Saya mulakan dengar sebuah lagu dalam bahasa Sepanyol yang saya rasa sesuai dihayati dalam situasi negara kita sekarang. Lirik yang saya taip di sini pula, jika diperhati betul-betul, sedikit berlainan dengan apa yang dinyanyikan lelaki-lelaki ini. Tapi, lirik yang mereka guna adalah yang paling popular. Video-video selanjutnya adalah bacaan novel atau cerpen yang saya nak kaji bila saya lapang kelak, insya-ALLAH. 

A Love Story (1955)
by Carlos Eleta Almarán

Ya no estás más a mí lado corazon
En el alma solo tengo soledad
Y si ya no puedo verte
Porque Dios me hizo quererte
Para hacerme sufrir más.

you’re no longer by my side my dear sweet love
and in my soul there is only loneliness
and since now I cannot see you
and God made me just to love you
so my suffering is endless

kau tiada lagi di samping aku wahai kekasih

dan dalam jiwa aku hanya berisi kesepian

dan kini aku tak dapat lagi melihat kau

sedangkan Tuhan menjadikan aku hanya untuk mencintai kau

oleh itu derita aku berpanjangan

Siempre fuiste la razón de mí existir
Adorarte para mí fue religión
Y en tus brazos encontraba
El amor que me brindaba
El calor de tu pasión.

you always were the reason why I lived
adoring you was my religious faith
and within your arms I entered
that love for me you offered
heated passion of such strength

kau sentiasa menjadi penyebab kenapa aku hidup

memuja kau dulu bagaikan kepercayaan agama

dan di celah lengan-lengan kau aku temui

sayang kepada aku yang kau tawarkan

kemuncak gejolak kehangatan

Es la historia de un amor
Como no hay otro igual
Que me hizo comprender
Todo el bien, todo el mal.

this is the story of our love
of which there is no equal
it has made me understand
all that’s good, and all that’s evil

inilah kisah cinta kita

yang tiada kesamarataan

namun ia membuat aku faham

segala yang baik, dan segala yang buruk

Que le dio luz a mí vida
Apagándola después
Ay que noche tan obscura
todo se me ha de volver…

that brought radiance to my living
extinguished now that you’re not here
my night is ever darkening
it all comes back to memory…

yang membawa cahaya ke dalam kehidupan aku

kini terpadam kerana kau sudah tiada

malam aku rasa amat gelap

semua menggamit memori…








































































Comments