Video-video saya nak tonton kemudian nanti, dan di sini saya ucapkan kepada yang berkunjung ke blog saya ini Selamat Menyambut Aidiladha tak lama lagi, insya-ALLAH. Saya turut minta maaf zahir & batin kepada kamu semua. Anda pula, jika ada salah pun, saya insya-ALLAH maafkan ♡♡♡

Di bawah ini, ada beberapa monolog, sajak & lagu sufi - selain video-video hal politik dan sebagainya - yang tentunya sukar difahami atau diterima pakai orang awam kerana aliran ini bagaikan air. Air boleh jadi penawar, air juga boleh jadi racun. Saya difahamkan, sebuah pertubuhan sufi kian popular dan beribu pejabat berdekatan Jalan TAR, Kuala Lumpur, tak jauh dari Kompleks Pertama. Ramai cendiakawan yang berkedudukan tinggi dan bergaji besar menyertainya. Pada saya - saya tak sertai sebarang pertubuhan sufi - nilai kesufian perlu ada dalam dada setiap orang Islam meskipun kita tidak menjadi ahli sesebuah pertubuhan sufi. 








Bukankah Aku telah bagitahu kau

jangan tinggalkan Aku kerana

Aku adalah satu-satunya rakan kau,

Aku adalah mata air kehidupan.

Jika pun kau membawa diri

beribu-ribu tahun lamanya

kau akan kembali kepada Aku

kerana Aku adalah matlamat kau dan penghujung hidup kau.

 

Bukankah Aku telah bagitahu kau

jangan tergoda dengan

warna-warni dunia kerana

Aku adalah pelukis paling muktamad.

 

Bukankah Aku telah bagitahu kau

kau seekor ikan

jangan hampiri daratan kering

kerana Aku adalah samudera dalam.

 

Bukankah Aku telah bagitahu kau

jangan terjebak dalam pukat

bagai unggas kerana Aku adalah

sayap-sayap kau dan punca kekuatan cahaya.

 

Bukankah Aku telah bagitahu kau

jangan biar mereka ubah

fikiran kau dan jadikan kau ais

kerana Aku adalah api kau dan kehangatan.

 

Bukankah Aku telah bagitahu kau

mereka akan memusnahkan kau

dan memaksa kau lupa yang

Aku adalah mata air kepada segala kebaikan.

 

Bukankah Aku telah bagitahu kau

jangan pertikai tindakan-tindakan Aku

kerana semuanya mengikut aturan.

Aku adalah pencipta.

 

Bukankah Aku telah bagitahu kau

hati kau boleh tunjukkan kau jalan pulang 

kerana ia sentiasa tahu yang

Aku adalah tuan yang memiliki kau. 


Jangan cinta kekasih-kekasih yang separuh hati

Jangan layan rakan-rakan yang separuh kawan

Jangan memanjakan karya mereka separuh mahir 

Jangan hidup separuh kehidupan dan jangan mati separuh kematian

Jika kau pilih kesunyian, duduk senyap-senyap

Tatkala kau cakap, terus bersuara hingga kau selesai

Jangan berdiam diri jika kau ingin nyatakan sesuatu

dan jangan bercakap jika kau ingin sepikan diri kau

Jika kau akur, perlihatkan secara terus terang,

jangan selindungkannya

Jika kau menolak pula, pastikan jelas

kerana penolakan samar-samar

bermakna kau ada sedikit hasrat menerimanya

Jangan terima rumusan separuh masak

Jangan percaya segala kenyataan yang separuh betul

Jangan impi impian separuh bayangan

Jangan berkhayal mengenai harapan-harapan separuh jalan

Minum separuh takkan mengubat dahaga kau,

makan separuh takkan mengenyangkan kebuluran kau

Bergerak sebahagian jarak perjalanan takkan membawa kau ke mana-mana

Sebahagian idea sahaja takkan mendatangkan kau sebarang hasil

Sebahagian yang lain ini bukanlah apa yang kau damba

Ia adalah kau dalam tempoh berlainan walau kau tetap berada dalam ruang sama 

Ia adalah kau meskipun bukan sebenarnya kau

Sebahagian kehidupan daripada suatu kehidupan yang kau tak pernah tempuh

Sepatah perkataan yang kau tak pernah kata

Sekuntum senyuman yang kau tangguh lontarkan

Sebutir cinta yang kau belum kecap

Sebuah persahabatan yang kau tak sedar terjalin

Menggapai tujuan dan yang tidak pernah tiba

Bermakna dan yang tidak berkesan

Hadir tapi tidak ada

Apa yang membuatkan kau seorang asing kepada mereka amat mirip kepada kau

dan mereka yang asing kepada kau

Yang sebahagian ini adalah semata-mata suasana ketidakmampuan

tapi kau berkemampuan kerana kau bukan manusia yang separuh wujud

Kau adalah insan sepenuhnya yang wujud

untuk mengharungi kehidupan yang bukannya sebahagian kehidupan





































Para Penjilat

oleh Toga Nainggolan

 

Aku: perkenalkan saya, hmmm … siapa ya??? (dengan wajah pura-pura tahu.) Sebut saja saya Robert atau Micheal. Ya hanya nama itu yang bisa mencerminkan betapa kayanya saya.

