UCAPAN-UCAPAN MENARIK

Ambil isi yang baik, tolak yang buruk


Saya berasa amat dihormati kerana berpeluang bersama-sama anda yang menerima ijazah hari ini daripada salah sebuah universiti terbaik di dunia. Suatu kenyataan benar, saya tak pernah lulus universiti. Inilah saat paling hampir saya menghadiri upacara graduasi di universiti. Hari ini, saya ingin menceritakan kepada anda tiga cerita berdasarkan hidup saya. Ini sahaja! Bukan suatu hal utama sangat, hanya sekadar tiga  cerita.

 

Cerita pertama adalah mengenai menghubungkan titik-titik. Saya gagal meneruskan pengajian di Reed College setelah 6 bulan pertama, tapi kekal sebagai pelajar tak rasmi  selama kurang lebih 18 bulan sebelum saya benar-benar berhenti. Jadi, mengapa saya gagal? Ia bermula  sejak sebelum saya dilahirkan. Ibu kandung saya dulu adalah seorang remaja, mahasiswi tidak menikah, dan dia memutuskan memberikan saya kepada sebuah keluarga angkat. Dia mahu sangat-sangat saya dijadikan anak angkat kepada sepasang suami dan isteri lulusan universiti. Oleh itu, semuanya diatur supaya saya dijadikan anak angkat oleh seorang peguam dan isterinya sebaik sahaja saya dilahirkan. Sebaliknya, sewaktu saya muncul ke dunia, mereka mengambil keputusan saat-saat akhir bahawa mereka amat inginkan seorang bayi perempuan.

 

Oleh itu, kedua-dua orang tua saya yang sedang dalam senarai menunggu anak angkat mendapat suatu panggilan telefon tengah malam yang menanyakan: “Kami tak terduga memperolehi seorang bayi lelaki. Adakah anda menginginkannya?” Mereka berkata: “Sudah tentu.” Ibu kandung saya kemudian mengetahui bahawa ibu angkat saya tidak pernah lulus universiti dan ayah angkat saya pula tidak pernah tamat sekolah menengah. Ibu kandung saya menolak menandatangani kertas-kertas perjanjian pengambilan anak angkat. Beliau hanya mengalah beberapa bulan kemudian setelah bakal ibu bapa saya berjanji akan menyekolahkan saya sampai ke universiti. Inilah permulaan kepada kehidupan saya.

 

Dan, 17 tahun kemudian saya masuk universiti. Tapi, secara naifnya saya memilih sebuah universiti yang hampir sama mahal dengan Stanford, dan semua wang simpanan daripada gaji kedua-dua orang tua saya dihabiskan membayar yuran universiti. Setelah 6 bulan berlalu, saya tidak nampak sesuatu yang berharga dalam tindakan ini. Saya tidak mempunyai idea mengenai apa yang saya mahu buat dalam kehidupan saya dan saya tiada idea mengenai apa yang universiti akan bantu saya untuk mencari kaedah untuk menyelesaikan masalah saya. Dan, di sini saya hanya menghabiskan semua wang ibu bapa saya yang mereka kumpulkan seumur hidup mereka. Jadi, saya memutuskan untuk berhenti belajar dan yakin semuanya bakal okey. Hal ini agak menakutkan pada waktu itu, tetapi imbas kembali kenangan ini, sekarang saya melihatnya bahwa hal tersebut adalah yang terbaik yang saya pernah buat. Sebaik sahaja berhenti belajar, saya berhenti mengikuti kelas pengajian yang diwajibkan yang tidak menarik minat saya, sebaliknya saya mulai menyertai kelas pengajian yang lebih menarik.


Itu semua tidak romantis, saya tidak mempunyai bilik di asrama, saya tidur di atas lantai di sebuah bilik kawan saya. Saya jual botol-botol coke dengan keuntungan 5 sen setiap pemulangan dan saya guna untuk beli makanan, dan saya akan berjalan tujuh batu setiap malam Ahad untuk mendapatkan satu hidangan makanan mingguan di kuil Hare Krishna. Saya menyukainya. Banyak perkara yang saya temui ketika itu. Dan, tindakan saya mengikuti rasa ingin tahu dan gerak hati saya sendiri ternyata sangat berharga di hari-hari kemudian.

 

Saya beri satu contoh: Reed College pada waktu itu mungkin menawarkan pengajian kaligrafi terbaik dalam negara. Di seluruh kampus, setiap poster, setiap label pada setiap laci terdapat tulisan tangan indah berbentuk kaligrafi. Disebabkan saya telah berhenti belajar dan tidak ada keperluan untuk mengikuti kelas-kelas biasa maka saya memutuskan untuk mengikuti kelas kaligrafi untuk mempelajari bagaimana melakukan seni ini.

