SAYA SNIPER KURDISH  
oleh Azad Cudi

A.
Cerita ini diambil daripada sebuah memoir, Long Shot: The Inside Story of the Snipers Who Broke ISIS, diterbitkan Atlantic Monthly Press dan telah berada di pasaran sejak Februari 2019. Ia dipromosi  dalam majalah Harper's Magazine edisi Januari 2019 dengan menyiarkan sebahagian daripada isinya. Namun, cerita ini jelas bias kerana penulisnya berlatar belakang Kurdish. Sejarah bangsa ini diserlahnya begitu hebat, manakala kenyataan pemimpinnya, Ocalan diagung-agungkan. Bagi mengelak anda keliru pula, ungkapan  jihadi saya terjemahkan khusus sebagai ISIS kerana excerpt ini juga secara khusus memaparkan peperangan antara Kurdish dengan ISIS. Yang pasti, pada pandangan saya, perkataan perang jihad tak sesuai langsung untuk diganding dengan cara perjuangan ISIS sepertimana yang secara halus cuba ditonjolkan oleh penulis cerita ini dengan menggunakan beberapa istilah Islam. Namun begitu, saya terjemah karyanya kerana gaya penulisannya agak menarik untuk dipelajari. Dalam pada itu, jika dewasa ini kita pernah dengar ungkapan Budaya Politik Matang maka sila baca cerita ini - jika anda berminat - dengan amal Budaya Baca Matang. Azad, 35, seorang warga British, bertugas di sebuah stesen televisen di Stockholm apabila perang saudara meletus di Syria. Dia kemudiannya mendaftar sebagai pejuang dalam Tentera Sukarela Kurdish, YPG.

B.
Saya kadang-kala baca juga bahagian Book Review dalam akhbar atau  majalah tempatan, begitu juga ulasan buku Bahasa Melayu dalam internet. Kebanyakannya diulas seseorang wartawan yang mungkin baca secara imbas sebelum mengulas sehingga bentuk isi sebenar buku terbabit tak jelas. Sebaliknya, jika diulas oleh golongan intelektual seperti pensyarah, maka ungkapan yang diguna pula mungkin terlalu akademik atau berbeza langsung dengan gaya bahasa penulis buku yang beliau ulas. Oleh itu, pada saya lebih baik hanya excerpt  sesebuah buku disiar media massa terbabit dan biar pembaca yakni bakal pembeli menilai sebahagian tulisan berkenaan dan buat kesimpulan sendiri sama ada karangan penulisnya bagus atau tidak. Dan, sudah pasti tiada yang bakal tertipu dengan ulasan seseorang wartawan atau pensyarah berkenaan yang kadang-kadang terlajak memuji.

C.
Bagi yang ingin baca cerita di bawah, saya syorkan anda baca separuh dan cuba teka jantina Azad. Insya-Allah, separuh daripada anda akan gagal dalam ujian ini lalu membuktikan cerita yang ditulisnya ini memang ada style. Salah teka tak apa kerana ini bukan subjek Sejarah bagi SPM! Jawapannya ada di bahagian NOTA, di bawah sekali. Baca separuh, teka, baca lagi sampai habis dan baru tengok jawapannya. Jangan mengelat! Lagi satu, tak komen tak apa. Baca ja la. ☺☺☺

(Peta oleh Enrique Moreiro)

