LAYAN SAJAK-SAJAK ORANG PUTIH & BANGSA-BANGSA LAIN SIKIT

Tak penting sangat! Saya letak di sini bagi memudahkan saya tonton di masa lapang ja. Saya akan terjemah beberapa sajak bagi memudahkan saya mempelajarinya, begitu juga bagi anda yang minat. Dan, anda boleh buka selang beberapa hari untuk melihat sama ada saya sudah terjemah atau tak, jika anda berminatlah, kan? Bahasa Inggeris saya bukan bagus sangat, saya sekadar "buat yang terbaik." Klise pula apabila sebut ungkapan "   ."  Apa-apa pun, saya akan cuba terang metafora-metafora aneh - jika ada dalam sesebuah sajak - yang tak sesuai dengan budaya dan agama kita supaya tiada siapa di sini terlalu terpengaruh dengan gaya pengucapan berkenaan. Seperti orang kebanyakan di Malaysia, ada di kalangan kita suka mencarut dan maki, mereka di sana pun sama, termasuk penyajak! Tapi, janganlah marah sangat sampai buat laporan polis pulak! ☺☺☺


Ini Adalah Ucapan Selamat Tinggal Insan Cantik

oleh illneas

 

Jika aku berada dalam perpustakaan minda kau buat seketika

Aku akan letak bau kopi di sebelah memori kau belajar bagaimana menunggang basikal

 

Dengan ini kau akan ingat bahawa kau perlu mula berkayuh untuk seimbangkan diri kau

 

Aku akan padam rasa panas matahari yang menyentuh kulit kau

Lalu kau akan tempuh pengalaman ini lagi nanti bagai kau alami buat pertama kali

 

Aku akan bantu kau kaburkan imej mental ketidaksempurnaan yang kau cipta sendiri

Kerana berasa cantik adalah sesuatu yang kita putuskan sendiri.

 

Mungkin diganggu dengan ejaan nama kau,

Sekadar untuk menimbulkan masalah kepada kau.

 

Aku sedar yang kewujudan kita hanya boleh diimbas dalam minda orang lain

Dan bayangan kesukaan aku adalah yang berada dalam minda kau.

 

Oleh itu aku takkan sentuh memori kau mengenai aku.

 

Tapi aku akan pentingkan diri aku sendiri dengan sorok sekeping kecil ketawa aku ke dalam lagu kesukaan kau,

Lalu kau akan ingat lawak-lawak bodoh aku

Dan mungkin kau ketawa keseorangan bagai seorang berkelakuan aneh

 

Aku takkan baca sebarang perkara kau tak pernah bagitahu mengenai kau,

Aku berjanji

 

Ini adalah selamat tinggal, wahai insan cantik

 

Tapi sebelum aku menghilang diri daripada kepala kau,

Aku akan benam diri aku ke dalam bayang-bayang minda tak sedar kau yang paling dalam.

 

Dan aku akan sorok baris-baris tulisan ini ke dalam igau-igauan kau,

Lalu lain kali apabila kau berhadapan dengan syaitan-syaitan kau

Kau mungkin berfikir bahawa seseorang pernah menyayangi kau.












Menelusuri Jalan ke Hati Seorang Perempuan oleh Jenesis Fonseca

Dalam keluarga saya, sentiasa wujud sebuah ruang dapur. Di ruang dapur itu, sentiasa ada perempuan-perempuan. Dan dalam perempuan-perempuan, sentiasa wujud ketakutan. Takut kali ini resipi tak menjadi. Bahawa lelaki berkenaan akan meninggalkan makanan tanpa dihabiskan. Bahawa perut lelaki berkenaan akan mencari kenikmatan di rumah orang lain. Bahawa makanan yang perempuan berkenaan hidang terlalu banyak atau tak mencukupi. Bahawa lelaki berkenaan sudah terlalu kenyang, atau laparkan sesuatu yang lain, dan ini menjadi suatu kesalahan kepada perempuan berkenaan. Terlalu banyak gula, atau tak mencukupi, saya jangkakan.

Dalam keluarga saya, masakan sedap menjadi keutamaan. Kekalkan kemesraan lelaki-lelaki, menggamit mereka pulang setiap malam. Nenek percaya masakan sedap akan ucap “saya cinta awak” yang lebih bermakna daripada sebuah kucupan. Nenek percaya masakan sedap menyatakan “saya minta maaf” lebih dalam maksudnya daripada suatu permintaan maaf. Sebagaimana nenek, mak saya jamu makanan secara berlebihan, katanya “kau takkan, takkan pernah mampu beri kasih sayang secara berlebihan.” 