 

Saya belajar bentuk-bentuk tulisan serif dan san serif, tentang membezakan luas ruang di antara kombinasi-kombinasi huruf yang berbeda, mengenai apa yang membuat tipografi hebat itu begitu hebat. Ia indah, bersejarah, nilai artistiknya halus sehingga tidak tergambar oleh sains, dan saya merasakankan hal ini mempesonakan. Namun, tak satu pun daripadanya boleh diharap untuk diguna pakai secara praktikal dalam kehidupan saya. Tapi, 10 tahun kemudian, ketika kami mereka cipta komputer sulung Macintosh, semuanya datang kembali pada saya. Dan, kami guna ilmu kaligrafi sewaktu mereka bentuk Mac. Ia adalah komputer pertama dengan tipografi yang indah. Jika saya tidak pernah masuk kelas kaligrafi sewaktu di universiti, Mac tidak akan memiliki pelbagai bentuk tulisan atau kadar ruang di antara huruf-huruf cetak yang seimbang. Dan, disebabkan Windows menciplak Mac, maka tidak ada komputer peribadi yang serupa seperti kedua-duanya.

 

Jika saya tidak pernah berhenti belajar di universiti, saya tidak akan mengikuti kelas kaligrafi ini, dan komputer peribadi mungkin tidak akan memiliki tipografi yang indah seperti sekarang. Tentulah rasa mustahil untuk menghubungkan titik-titik ini di masa depan sewaktu saya di universiti dahulu. Tapi, sangat jelas sewaktu 10 tahun kemudian apabila saya melihat ke arah belakang. Sekali lagi, anda tidak akan dapat menghubungkan titik-titik jika anda lihat ke arah depan. Anda hanya dapat menghubungkan titik-titik dengan melihat ke arah belakang. Jadi, anda mesti percaya bahawa titik-titik berkenaan akan tersambung pada suatu masa depan. Anda harus percayakan sesuatu, keyakinan diri anda, takdir, kehidupan, karma, apa-apa pun. Kerana, percaya bahawa titik-titik akan berhubung dalam kehidupan mendatang bakal memberi keyakinan kepada anda supaya mengikut gerak hati meskipun ia mendorong anda keluar dari lorong sedia ada dan inilah yang bakal menjadi suatu kelainan.

 

Cerita kedua saya adalah tentang cinta dan kehilangan. Saya beruntung. Saya menemukan apa yang saya suka ketika saya masih muda. Woz dan saya memulakan  Apple di dalam garaj ibu bapa saya semasa saya berusia 20 tahun. Kami kerja keras dan dalam tempoh 10 tahun Apple tumbuh dari hanya ketika kami berdua di dalam garaj menjadi perusahaan 2 bilion dolar dengan lebih daripada 4000 kakitangan. Kami baru sahaja mengeluarkan produk terbaik kami, Macintosh satu tahun lebih dulu dan saya baru berumur 30 tahun. Selanjutnya, saya dipecat. Bagaimana anda dipecat oleh syarikat yang anda sendiri tubuh? Dalam pertumbuhan Apple, kami mengambil seorang yang saya fikir sangat berbakat untuk menjalankan syarikat dengan saya dan sekitar tahun pertama, semua berjalan dengan sangat baik. Tapi, kemudiannya visi-visi masa depan kami semakin menyimpang dan kami bertengkar. Ketika itu, ahli-ahli lembaga pengarah condong kepadanya. Oleh itu, sewaktu berusia 30 tahun, saya keluar. Dan, diketahui umum saya telah meninggalkan syarikat ini. Apa yang menjadi fokus sepanjang peringkat dewasa saya akhirnya musnah dan hal ini amat membinasakan.

 

Saya benar-benar tidak tahu apa yang hendak saya buat selama beberapa bulan. Saya berasa bahawa saya mengecewakan generasi usahawan-usahawan terdahulu bagaikan saya menjatuhkan baton yang dihulurkan kepada saya. Saya menemui David Packard dan Bob Noyce dan saya mencuba minta maaf kerana saya telah menimbulkan kekacauan keterlaluan sangat. Saya terdedah sebagai seorang yang gagal pada pandangan masyarakat, malah saya berfikir untuk meninggalkan lembah berkenaan. Tapi, perlahan-lahan saya mulai faham. Saya masih suka apa yang saya telah lakukan. Kejadian buruk di Apple tidak mengubahkannya. Saya telah ditolak tapi saya masih cinta. Oleh itu, saya bercadang untuk memulakannya kembali.

