Manusia Bercampur Gaul, Begitu Juga Muzik

Lagu-lagu sarat makna oleh Sujiwo Tejo dan The Police. Dalam hal berkaitan, saya pernah baca sebuah artikel  menarik dalam majalah hiburan, Rolling Stone pada awal 1980-an, mengisahkan irama keroncong yang popular di kalangan orang Jawa yang berhijrah ke Jamaica telah mempengaruhi muzik warga kulit hitam yang sudah lama menetap di negara berkenaan. Lahirlah rentak reggae yang jika kita dengar betul-betul iramanya pasti kita dapat rasakan ada sedikit persamaannya dengan keroncong, khususnya bunyi ukulele. Orang Jawa turut merantau sampai ke Amerika Latin, dan saya pernah tonton YouTube mengenai sebuah perkampungan Jawa di Suriname dan dikatakan lebih 30,000 orang Jawa telah dihantar ke negara ini dalam tempoh setengah abad dari 1890 hingga 1939. Orang kulit hitam tiru irama muzik Jawa, orang kulit putih pula datang kemudian lalu menyelitkan sedikit unsur reggae dalam irama new wave yang popular dari 1970-an hingga 1980-an. Dan, bukan hanya sebuah kumpulan rock Malaysia, Wings pernah rakam lagu rentak reggae, Scorpions pun sama selain The Police.









Raja Kesakitan

 

Ada satu tompok hitam kecil pada matahari hari ini

Ia adalah benda lama yang sama seperti semalam

Ada topi hitam tersangkut di puncak pokok tinggi

Ada tiang bendera buruk dan angin takkan berhenti

 

[Aku telah berdiri di sini sebelum disimbah hujan

Dengan dunia berputar dalam lingkaran-lingkaran berlari keliling otak aku

Aku rasa aku sentiasa berharap kau akan tamat memerintah

Tapi sudah takdir aku menjadi raja kesakitan]

 

Ada satu tompok hitam kecil pada matahari hari ini

Itulah jiwa aku di atas sana

Ia adalah benda lama yang sama seperti semalam

Itulah jiwa aku di atas sana

Ada topi hitam tersangkut di puncak pokok tinggi

Itulah jiwa aku di atas sana

Ada tiang bendera buruk dan angin takkan berhenti

Itulah jiwa aku di atas sana

 

(ulang [  ])

 

Ada suatu fosil terperangkap pada cenuram sebuah tembok tinggi

Itulah jiwa aku di atas sana

Ada seekor salmon mati beku berdekatan air terjun

Itulah jiwa aku di atas sana

Ada seekor paus biru tersadai di pantai sewaktu air surut musim bunga

Itulah jiwa aku di atas sana

Ada seekor rama-rama terperangkap dalam sawang labah-labah

Itulah jiwa aku di atas sana

 

(ulang [  ])

 

Ada seorang raja di atas takhta dengan mata tercungkil keluar

Ada seorang lelaki buta mencari suatu bayang keraguan  

Ada seorang lelaki kaya sedang tidur di atas katil emas

Ada suatu rangka tercekik kerak roti

Raja Kesakitan

 

Ada seekor musang merah tersiat oleh sekumpulan pemburu

Itulah jiwa aku di atas sana

Ada seekor camar sayap hitam cedera belakang

Itulah jiwa aku di atas sana

Ada satu tompok hitam kecil pada matahari hari ini

Ia adalah benda lama yang sama seperti semalam



(nota: Saya sepatutnya jelaskan mengenai prinsip nahu asas bahasa Inggeris masa saya letak terjemahan di bawah ni dulu. Yang pasti, saya bukan pakar dalam bahasa ni tapi subjek kena selaras dengan perbuatan seperti she eats sebaliknya they eat. Jadi, kenapa Sting sebut beberapa kali do bukan yang betul does dalam lagu ini? Sting ni masa belum popular adalah seorang cikgu, jadi ramai berpendapat dia sebut salah grammar dalam lagu ni kerana dia nak sindir kita - malah semua orang kat England - yang cakap English main hentam ja! Saya pun selalu main hentam jugak kalau dah blank! ☺☺☺)

Setiap perkara kecil dia lakukan adalah magis

 

Walau aku telah cuba sebelum ini untuk bagitahu dia

Mengenai perasaan aku terhadapnya dalam hati

Setiap kali aku dekati dia

Aku terus hilang keberanian seperti mana yang aku alami masa mula-mula dulu

 

[Setiap perkara kecil dia lakukan adalah magis

Setiap apa yang dia lakukan aku suka

Meski kehidupan awal aku suatu trajedi

Sekarang aku tahu cinta aku kepadanya akan berterusan]

 

Adakah aku perlu bagitahu suatu cerita

Mengenai seribu hari hujan sejak kami mula bertemu

Sekaki payung cukup besar

Tapi aku yang selalu akhirnya menjadi basah

 

(ulang [   ])

 

Aku ambil keputusan untuk menelefonnya

Seribu kali sehari

Dan soal dia sama ada dia nak bernikah dengan aku

Dengan cara lama

Tapi ketakutan dalam diam aku telah mencengkam aku

Lebih dahulu sebelum aku capai telefon

Lebih dahulu sebelum lidah aku membentes aku

Perlukah aku terus terusan hidup sendirian?

