Sajak-sajak dalam Bahasa Inggeris, khususnya karya penulis-penulis dari Amerika Syarikat, sering saja menggunakan metafora yang tak sesuai dengan budaya negara kita. Saya letak dalam blog ini bagi memudahkan saya tonton kelak. Saya buang nanti insya-ALLAH mana-mana yang saya dapati amat kurang enak, dan saya terjemah pula mengikut gaya saya jika ada yang saya amat minat ☺

Iklan Mountain Dew Menyamar Sebagai Sebuah Sajak Cinta oleh Matthew Olzmann

Baiklah di sini apa yang saya dapat simpulkan, alasan-alasan kenapa perkahwinan kita mungkin sesuai: kerana kau pakai merah jambu tapi tulis sajak-sajak mengenai peluru-peluru dan batu nesan-batu nesan. Kerana kau mencerca kunci-kunci kau apabila kau hilangkan, kemudian kau ketawa, gelak besar, terhadap jenaka kau buat sendiri. Kerana kau mampu memegang pistol, melapah khinzir. Kerana kau hafal lagu-lagu, termasuk iklan-iklan yang hadir sejak tiga puluh tahun lepas lalu senandungkan sewaktu kau membersih dengan pembersih hampa gas. Tangan-tangan kau lembut. Kerana ketika kita bepergian, benda-benda yang kau kemas kau tulis di dalam kotak-kotak. Kerana kau fikir angsa-angsa dipuji berlebihan dan mereka kelihatan tidak bijak. Kerana kau pandu kereta membawa aku ke stesen keretapi. Begitu juga ke Minneapolis. Ke Providence. Kerana kau garis bawah setiap yang kau baca, dan bulatkan perkataan-perkataan yang kau fikir penting, dan lakar bintang-bintang di sebelah perkataan-perkataan yang kau fikir aku patut fikir ia penting, dan tulis nota-nota di dalam kawasan garisan tepi mengenai semua orang yang kau marah dan nama aku hampir tak pernah muncul di situ. Kerana kau masak resepi khinzir kau temui dalam Buku Masakan Frida Kahlo. Kerana ketika kau baca esei mengenai Rilke, kau garis bawah semuanya melainkan bahagian di mana Rilke berkata cinta bermaksud menafikan keakuan dan bakal dijilat lautan api. Kerana apabila lampu-lampu dipadamkan, langsir-langsir dilabuhkan, dan sebagai penambah sehelai cadar dipaku pada tingkap-tingkap, kau masih percaya seseorang di luar sana boleh nampak kau. Dan suatu hari terik lima musim panas terdahulu, apabila kau tak mampu isi minyak kereta kau, apabila peti sejuk kau terlalu kosong – tiada pun lebihan makanan atau bahan perasa – di dalamnya ada sebotol Mountain Dew berat dua puluh auns, yang kau bayar dengan duit bertuah sedime terakhir kau kerana kau pernah dengar aku berkata aku gemarkan minuman ini sangat.

Nota: Saya temui catatan mengenai seorang penulis lelaki dipanggil Rilke. Nama penuhnya Rainer Maria Rilke. Dia dianggap sebagai penyair terhebat Jerman moden di segi penguasaan liriknya. Dilahirkan di Prague pada 4 Disember 1875, Rilke dibesarkan di lingkungan kelas menengah yang diungkapkannya sebagai "petit bourgeois" yang kemudiannya membuatkan dia merasa malu. Walaupun sifatnya yang sensitif dan hampir feminin, dia diharapkan menjadi pegawai tentera dan terpaksa menghabiskan 5 tahun  dari 1886 hingga 1891 di akademi ketenteraan St. Pölten dan Mährisch-Weisskirchen. Setelah tamat sekolah menengah, dia mendaftar selama setahun sebagai pelajar sastera di Universiti Jerman Prague  dari 1895 hingga 1896 sebelum meninggalkan keluarganya bagi melanjutkan pelajarannya di Universiti Munich selama beberapa tahun.