 

Saya tidak jelas ketika itu, tetapi didapati pemecatan saya oleh Apple adalah hal terbaik yang pernah terjadi pada diri saya. Beban berat menjadi orang berjaya digantikan dengan yang ringan akibat saya menjadi seorang baru bermula kembali, kurang yakin tentang segala hal. Hal itu membebaskan saya untuk memasuki peringkat paling kreatif dalam hidup saya. Sepanjang lima 5 tahun berikutnya, saya memulakan sebuah syarikat, NeXT dan sebuah syarikat lain bernama Pixar, dan saya jatuh cinta kepada seorang wanita luar biasa yang bakal menjadi isteri saya. Pixar menerbitkan filem animasi komputer pertama di dunia berjodol Toy Story, dan sekarang ia adalah sebuah studio animasi paling berjaya di dunia. Suatu peristiwa luar biasa sebaliknya terjadi apabila Apple beli NeXT, saya kembali ke Apple, dan teknologi yang kami kembangkan di NeXT menjadi jantung kepada perubahan Apple. Manakala, Laurene dan saya memiliki sebuah keluarga luar biasa. Saya yakin, semua ini tidak akan terjadi jika saya tidak dipecat Apple. Ini adalah obat pahit, namun saya rasa seorang pesakit memerlukannya.

 

Cerita ketiga adalah tentang kematian. Semasa saya berumur 17 tahun, saya baca sebuah kata-kata hikmat yang berbunyi seperti ini : “Jika kamu hidup setiap hari seolah-olah ia adalah hari terakhir kamu, maka suatu saat nanti pandangan kamu ini akan menjadi suatu kebenaran.” Hal tersebut memberi kesan terhadap diri saya, dan sejak itu selama 33 tahun, saya lihat cermin setiap pagi dan soal diri sendiri: “Jika hari ini adalah hari terakhir saya, apakah saya ingin melakukan apa yang akan saya lakukan hari ini?” Dan, bila sahaja jawapannya “tak” dalam beberapa hari berturut-turut, saya tahu saya perlu ubah sesuatu.

 

Mengingatkan bahawa saya akan segera mati adalah alat paling penting yang saya temukan untuk membantu membuat keputusan-keputusan besar dalam hidup. Kerana hampir segala benda, semua jangkaan luaran, semua yang dibanggakan, semua rasa takut malu atau gagal, semua perkara ini akan menjadi berkurangan saat menghadapi kematian, meninggalkan hanya apa yang benar-benar penting. Mengingati anda akan menemui ajal adalah cara terbaik yang saya tahu untuk menghindari perangkap fikiran bahawa anda akan kehilangan sesuatu. Anda sudah telanjang. Tiada alasan lagi untuk tidak mengikuti gerak hati anda.

 

Sekitar setahun lalu saya disahkan menghidap barah. Saya diimbas 7:30 pagi dan hasilnya jelas menunjukkan saya memiliki tumor di pankreas. Saya bahkan tidak tahu apa itu pankreas. Doktor-doktor mengatakan kepada saya bahwa hampir pasti ia sejenis barah tak dapat diubati, dan saya dijangka dapat hidup tidak lebih dari tiga sehingga enam bulan. Doktor saya menasihati saya pulang ke rumah dan menyelesaikan tanggung jawab saya mengikut aturan kepentingan iaitu isyarat doktor kepada saya supaya bersiap sedia untuk mati. Ini bererti cuba dan beritahu anak-anak semua benda  yang anda fikir anda punya tempoh sepuluh tahun ke depan untuk beritahu mereka hanya dalam beberapa bulan. Ini bererti untuk memastikan segalanya diatur kemas sehingga memudahkan keluarga anda. Ini bererti untuk anda mengucapkan selamat tinggal.

 

Saya hidup dengan diagnosis ini sepanjang hari. Kemudiannya, malam itu saya dibiopsi, mereka masukkan endoskop ke dalam tekak saya, melalui perut terus ke dalam usus saya, memasukkan sebatang jarum ke pankreas saya lalu ambil beberapa sel di bahagian tumor berkenaan. Saya dibius, namun isteri saya, yang ada di sana, mengatakan bahawa ketika mereka lihat sel-sel itu di bawah mikroskop, doktor-doktor mulai menangis kerana barah ini ialah sejenis barah pankreas yang jarang-jarang berlaku dan yang boleh disembuhkan dengan pembedahan. Saya telah dibedah dan syukur saya sudah sihat sekarang.