Suatu malam, ayah tak pulang makan malam, makanannya terbiar sejuk di atas meja. Dia gerak mak jam 4 pagi selepas minum arak malam itu, tarik rambut mak menuju ruang dapur lalu arah mak masak untuknya masakan kegemarannya. Mak kata, “chiles rellenos – saya minta maaf. Sedikit nasi – saya sayang awak. Lagi bir dalam peti sejuk – saya minta maaf, saya sayang awak.” 

Sarapan esoknya adalah kali terakhir mak minta maaf kepada ayah. Masakan mak terbaik, tapi lelaki-lelaki dalam hidupnya tak pernah kekal walau beberapa saat. Mereka kata “jalan ke hati seorang lelaki adalah melalui perutnya.” Tiada peribahasa mengenai jalan ke hati seorang perempuan, jalan untuk "memasukinya" menjadi keutamaan. 

Setelah punya dua anak perempuan, dan bertahun-tahun selepas bercerai, mak saya masih masak bagaikan masih ada lelaki di dalam rumahnya. Dia sepintas lalu pandang sebuah kerusi kosong dekat meja makan, dan tanya saya lebih daripada sekali sama ada saya pasti masakan malam berkenaan sedap. Saya rasa permintaan-permintaan maaf boleh dirasakan bagai kasih sayang kadang-kadang. 

Saya tak pandai memasak. Lelaki yang sayang saya masak untuk saya. Dia tahu jalan ke hati saya bukannya melalui masakan, atau bunga-bunga mawar, tapi kejujuran cinta yang memenuhkannya. Dan saya mungkin masih tak tahu bagaimana memasak, tapi mak tetap memperlihatkan bagaimana menyayangi diri saya, secara berlebih-lebihan, sentiasa, walaupun jika lelaki berkenaan tak kekal bersama. 

(nota: chile relleno ialah sejenis masakan Mexico iaitu cili hijau disumbat keju atau daging yang dilapisi roti lalu digoreng dan dihidang bersama sejenis sos.)








Aku Tak Lagi Disah Gila//Apabila Gila Itu Datang Kembali

oleh Brenna Twohy 

Aku tak lagi disah gila, mengikut dokumen bertulis dan preskripsi terkini, tapi terdapat suatu tompok di lorong pejalan kaki menuju ke tempat kerja di mana hampir tiga bulan terdampar seekor tikus mati. Dan setiap kali aku melepasinya, aku fikir, “Seseorang perlu lakukan sesuatu terhadap tikus mati ini.” Atau, “Aku patut lakukan sesuatu terhadap tikus mati ini.” Tapi ketika itu aku akan tahan nafas dan terus berjalan. Dan hampir setahun kemudian setiap kali aku melepasinya aku berfikir, “Itulah tempat di mana tikus mati itu terdampar, di mana tiada siapa buat sesuatu untuk suatu tempoh yang lama." Aku dah tak hampir-hampir bunuh diri aku bagi jarak masa dua tahun tiga bulan, tapi aku renung sajak-sajak lama, dan fikir, “Seseorang sepatutnya buat sesuatu terhadap tubuh berdarah ini, mulut aku ruang di mana benda mati pernah hidup, malah sampai sekarang.” Apabila gila itu datang kembali, perempuan ini tak buang keluar semua makanan makan malam, tak menumpahkan wain ke dalam kerongkong bosan aku. Dia tak kelihatan apa-apa pun seperti kejadian terakhir dulu, tak godam pintu untuk masuk. Dia telah kenal amat rumah ini sekarang. Dia tahu aku akan benarkan dia masuk menjelang malam. Aku boleh tetapkan waktu jam mengikut ketukan berkenaan. Aku tanam bunga-bunga dahlia pada musim bunga dan tiba Oktober mekar sungguh di dalam setiap kotak di tingkap. Orang gila itu kumpulkannya, basuh sebuah bekas bunga dengan tangan. Dia sudah memahami untuk menjadi tetamu bersifat lembut, menutup tingkap-tingkap kerana hampir musim dingin. Kita hampir boleh memaafkan musim luruh terakhir sebelum ini, pil-pil ubat dalam dompet mendiang nenek aku, lelaki itu dan cincin perkahwinannya, bagaimana perempuan gila berkenaan sendiri panggil nama aku lalu aku hampir benarkan dia simpan nama aku. Tubuh ini kenal rasa ketakutan, bagai anjung rumah mengenali ungkapan selamat datang. Suasananya sentiasa seperti balik rumah. Dan kau tak boleh rentap kegilaan daripada tubuh aku seperti mana kau tak boleh letak kembali sekuntum bunga ke atas katil. Tapi badan ini tabah melawan, tahu bagaimana pagi kelihatan tatkala ia berkata, “Jangan pergi.” Si gila adalah seorang yang suka mengalah, Kau ada laporan kedatangan sempurna bagi kehidupan ini, dan aku akan terus di sini. Aku akan kekal di sini.                                                                                                                                                                                                                               