 

(ulang [   ] 2 kali)

 

Oh yeah, oh yeah, oh yeah

Setiap perkara kecil, setiap perkara kecil

Setiap perkara kecil, setiap perkara kecil

Setiap perkara kecil, setiap perkara kecil

Setiap perkara kecil dia lakukan

Setiap perkara kecil, setiap perkara kecil

Setiap perkara kecil, setiap perkara kecil

Setiap perkara kecil, setiap perkara kecil

Setiap perkara kecil dia lakukan


Dikuasai di celah jari kau

 

Kau anggap aku seorang pelatih muda

terperangkap antara Scylla dan Charybdis 

[Menurut dongeng Yunani, Scylla dan Charybdis ialah dua raksasa betina yang tinggal dalam gua berasingan yang bertentangan satu sama lain dan mereka dikatakan suka tangkap dan makan pelaut-pelaut.]

Aku akan dipukau oleh kau jika aku terus lama di situ

merenung cincin di jari kau

[Cincin metafora kepada perempuan berkahwin lalu “aku” takkan boleh memiliki “kau” secara sah. Jika dimaksudkan kepada hal politik maka “aku” tak boleh bersama “kau” secara “sah” ketika bertanding pilihan raya umum. Sebagai contoh, UMNO dan PKR mula berkawan untuk tawan Kelantan dan satu dua negeri lain dan mereka mungkin boleh juga berkawan pada peringkat menguasai Parlimen walau DAP bermusuhan dengan UMNO berikutan DAP pernah tolong UMNO untuk jatuhkan Bersatu di Dewan Undangan Negeri Perak. PAS pula terus berkawan dengan Bersatu untuk tawan Parlimen dan bagi mengekalkan kuasa PAS di Kelantan dan satu dua negeri lain. Macam-macam cara berkawan lain boleh juga berlaku dalam politik tempatan sekarang walau bukan secara sah! Parti-parti lain seperti Amanah dan lain-lain di Malaysia Barat, juga yang wujud di Sabah dan Sarawak pun kena fikir juga!] 

Aku datang ke sini untuk menimba ilmu

benda-benda mereka takkan ajar aku di menara gading

Aku boleh lihat masa depan yang kau telah jual

menjadi berutas-utas emas bergemerlapan

 

Aku akan dikuasai di celah jari kau

Aku akan dikuasai di celah jari kau

 

Mephistopheles bukan nama sebenar kau 

[Mephistopheles ialah syaitan dalam cerita rakyat Jerman.] 

tapi aku tahu apa yang kau rancang sama seperti dia  

Aku akan dengar betul-betul ajaran kau

dan kau akan lihat usaha aku ini membuahkan hasil

 

Aku akan dikuasai di celah jari kau

Aku akan dikuasai di celah jari kau

 

Syaitan dan lautan biru dalam di belakang aku

Lenyap di udara, kau takkan boleh menemukan aku lagi

Aku akan corak wajah kau menjadi alabaster 

[Alabaster ialah batu granit gipsum berwarna merah kekuningan atau kelabu kekuningan, tapi biasanya berwarna putih. Ia diguna untuk membuat perhiasanan, patung atau batu nesan.] 

lalu kau baru sedar hamba kau adalah tuan kau

 

Kau akan aku kuasai di celah jari aku

Kau akan aku kuasai di celah jari aku

Kau akan aku kuasai di celah jari aku


Aku tak boleh kehilangan

Aku sudah menelefon kau berkali-kali hari ini

Dan aku rasa kata teman-teman perempuan kau semuanya benar

Bahawa kau tak ingin lihat aku lagi
Dan abang kau akan bunuh aku dan dia enam kaki sepuluh
Aku rasa kau akan kata tindakan ini pengecut
Tapi aku tak bersedia untuk terus terusan seperti ini

Aku tak boleh, aku tak boleh, aku tak boleh kehilangan

Aku tak boleh, aku tak boleh, aku tak boleh kehilangan
Aku tak boleh, aku tak boleh, aku tak boleh kehilangan kau
Aku tak boleh kehilangan kau