Saya ada macam-macam nama, tapi sebagai seorang sniper saya dikenali sebagai Azad yang bermakna "bebas" atau "merdeka" dalam Bahasa Kurdish. Saya telah berjuang selama 16 bulan di wilayah Kurdish, di Syria utara apabila pada April 2015 saya diarah meninggalkan kedudukan saya, ketika itu di medan tempur sebelah timur, berdekatan sempadan Turki lalu menyertai sebuah pasukan di sebelah barat daya. Lapan bulan sebelum itu, kami telah diserang sehingga beberapa ratus ela terakhir menghala ke wilayah kami, dan kami kekurangan askar pada kadar lima musuh kepada satu kami. Kami cekal bertahan di Kobani. Pada Januari, setelah empat bulan bertempur di jalanan dan dari bilik ke bilik, kami tawan semula bandar ini dan terbalikkan suasana sebelumnya yang menyaksikan Kobani sebelum itu dibanjiri pejuang-pejuang ISIS. Dalam pertempuran-pertempuran seterusnya, kami berjaya menghalau ISIS agak jauh di pelbagai arah sehingga jika sesiapa ingin menyeberang ke wilayah kami, mereka terbabit perlu memandu selama lima jam merentas kawasan yang terdedah. Sewaktu kami bergerak ke utara, saya dapat lihat puncak bersalji di bahagian selatan Turki, ramai orang mendakwa bahtera Nabi Noh tersadai di situ. Di bahagian bawahnya, bagai bergulung-gulung bergerak ke arah kami ialah lembah berumput yang lebar dan hutan pain Mesopotamia, tanah di antara Tigris dan Euphrates di mana bangsa kami telah hidup sejak 12,000 tahun lalu.

Kisah bangsa kami penuh dengan ironi-ironi yang pahit. Bangsa Kurdish adalah salah satu bangsa yang paling tua dalam dunia, dan perintis kepada bidang pertanian, satu daripada kemahiran kami paling terkedepan. Walaupun begitu, negara-negara lain dalam dunia ini terlepas pandang bahawa bangsa Kurdish adalah di kalangan bangsa-bangsa yang pertama mencipta ketamadunan, sedangkan ada bukti mengenainya. Pada 1995, seorang ahli arkeologi Jerman gali sebuah kuil di Gobekli Tepe di Kurdistan utara. Mereka menemui satu stuktur dikapit tiang-tiang batu berukir dengan gambar-gambar lembu, rubah dan burung jenjang, dipercayai dibina pada 10,000 BCE. Pada akhir tempoh Zaman Airbatu, dan 7,000 tahun sebelum Stonehenge atau piramid-piramid di Giza dibina, leluhur kami sudah tinggal bersama-sama dengan berkerjaya sebagai bomoh, artis, petani dan jurutera.

Jika sifat hebat bangsa Kurdish ketika dulu adalah tahan lasak, perkara yang merosakkannya pula ialah sifat tamak dan malas pihak orang asing, sejauh mana sejarah dulu mampu diingat kembali, yang dambakan kebun-kebun bangsa kami dan pasar-pasar kami untuk diri mereka sendiri. Sejak beberapa millennia dulu, bangsa kami telah dijajah bertukar ganti termasuk Parsi, Rom dan Turki. Kebangkitan bangsa Kurdish bermula pada tahun 838, diikuti berdozen-dozen lagi selepas itu. Meskipun punya bahasa dan budaya sendiri dan berpenduduk berjumlah 45 juta orang - setara Argentina dan Uganda dalam senarai 30 negara paling ramai penduduk di dunia - hari ini, kami masih tidak dinobat sama ada sebagai satu bangsa atau sebuah negara. Kawasan yang kami duduki sekarang dipisah-pisahkan mengikut apa orang asing gelarkan Turki selatan, Syria utara, Iraq utara dan Iran barat laut. Di setiap anggota badan wilayah kami yang dikerat-kerat ini, bangsa Kurdish ditekan. Undang-undang sekejap-sekejap dikenakan terhadap kami bagi menghalang penggunaan bahasa kami, cara pakaian, cerita rakyat, malah nama kami. Di Turki, perkataan "Kurd," "Kurdistan," dan "Kurdish" tak dibenarkan. Bangsa kami yang tingga di sana sebaliknya digelar "Turki Gunung."