Bagaimana Kita Lupa oleh penyajak Tanzania, Loyce Gayo

 

Kita telah lupa kita menyembah makhluk,

Kita telah lupa engkau Jesus hitam

Kita telah lupa raja segala raja-raja

Kita telah lupa mahkota tiada kelebihan kepada raja-raja melainkan memberatkan kepala mereka dan belakang mereka menjadi sasaran

Kita telah lupa mereka mengenakan cukai ke atas kepala-kepala kita dan letak beban di atas belakang kita 

Kita telah lupa Sodom dan Gomorrah telah diratakan oleh belerang dan penghakiman tuhan,

Tapi Mississippi masih tegak berdiri,

Kita telah lupa bandar-bandar terbakar,

Kita telah lupa bandar-bandar masih terbakar

Kita telah lupa warna-warna adalah bermusim,

Dan kulit ini akan pudar juga

Aku telah lupa kulit aku,

Atau mungkin tiada apa-apa lagi untuk aku beri!

Kita telah lupa segala utopia kanak-kanak,

Adalah bumbung yang tidak membisikkan malam kepada tubuh-tubuh yang tidur di bawahnya,

Kita telah lupa tubuh-tubuh yang tidur di bawah,

Kita telah lupa tubuh-tubuh yang terapung, tubuh-tubuh yang tergantung,

Kita telah lupa Barbecue Postcards, Strange Fruit dan lelaki-lelaki berserkup kepala.

Aku telah lupa kemarahan aku,

Dan getaran yang ia tinggalkan di bawah lidah aku

Aku telah lupa lidah aku

Dan bagaimana ia pernah tepat muat dalam dompet di sebelah tugas-tugas sebagai seorang perempuan.

Aku telah lupa dompet aku,

Dan aku telah lupa kasut tumit tinggi aku,

Aku telah lupa mengimbang diri bukan lagi suatu lakonan,

Apabila kau menyorok di sebalik rambut yang diimport,

Sebuah senyuman yang dimuat turun,

Suatu suara yang dilatih melompat melalui gelung-gelung api untuk kau ambil gambar dan bersorak,

Kau tak faham.

Alahai, kau telah lupa kau bangun pagi ini,

Kau telah lupa tutup kepala paip sewaktu kau gosok periuk itu, pinggan itu, sudu itu atau punggung kiri kau atau apa-apa saja,

Tapi kau ingat bagaimana irama lagu itu, kan?

Kau ingat bagaimana ia telah dinyanyikan.

Kau ingat kau mahu Grande Chai Tea Latte dengan perisa dipam tiga kali, susu skim, air lite, tanpa buih,

Dan dihidang pada suhu 120 darjah.

Kau ingat betapa hebat pengalaman spiritual berkenaan?

Aku telah lupa di mana aku telah tulis ini,

Aku telah lupa jika aku sekadar berhujah panjang berapi-api,

Atau jika aku telah lupa tutup kepala paip sewaktu aku sedang gosok periuk itu pinggan itu sudu itu atau lidah aku, atau apa-apa saja

Tapi aku ingat bagaimana ia berlaku sekarang

Aku ingat betapa hebat pengalaman spiritual ini

Aku telah lupa yang hati aku dulu adalah sebuah bandar terbakar

Alahai, kau telah lupa, aku telah lupa lidah aku, ingat bukan?

Kita lupa bahawa segelintir kanak-kanak berjalan melepasi utopia-utopia mereka setiap pagi,

Batu-bata pinggir bandar tegak berdiri sebagai pengisytiharan yang menurut statistik semua hasrat takkan benar-benar dicapai.

Kita telah lupa segelintir kanak-kanak cuba bersungguh-sungguh untuk lupa bahawa esok akan muncul,

Kita telah lupa ada kanak-kanak tersenyum di Barbeque Postcards

Di sebelah Strange Fruit dan lelaki-lelaki berserkup kepala

Atau mungkin kita tidak ada apa-apa lagi nak diberi, kau tahu

Kadang-kadang aku lupa betapa sukar untuk ingat.