(berjalan-jalan mengelilingi stage, sambil berfikir lagi)

Aku: aku memang kaya, tapi maaf saya bukan maksud hati untuk sombong atau congkak, tapi buat apa minta maaf, iya khan? (dengan wajah sinis)

(duduk di kursi sambil mengangkat kaki satu ke atasnya)

Aku: kalian tahu, sebenarnya saya ini ramah, sudah kaya pula. Tapi kenapa kalian-kalian memaksaku menjadi begini? (dengan nada marah)

(berdiri dan naik ke atas kerusi)

Aku: apa? Apa kau lihat-lihat? Mau nantangin? Apa? Menyuruhku minta maaf? Gara-gara aku tak sopan? Pintar sekali kau. Enyah (semakin marah)

(kembali duduk di kursi)

Aku: baiklah. Baik saya akan beri tahu kenapa saya seperti ini dan kenapa saya sangat enggan meminta maaf. (dengan ekspresi jengkel)

(membuka jas dan memutari kursi)

Aku: mama, aku sudah pulang kerja Mama? Ma? Masih di salon ya? (sambil melihat jam tangan)

Aku: papa? Oh iya, papa masih di amrik ya? Ck, bisa-bisanya aku lupa. Sudah lah.

Aku: rumah segede ini yang tinggal Cuma aku? Payah. Benar-benar payah jadi orang kaya, sangat kesepian, dengan tetangga saja tak kenal, bukannya aku tak mahu tapi pasti mereka juga tak mau. Maklum, pasti sibuk alasannya. Alasan klasik yang manjur juga untuk menolak sesuatu.

(kembali berdiri dan mengelilingi stage)

Aku: mana bisa tahan kalau hidup di tengah-tengah orang yang hanya memikirkan harta dan kekayaan saja.

Aku: pengen rasanya aku hidup sederhana, atau miskin sekalian. Yang penting dapat merasakan suasana kekeluargaan yang bahagia, yang di mana tak ada yang bersifat individualis dan hanya mencari uang tanpa peduli dengan keluarga dan anaknya sendiri.

(ke backstage mengganti pakaian)

Aku: pagi ibu, saya Michael. Boleh tidak saya tinggal beberapa waktu? (dengan wajah tersenyum)

Aku: boleh? Bener nich? Terima kasih ya bu.

(duduk di lantai)

Aku: kalo ibu kerjanya apa? Adik-adik, masih pada sekolah khan? Bapak kerjanya apa?

Aku: oh begitu (dengan wajah sedih). Jadi bapak tak kerja lagi ya? Jadi adik-adik ini sudah tak sekolah lagi ya? Oh, adik-adik masih sekolah tapi sudah tak punya uang lagi ya untuk melanjutkan sekolah?

Aku: adik kalau sekolah di jemput ya bu? Enggak? Tapi khan adik masih terlalu kecil kalau jalan sendiri. (merasa kasihan dan cemas)

Aku: ibu punya HP? Saya ingin menelfon ke rumah agar mereka tahu bahwa saya baik-baik saja. Tidak punya ya? Maaf ya bu (dengan tampang menyesal)

Aku: ya bu? Ibu butuh uang? Untuk beli dan bayar uang sekolah adik-adik? Oh ya, ini bu. Adik-adik juga? Ini buat jajan ya (dengan perasaan tenang)

(keesokan harinya)

Aku: pagi pak, duduk-duduk saja nich? Ah, bapak jangan seperti itu, saya tidak kaya hanya saja memiliki harta yang cukup.

Aku: apa? Bapak ingin motor? Iya, iya ntar saya usahakan (dengan rasa sedikit jengkel)

Aku: bapak, saya izin keluar dulu ya? Sebentar saja kok.

(kemudian si Michael memutuskan untuk pergi dari rumah miskin itu selamanya)

Aku: semuanya sama saja. Keparat. Taka da yang bermoral baik, yang kaya egois. Yang miskin pemeras. Semua sama, enyah saja (dengan nada marah dan berteriak)

(kembali ke belakang stage dan mengganti baju)

Aku: sekarang sudah tahu kenapa saya enggan minta maaf. Dasar para penjilat.

 




































Comments