Aku tak boleh kehilangan kau

Aku tak boleh kehilangan kau

Aku dapati kau pulangkan surat-surat aku kembali
Dan piring hitam-piring hitam L.P aku dan semuanya telah tercalar
Aku tak boleh faham hari berikutnya
Apabila tak ada siapa yang dengar apa yang aku ucap
Kau boleh kata kurang keyakinan
Tapi tak ada makna untuk terus terusan hidup begini

Aku tak boleh, aku tak boleh, aku tak boleh kehilangan

Aku tak boleh, aku tak boleh, aku tak boleh kehilangan

Aku tak boleh, aku tak boleh, aku tak boleh kehilangan

Aku tak boleh, aku tak boleh kehilangan kau

Aku tak boleh, aku tak boleh, aku tak boleh kehilangan

Aku tak boleh, aku tak boleh, aku tak boleh kehilangan

Aku rasa ini adalah ucapan selamat tinggal terakhir kita
Dan kau tak peduli, jadi aku takkan merintih
Tapi kau akan menyesal apabila aku mati
Dan semua rasa bersalah ini akan kekal di kepala kau
Aku rasa kau akan anggap ini bunuh diri
Tapi aku terlalu kenyang untuk menelan harga diri aku
Aku tak boleh, aku tak boleh, aku tak boleh kehilangan
Aku tak boleh, aku tak boleh


Sunyi sepi

 

Seseorang bagitahu aku semalam

bahawa apabila kau campak cinta kau begitu saja

kau bertindak seolah-olah kau tak peduli

Kau kelihatan bagai kau nak pergi ke suatu tempat

tapi aku tak dapat meyakinkan diri aku sendiri

Aku tak mampu hidup dengan orang lain

dan aku terpaksa terima kenyataan ini

lalu aku duduk seiring melayan hati aku yang berkecai

 

Sunyi sepi (ulang 12 kali)

 

Sekarang tiada siapa mengetup pintu aku

sejak seribu tahun lalu atau lebih

Semuanya dah termaktub dan tiada tempat untuk pergi

Selamat datang ke persembahan solo

Duduk ja, semuanya percuma

Tiada kejutan, tiada misteri

Dalam teater yang aku anggap sebagai jiwa aku

Aku sentiasa berlakon watak utama

 

Sunyi sepi (ulang 12 kali)

Sunyi sepi (ulang 7 kali)

Keseorangan, aku amat keseorangan, aku berasa amat sunyi

Aku rasa sedih, rasa amat rasa amat sedih,

aku rasa sedih (ulang 2 kali)

Sedih (ulang 5 kali)

Aku rasa sedih (ulang 3 kali)

Aku berasa amat sunyi (ulang 3 kali)

Kesunyian, keseorangan

Aku berasa amat sunyi, yeah!

Sunyi sepi (ulang lebih 20 kali. Kira sendiri la! HeHeHe!)



Sinkronisiti 1

 

Dengan satu nafas disedut, satu aliran udara

Kau akan tahu

Sinkronisiti

 

Rasukan tidur, tarian mimpi

Kisah cinta berkongsi

Sinkronisiti

 

[Prinsip suatu hubungan

Berkait dengan halimunan,

Hampir tak kelihatan,

Sesuatu tak tergambarkan

Sains tak difahami,

Logik terlalu kaku,

Penyebab boleh dihubungkan,

Namun tiada yang tak terkalahkan]

 

Jika kita berkongsi igauan ini

maka kita boleh mimpi

spiritus mundi

(Spiritus mundi ialah terma Latin yang bermakna semangat dunia. Menurut William Butler Yeats, spiritus mundi adalah memori sejagat atau individu yang memberi inspirasi kepada penulis.)

 

Jika kau bertindak seperti yang kau fikirkan

Rantaian yang hilang

Sinkronisiti

 

(ulang [  ])

 

Kami kenal kau, mereka kenal aku

Deria tambahan

Sinkronisiti

 

Sebiji bintang jatuh, satu panggilan telefon

Semua bergabung

Sinkronisiti

 

(ulang [  ])

 

Ia sangat dalam, ia amat luas

Dalaman kau

Sinkronisiti

 

Kesan tanpa sebab

Hukum dalaman atom, hal saintifik berhenti sejenak

Sinkronisi

 

Sinkronisiti (ulang 9 kali.)