 

(nota: Jesus hitam bermaksud pejuang-pejuang orang kulit hitam yang berteraskan agama, manakala raja segala raja-raja adalah suatu istilah yang diberi mereka berkenaan kepada Jesus sebenar. Penyajak mungkin beragama Kristian, dan oleh itu istilah yang beliau guna adalah berkaitan dengan agama ini sedangkan saya seperti mana orang-orang Islam lain percaya bahawa Jesus atau Nabi Isa as adalah seorang manusia, manakala tuhan itu tunggal. Sodom dan Gomorrah adalah metafora kepada hidup penuh dosa dan seks luar tabii. Fxxxs di sini pada saya sekadar menonjolkan kebencian penyajak yang kehabisan kata-kata untuk diluahkan atau tiada tenaga lagi untuk berjuang. Utopia ialah angan-angan mengenai suatu tempat atau suasana yang sangat sempurna. Barbecue Postcards ialah kad pos yang ada gambar berbentuk penghinaan kaum, khususnya terhadap orang-orang kulit hitam. Strange Fruit pula bermaksud orang-orang kulit hitam yang digantung pada pokok-pokok. Ada sebuah sajak Abel Meeropol dengan tajuk Strange Fruit diterbit pada 1937 dan telah dijadikan lirik lagu. Lelaki-lelaki berserkup kepala ialah sekumpulan orang kulit putih yang memerangi orang kulit hitam di selatan Amerika Syarikat yang digelar Ku Klux Klan atau KKK. Orang perempuan kulit hitam “asli” biasanya sukar berambut panjang kerana rambut mereka terlalu kerinting, jadi mereka terbabit pakai rambut palsu! Shoot dalam konteks sajak ini adalah makian lembut berasas kepada perkataan shit yang bermakna najis. Saya tak kata orang di Amerika Syarikat suka sangat maki, tapi jika mereka berkenaan hendak maki, maka shit adalah perkataan yang popular selain fxxxing crazy dan lain-lain. Saya terjemah shoot sebagai alahai yang rasanya tak membawa makna yang berbeza! Saya tak pernah minum Grande Chai Tea Latte tapi ia difahamkan adalah salah satu jenis minuman yang popular di zaman sekarang di kalangan orang-orang “muda atau kaya.” Air lite ialah sejenis air yang sangat bersih untuk diminum, malangnya air paip biasa pun ada negeri-negeri tertentu di Malaysia masih kotor atau tak cukup bekalan!)






"Strange Fruit: In Honor of Emmett Till" (Southern trees bear a strange fruit. Blood on the leaves. And blood at the root.) In this photo he is laughing and there is no cotton gin around his waist. He is not stretched into swollen limbs his eyes are still hazel and Recognizable two neat white rows of perfect teeth sit totem like in His mouth and the world did not know him because he had not been murdered yet. He is still slipping into the kitchen to get another piece of cornbread While his mama ain't lookin', he will mash it with his fingers Drink some butter milk and laugh with his eyes and they are still hazel And bright like stars in uppercase and ain't nobody gouged em out Or shut em closed and when he goes to school he will do a silly dance with his arms and legs cocked out in odd angles and his classmates will laugh and there will Be no cotton gin tied around his waist. (Pastoral scenes of the gallant south. The bulging eyes and the twisted mouths...) In this photo he is proud of the hat on his head. You can see that by how straight his neck is And his mama is in the picture and they got the same Face and his head is high and perfect and Ain't no bullet in it and it will be months before there is one And in those months he is his mothers child. He is the smug and over fed man child all southern Women love to cook for and dote on cuz he Licks the plate clean even if it's leftovers he just eats and yes ma'ams and makes you giggle So much you got to shoo him out the kitchen just so you can Get the pots clean and he is breathing and ain't no men dressed like midnight with Yellow teeth and sunless Un-laughing eyes snatching him out the door Changing everything when neither of em Asked to be anything other than Laughing in the kitchen with the greens still simmering in the pot. (Here is a fruit for the crows to pluck. For the rain to gather. For the wind to suck...) This last photo is a holocaust. The one history concretized into The nighttime musings of black children Who hopscotched above and below bible belt Who saw a tattered other worldly version of the fourteen year old Emmett His head poised strangely above a sharp black suit On the cover of Jet magazine. There were no eyes smiling mischievous man child wonderful Cornbread and buttermilk slicking fast talking Looking like his mama bubblegum pop saunter and sizzle Straight necked full of tomorrow's boy staring back into The camera. What was there was not there at all. What was there swallowed the world. My mama was eight years old when They painted Emmett Till's fractured image On the cover of a negro magazine. Eight years old, pigtails knee socks, Pinafores pleats and a heap of pretty girl possibilities. And I know my grandmother set the book down With intention on the coffee table Knowing her baby girl would see it and know What should not be known but what must be known. This is what the south does with an adolescent mistake When a fast talking finger snapping negro from up north Whistles and boasts about big city white girl honeys With rosy lips and no Jim crow. It is an image I Shoved at my thirteen year old son Frenetic in my attempt to tell him That this this THIS is black history I need him to KNOW that if he is not Careful, not brave, not the sum total of ALL Of our unlit courage, if he relegates These stories to cliffs notes He will bleed out and die in the epilogue I need you to know Salih That my arms will never be wide enough To cover sins like these. That your head held so high is still a cautionary tale But to go on and do it anyway and laugh and dance with your Arms and legs cocked out in odd angles and slip by me And get the extra cornbread whenever you can and Be grateful that when you and your boys say something slick about the pretty blonde girl in the front row of algebra... You are permitted that levity after four hundred years of Midnights. Necks decorated in nooses. Plantations that Decorated terrorism in white pillars and mint julep. I tell my son to remember Emmett Till to remember when his eyes Were still hazel still smiling to remember how high He held his head to celebrate that brand new hat to remember that his mother loved him And almost could not recognize him after that whistle left his throat I tell him I will be his mother that I will celebrate his brown boy buoyancy All the days of my life and that while I do not know what tomorrow holds I know that he will NEVER be strange fruit. Will never be broken open will never be strung up Will never be hog tied will never have his face so like my own Crushed or mangled or hatcheted. I tell him I am growing these limbs to surround him and WE will be strong and Unapologetically black for as long As we can be.