Pada usia 19 tahun, Rilke memulakan karier sasteranya dengan menerbitkan sendiri puisi cinta, Leben und Lieder (Kehidupan dan Lagu ) yang ditulis dalam gaya konvensional tradisi Heine. Ini diikuti pada 1895 dengan kumpulan puisi, Larenopfer, memperlihatkan keterikatan sentimentalnya kepada Prague. Kedua-dua buku nipis ini dan yang seterusnya, Traumgekrönt pada 1896 (Dream-Crown), Advent pada 1897 dan Mir zur Feier  pada 1899 (Merayakan Diriku ) gagal menunjukkan ketajaman pemerhatiannya. Begitu juga prosa, Am Leben hin pada 1898 (Di Rim Kehidupan).

Dalam tahap keduanya, keagamaan atau mistik dari 1899 hingga 1903, Rilke menentang naturalisme. Pada Ogos 1900 dia menetap di koloni artis Jerman utara Worpswede dekat Bremen, lalu bertemu dengan seorang pengukir arca muda, Clara Westhoff, dan menikahinya. Di sana ia menulis monograf, Worpswede (1902), mengenai pelukis yang karyanya diperhatikan, dan memberikan ulasan buku kepada Bremer Tageblatt. Perkahwinannya, ditakdirkan hampir dari awal, tetap menjadi episod singkat, walaupun tidak pernah dibubarkan secara formal. Beberapa bulan selepas kelahiran anak perempuannya, Ruth pada 12 Disember 1901, dia berangkat ke Paris, meninggalkan isteri dan anaknya.

Dua buah buku puisi, yang ditulis untuk sebahagian besar masa di koloni pelukis, akhirnya membawa kemasyhuran Rilke. Salah satunya adalah Das Buch der Bilder ditulis dari 1901 hingga 1906 (The Book of Images), sejumlah puisi individu tanpa tema umum yang berkemampuan untuk memunculkan suasana yang hampir bebas dari makna kata-kata yang digunakan. Jilid lain memuat kumpulan puisi keagamaan, Das Stundenbuch diterbit pada 1905 (The Book of Hours), yang terdiri dari tiga bahagian, masing-masing menandakan tahap perkembangannya: Das Buch vom mönchischen Leben (1899), Von der Pilgerschaft (1901), dan Von der Armut und vom Tode (1903). Rilke pernah ke Rusia dua kali, yang dilakukan pada 1899 dan 1900. Kisahnya yang menyenangkan dan seperti kanak-kanak, Vom Lieben Gott berada di pasaran pada 1900 (Kisah-kisah Tuhan ), mengungkapkan "berputar-putar di sekitar Tuhan," sebagaimana dia sendiri menyebutnya, di mana Tuhan dan orang yang beriman saling bergantung. Karya-karya awal ini benar-benar mistik, memperlihatkan rasa rendah diri dan persaudaraannya, kepercayaannya yang sederhana dan belas kasihan yang tulus untuk orang miskin dan yang dieksploitasi.

Kehidupan Rilke di Paris dari 1902 hingga 1910 pula adalah fasa baru yang signifikan dalam karier puitisnya: sikap barunya terhadap realiti objektif dan percubaannya untuk memahami inti pati hal bernyawa dan juga mati. Sebenarnya, bayaran komisen untuk menulis monograf mengenai pemahat Perancis yang hebat Auguste Rodin telah membawa Rilke ke Paris. Dia berkhidmat untuk Rodin sebentar sebagai setiausaha, dan dia lebih mengaguminya daripada artis hidup lain. Rodin mengajar Rilke untuk tidak menunggu inspirasi secara pasif melainkan keluar dan mencari subjek, memerhati dan mengkaji objek yang nyata. Rilke lantas mengembangkan konsep baru artis sebagai tukang pekerja keras. Sikap baru ini muncul dalam puisi-puisi yang muncul di bawah tajuk Neue Gedichte yang ditulis dari 1907 hingga 1908 (Puisi Baru). Di sini seseorang menjumpai Ding-Gedichte (benda puisi) yang terkenal, ciptaan semula puitis tentang perkara-perkara yang telah dilihat dan diperhatikannya dan yang menjadi simbol impersonal kepadanya: haiwan dan bunga, landskap, dan terutama sekali, karya seni.