 

Ini adalah peristiwa saya paling hampir dengan kematian, dan saya berharap ia kekal paling dekat dengan saya untuk beberapa dekad lagi. Setelah melalui pengalaman tersebut, sekarang saya boleh kata kepada anda dengan sedikit kepastian bahawa kematian adalah konsep yang berguna dalam bentuk intelektual: Tidak ada orang yang ingin mati. Bahkan orang-orang yang ingin masuk syurga pun tidak ingin mati dulu untuk mencapainya. Namun, kematian adalah destinasi yang kita kongsi bersama. Tiada siapa pun boleh mengelak. Dan, memang ia harus demikian kerana kematian bagaikan satu-satunya ciptaan terbaik kehidupan. Ia adalah agen perubahan kehidupan. Ia menghapuskan yang lama untuk memberi jalan kepada yang baru. Sekarang yang baru adalah anda, tapi suatu hari nanti tidak terlalu lama dari sekarang, anda secara bertahap akan menjadi tua dan dihapuskan. Maaf kerana terlalu dramatik, tetapi ini betul.

 

Waktu anda terbatas, jadi jangan sia-siakannya dengan menjalani kehidupan orang lain. Jangan terjebak oleh dogma iaitu hidup dengan pemikiran yang diputuskan orang lain. Jangan biarkan suara pendapat-pendapat orang lain menenggelamkan suara batin anda. Dan, paling penting, miliki keberanian untuk mengikuti hati dan gerak hati. Kedua-duanya dalam keadaan tertentu sudah tahu apa sebenarnya yang anda inginkan. Semua yang lain adalah pilihan kedua.

 

Ketika saya masih muda, ada suatu bahan penerbitan menakjubkan bernama The Whole Earth Catalog, yang merupakan salah satu kitab-kitab suci generasi saya. Ia dicipta oleh seorang bernama Stewart Brand yang tinggal tidak jauh dari sini di Menlo Park, dan dia mempersembahkannya kepada kehidupan dengan sentuhan puitisnya. Ini di akhir 1960-an, sebelum wujud komputer peribadi dan desktop publishing, jadi semuanya dibuat dengan mesin taip, gunting, dan kamera polaroid. Ia bagaikan Google dalam bentuk buku berkulit nipis, 35 tahun sebelum kelahiran Google: isinya idealis, dan penuh dengan peralatan kemas dan konsep kepercayaan hebat. Stewart dan pasukannya menerbitkan beberapa edisi The Whole Earth Catalog, dan ketika mencapai titik ajalnya, mereka menerbitkan edisi terakhir. Di kala itu pertengahan 1970-an, dan saya ketika itu seusia anda sekarang. Di kulit belakang edisi terakhir itu ada satu foto sebatang jalan kampung pada waktu pagi, jalan yang mungkin anda lalui sewaktu mengembara dengan menumpang kenderaan orang lain jika anda seorang yang suka bertualang. Di bawahnya ada kata-kata: “Stay Hungry. Stay Foolish.” Itu adalah pesan perpisahan mereka ketika mereka memutuskan hubungan. Stay Hungry. Stay Foolish. Dan, saya selalu berniat begitu untuk diri saya sendiri. Dan sekarang,  anda sudah lulus untuk memulai kehidupan cara baru, saya berniat ungkapan itu untuk anda. Stay Hungry. Stay Foolish. Terima kasih amat sangat saya ucap kepada anda semua.

 

[nota: Video di atas memaparkan Steve Jobs (24 Februari 1955- 5 Oktober 2011) sedang berucap di Stanford University pada 12 Jun 2005. Beliau adalah salah seorang pengasas syarikat gergasi komputer, Apple Inc. Biopsi ialah pembedahan untuk mengambil tisu dalam badan untuk dibuat kajian bagi mencari punca penyakit. Stay hungry bukan bererti kekal kelaparan tapi bermaksud berusaha bersungguh-sunguh kerana inginkan sesuatu, stay foolish pula bukannya bererti kekal “kurang bijak” tapi bermakna terus mencuba perkara-perkara baru atau sanggup keluar dari zon selesa. Bagaimanapun, dalam kehidupan peribadi Steve Jobs pula, pepatah, Stay Hungry. Stay Foolish ini seolah-olah memberi makna negatif berikutan keobsesan beliau terhadap bidang komputer telah merenggangkan hubungan beliau dengan ahli-ahli keluarga, khususnya anak perempuannya, Lisa.]








Comments