English setiap sajak aku tulis jadi

sebuah sajak mengenai tubuh harian aku apabila aku

bangkit tidur aku dapati tubuh aku ini lena di sebelah

aku aku tak boleh turun katil tanpa

mengejutkannya – di mana perbuatan ini memalukan kerana

tubuh aku ini sering kelihatan sedang bermimpi

kadang-kadang sewaktu aku mengenakan pakaian aku tanya apa yang

ia mimpikan tapi tubuh aku ini tak pernah jawab

hanya berguling turun katil dan terus menuju

ke pancuran air apabila aku akan guna seluruh

air panas kau tahu tak tubuh aku ini pentingkan dirinya sendiri

hanya tahu guna dan tak pernah memberi

dia ke ruang dapur setiap pagi

dan minum susu aku jejak-jejak lumpur di atas

permaidani

dia tak pernah ketuk sentiasa masuk tanpa dipelawa

tubuh aku ini guna lebih ruang daripada hak dia

dan tahu ke mana saja aku pergi dia

suka kekalkan aku dalam bayang-bayangnya aku tak

pasti sesiapa pernah lihat aku

di kawasan terdedah

kebelakangan ini tubuh aku ini mula bercerita kepada aku

cerita-cerita tradisi sebelum tidur sehingga aku bermimpi buruk

mengenai kesepian aku fikir tubuh aku ini

semakin terdesak sampaikan dia hanya mahu

aku suka semua mengenainya

ketika aku menulis tubuh aku ini datang ke sebelah aku

lalu tanggalkan semua pakaiannya membogelkan dirinya

tak pernah belajar menari cuma bagaimana untuk

menyorok oleh itu dia cari tempat menyorok di dalam

mulut aku mengangakan rahang aku dengan kedua-dua tangan

lantas melangkahkan masuk jejak-jejak lumpurnya ke atas

lidah aku aku telan dan tubuh aku ini sering

menjunam melalui laluan salah terbenam dalam

saluran udara tak membenarkan aku bernafas

mengingatkan aku akan kehadirannya oleh itu

sudah tentu setiap sajak yang aku tulis sentiasa memikirkan tentang

bau badan aku ini sudah pasti oh perkataan aku

berbunyi bagai cubaan-cubaan untuk melarikan diri sudah

aku ketahui

kemudian tubuh aku ini merangkak keluar

tekak aku tersadung seiring aku tertekan perasaan dia

tanya aku sama ada aku berasa lebih baik aku fikir

mungkin jika aku kata ya dia akan meninggalkan aku akhirnya

apabila tubuh aku ini sentiasa ucapkannya aku

setia jika pun bukan perilaku lain




















































































































































































































Comments