Roxanne

 

Roxanne

Kau tak perlu nyalakan lampu merah

Hari-hari itu dah berakhir

Kau tak perlu jual tubuh kau kepada malam

 

Roxanne

Kau tak perlu pakai pakaian cantik malam ini

Berjalan di lorong-lorong demi wang

Kau tak kisah jika ia salah atau ia betul

 

Roxanne, kau tak perlu nyalakan lampu merah (ulang 2 kali)

[Roxanne] Nyala lampu merah (ulang 6 kali)

 

Aku sayang kau sejak aku mula kenal kau

Aku takkan memperbodohkan kau

Aku berada di depan kau demi menyatakan perasaan aku

Aku takkan kongsi kau dengan lelaki lain

 

Aku tahu fikiran aku sudah muktamad

Oleh itu sisihkan alat solek kau

Aku sudah bagitahu sekali dulu aku takkan bagitahu lagi

Ia jalan yang buruk

 

Roxanne, kau tak perlu nyalakan lampu merah (ulang 2 kali)

(Roxanne) Kau tak perlu nyalakan lampu merah (ulang 3 kali)

(Roxanne) Nyala lampu merah

(Roxanne) Kau tak perlu nyalakan lampu merah

(Roxanne)

Nyala lampu merah (ulang 2 kali)

Kau tak perlu nyalakan lampu merah

Nyala lampu merah (ulang 4 kali)

 

(Roxanne)

Nyala lampu merah

Kau tak perlu nyalakan lampu merah (ulang 2 kali)

Nyala lampu merah

Kau tak perlu nyalakan lampu merah

Nyala lampu merah

(Roxanne) Nyala lampu merah

(Roxanne) Kau tak perlu nyalakan lampu merah

(Roxanne) Nyala lampu merah

(Roxanne)

Nyala lampu merah (ulang 3 kali)



Minum teh di Sahara

 

Adik-adik perempuan aku dan aku

punya niat sebelum kami mati

dan ia mungkin kedengaran pelik

kerana fikiran-fikiran kami telah menggila

Tolong jangan tanya kenapa

Di bawah langit yang melindungkan

(Maksud lindungan langit ini ialah “aku dan adik-adik perempuan” berada di bawah lindungan “Tuhan.”)

kami terlalu memikirkan hal aneh

Kau mempunyai matlamat terhadap apa yang kau miliki

 

Kami nak minum teh di Sahara bersama kau (ulang 2 kali)

 

Pemuda itu bersetuju

Dia akan penuhi kemahuan mereka

lalu mereka menari untuk menyeronokkannya

dengan kegembiraan yang kau tak mampu ukur

Mereka akan tunggu dia di sini

di tempat yang sama setiap tahun

di bawah langit yang melindungkan

Dia akan terbang menyeberangi gurun

 

Minum teh di Sahara bersama kau (ulang 2 kali)

 

Langit berubah menjadi hitam

Mungkinkah dia akan datang?

Mereka akan daki bukit pasir yang tinggi

Mereka akan berdoa kepada bulan

(Ini perbuatan orang bukan Islam. Dan, lirik lagu ini dikatakan dicipta berasas sebuah buku, The Sheltering Sky yang menceritakan kisah pengembaraan 3 warga Amerika Syarikat di kawasan gurun di Utara Afrika. Sebuah filem telah diterbitkan pada 1990 berdasarkan buku yang sama.)

Tapi dia takkan kembali

Oleh itu, adik beradik perempuan itu akan terbakar

sewaktu bebola mata mereka mencari daratan

dengan cawan-cawan mereka yang penuh dengan pasir

 

Minum teh di Sahara bersama kau (ulang 4 kali)



De Do Do Do, De Da Da Da

(Dua video di atas dilantun penyanyi berbeza, dan dengan lirik sedikit berbeza juga.)

 

Jangan anggap aku tak bertimbang rasa

Kata-kata sukar untuk cari

Mereka cuma kertas-kertas cek yang aku tinggalkan tanpa tanda tangan

Daripada bank-bank huru-hara dalam fikiran aku

Dan apabila kepetahan mereka melarikan diri daripada aku

Logik mereka mengikat aku dan memperkosa aku

 

[De do do do, de da da da

Inilah saja aku nak kata pada kau

De do do do, de da da da

Kesucian mereka akan membantu aku

De do do do, de da da da

Inilah saja aku nak kata pada kau

De do do do, de da da da

Mereka tak bermakna dan semuanya benar]

 

Penyajak-penyajak, paderi-paderi dan ahli-ahli politik

Punya kata-kata untuk berterima kasih di atas kedudukan mereka

Kata-kata jeritan supaya kau patuh

Dan tiada siapa yang menyesakkan siaran mereka

Dan apabila kepetahan mereka melarikan diri daripada kau

Logik mereka mengikat kau dan memperkosa kau

 

(ulang [  ] 2 kali)

Comments