Semasa perjalanan ke Sweden pada 1904, Rilke menyusun versi pertama Die Weise von Liebe und Tod des Cornet Christoph Rilke, kisah sentimental romantis, bahkan melodramatik, dari jam-jam terakhir seorang pegawai berkuda muda yang bercita-cita tinggi. Kemudian dia cuba melepaskan diri dari puisi ini yang menjadi karya paling popularnya. Selepas penerbitan Neue Gedichte miliknya, Rilke memulakan penyelesaian novel autobiografi yang dimulakan di Rom 4 tahun sebelumnya. Dalam karya ini, satu-satunya karya naratif utamanya, Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge (Notebook 1910 Malte Laurids Brigge), dia menceritakan kisah penderitaan batinnya sendiri semasa kesepiannya di Paris.

Dengan selesainya Malte Laurids Brigge pada musim sejuk akhir 1909 hingg awal1910, masa Rilke berkampung di Paris berakhir apabila dia hanya menghabiskan 18 bulan dari empat setengah tahun berikutnya di Paris. Ini adalah tahun-tahun krisis dalaman, dan dalam kegelisahan dan keputusasaannya, dia berpindah dari satu negara ke negara lain. Bersemangat untuk menjelajahi wilayah baru, dia melakukan perjalanan pada musim sejuk akhir 1910 hingga awal 1911 ke negara-negara Afrika Utara, Algiers, Tunis dan Mesir, dan dari November 1912 hingga Februari 1913 dia tinggal di Sepanyol. Namun, di tengah kekecewaan yang mendalam pada tahun-tahun ini, satu peristiwa mengubah keseluruhan karier sastera Rilke: Puteri Marie of Thurn dan Teksi menawarkannya kediaman di Istana Duino, dekat Trieste, di pantai Dalmatian. Di sini pada 1912, dia mulai menyusun siri elegi yang menjadi pencapaian puitis utamanya. Bagaimanapun, susunan terbabit tidak selesai sehingga 10 tahun kemudian.

Ketika perang meletus pada Ogos 1914, Rilke ditangkap di Leipzig dan terpaksa tinggal di Jerman. Sebilangan besar 5 tahun berikutnya dia berada di sekitar Munich, kecuali selama 7 bulan berkhidmat dalam tentera Austria. Pada hari-hari pertama perang, Rilke menulis Fünf Gesänge (Lima Lagu) yang patriotik. 

Pada Jun 1919, Rilke menerima undangan lawatan kuliah di Switzerland, di mana dia tinggal di sana, kecuali untuk beberapa tempat tinggal di Itali dan Perancis, termasuk tinggal 7 bulan di Paris pada tahun 1925 sehingga akhir hayatnya. Selama satu atau dua tahun pertama, dia mencari tempat berlindung dengan sungguh-sungguh di mana dia dapat berpadu semula dengan kitaran puisi yang dia tinggalkan sebelum itu. Dia menjumpai Muzot pada musim panas 1921, sebuah menara abad pertengahan yang sepi, hampir tidak dapat dihuni, dekat Sierre di Kanton Valais. Di sini pada Februari 1922, dia menyelesaikan dalam beberapa hari siklus puisi yang dimulakannya di Duino pada 1912. Mengenangkan kebaikan pemilik rumah iaitu seorang nyonya dan anaknya, Puteri Marie, dia menamakan kumpulan puisi ini Duineser Elegien (Duino Elegies). Penerbitan buku ini pada 1923 menandakan titik puncak kariernya, bahkan Rilke yang mengkritik karyanya sendiri, menganggapnya sebagai pencapaian terpentingnya. Tema besar Duineser Elegien adalah kesunyian manusia, kesempurnaan malaikat, hidup dan mati, cinta dan kekasih, dan tugas penyair. Buku ini diikuti penerbitan Sonette an Orpheus (Sonnets to Orpheus) iaitu sejumlah 55 puisi yang mewakili aspek lain dari penglihatan Rilke: gembira, penegasan dan pujiannya.

Pada tahun-tahun terakhirnya dari 1923 hingga 1926, Rilke semakin banyak beralih kepada sastera Perancis, tidak hanya menterjemah karya-karya André Gide dan Paul Valéry, tetapi turut menulis puisi dalam Bahasa Perancis (Poemes français). Rilke meninggal dunia kerana leukemia pada 29 Disember 1926 di sebuah sanatorium di Valmont, dekat Montreux. 


















































































































































Comments