulisnya seorang ustaz lulusan universiti di Timur Tengah yang tentunya lebih terpengaruh dengan gaya bahasa kitab-kitab berbahasa Arab. Masalah bahasa ni tak berapa penting!

Masalah utama ialah buku kecil ni semacam disah mufti Negeri Sembilan kerana ada tulisannya berbentuk introduksi. Saya malas nak ulas panjang-panjang atau menggali maklumat dari kitab-kitab Hadis dan lain-lain kerana saya bukannya seorang yang faham Bahasa Arab. Tapi, saya nak soal kenapa zikir Hu tu nak ditonjolkan kepada masyarakat sedangkan kat sekolah malah kat mana-mana universiti seluruh dunia pun rasanya takdak sapa diwajibkan belajar, kan? Apakah Islam masih ada amalan “tersembunyi” yang semua orang kena tahu? Apakah zikir Hu ni satu keperluan yang jika tak diamal akan mencacatkan Islam seseorang? Kalau nak pertahan amalan zikir Hu ni pun kenapa perlu buat buku yang nanti akan tambah masalah apabila orang kebanyakan yang kurang ilmu akan terpengaruh sedangkan amalan wajib lain pun mereka berkenaan masih bercempera? Apakah buku ni sebagai suatu tagan untuk mempamerkan semangat "Jom Lawan Perlis" atau "negeri-negeri yang tak sewaktu” dengan Negeri Sembilan? Kenapa nak timbulkan perbalahan sedangkan setahu saya segelintir “golongan sufi tertentu” sahaja yang suka berzikir Hu ni dan bukankah majoriti golongan sufi tak suka kepada sebarang bentuk usaha yang membawa kepada perbahasan dengan pihak lain? Pada saya, lebih baik buku nipis ni ditarik balik dari pasaran dan mana-mana pihak berkuasa di Negeri Sembilan toksah cakap apa-apa kerana nak buat apa berdebat lebih panjang mengenai hal ini? Apa kebaikannya?



B. Kat atas ni, dua video terkini di Indonesia babit isu Syafaat dan Wilayah Allah. Semoga kita semua muhasabah diri masing-masing sewaktu mendengarnya! Hati jangan keras sangat!!! Ada terjemahan ke Bahasa Indonesia dalam video pertama kalau anda tak tau Jawa. Saya ni pun tak faham Jawa, sekadar berdarah Jawa tapi hanya tau makna wes mangan? ja kerana membesar di kejiranan yang ramai keluarga menggunakan loghat Kuala Kangsar, Parit, Kedah, Pulau Pinang dan Banjar. Bukan takdak langsung orang Jawa tapi semua orang Jawa di kampung saya dah tak cakap langsung Jawa, termasuk Wak Mus yang pekat betul bunyi Jawanya apabila beliau bercakap dengan orang-orang lain di kampung. Al-Fatihah untuk Wak Mus dan beberapa penduduk lain yang berdarah Jawa seperti mantan siak masjid merangkap ketua tukang masak kenduri, penggali kubur, juga memandi dan mengkafan mayat, Pak Long Nopiah juga seorang wanita yang saya panggil Opah iaitu isteri Tok Imam Sudin yang rasanya ada kaitan dengan keturunan sebelah emak saya, dan lain-lain. 

Comments