Pickup seorang petani tua yang saya naiki berkondisi buruk - tiada suspension, lampu atau bunga tayar - manakala jalan-jalan yang licin dipenuhi dengan bekas-bekas tayar. Saya tak pasti sama ada kami mampu bergerak lebih laju daripada 20 batu sejam di sepanjang perjalanan itu. Pada suatu tempat, kami melintasi sekumpulan komrad perempuan yang duduk mengelilingi api lalu kami berhenti untuk menikmati segelas teh pekat. Akhirnya, jam 11 malam, kami sampai ke sebuah penempatan kecil dengan 50 rumah berdinding lumpur, sebahagiannya mempamerkan tanda-tanda pencerobohan: lubang-lubang kesan tembakan, serpihan RPG serta contengan hitam ISIS. Di sini, saya diberi taklimat oleh Ketua Komrad, General Medya.

Medya berusia dalam lingkungan 30-an namun dia seorang askar perempuan veteran, lebih 10 tahun terlibat dalam perjuangan  bersenjata. Dia ke medan tempur dengan rambut panjangnya diikat ekor kuda, selendang hijau di kepala, dibelit kejap ke arah bawah, mendedahkan hanya sebiji mata birunya. Satu perkara, pihak-pihak luar terkejut dengan pergerakan perjuangan Kurdish ialah penekanan kami bahawa lelaki dan perempuan adalah sama rata dalam semua hal, termasuk ketika berperang. Kami percaya kepada ajaran Abdullah Ocalan, pemimpin Parti Pekerja Kurdistan, PKK yang menulis, "sebuah negara takkan bebas melainkan golongan perempuan dibebaskan." Dia juga menulis, "sejarah tua 5,000 tahun ketamadunan pada dasarnya adalah sejarah perhambaan golongan perempuan." Dia percaya, semua ketidaksamarataan, pemerintah zalim, fasis serta fahaman mengukuhkan bidang ketenteraan berakar sejak Zaman Neolitik, ketika masyarakat amal sistem matriark,  yang berpunca apabila golongan lelaki menggunakan kekuatan fizikal untuk "merampas kuasa" seiring mencela golongan perempuan. Golonan lelaki secara ganas mengubah pengertian kebajikan kolektif dan hak bersama kepada perusahaan peribadi serta hartanah milik eksklusif. Bomoh-bomoh dan ramai pemimpin agama mengukuhkan misogyny dan kepercayaan bahawa Tuhan mentakdirkan penguasaan golongan lelaki. Seterusnya, Ocalan percaya agama berasaskan kepada satu "Tuhan Lelaki", penguasa-penguasa negeri distrukturkan di kalangan lelaki, manakala ekonomi dikembangkan dengan kemampuan golongan lelaki untuk memiliki. Seksisme dan kuasa, manusia sudah arif sejak 5,000 tahun lalu, kelihatan begitu juga. Apa yang Ocalan gelar "housewifization" ialah suatu bentuk perhambaan paling tua serta suatu revolusi paling keji yang pernah diusahakan. Dek sebab yang sama, dia saran, " Penyelesaian-penyelesaian kepada semua masalah sosial di Timur Tengah perlu menjadikan kedudukan golongan perempuan sebagai fokus."

(Gambar sebelah: Komander Rojda Felat mengetuai unit YPJ menuju ke medan tempur di Syria - Nov 2016)

Dalam Unit Perlindungan Awam, seorang sukarelawan mesti berusia 18 tahun untuk memegang senjata api.  Namun, apa yang kami pentingkan ialah sama ada awak seorang tajam tindakannya dan berguna, bukannya dari mana awak datang dan pastinya bukan jantina. Lelaki dan perempuan sama-sama berjuang tapi dalam entiti berbeza. YPJ yakni Yekineyen Parastina Jin untuk perempuan, manakala YPG iaitu Yekineyen Parastina Gel untuk lelaki. Dan, golongan perempuan berjuang, membunuh dan terkorban sesukar lelaki, ini diakui ISIS. Kami sering berbual mengenai kekeliruan ISIS apabila mereka mendapati seorang perempuan tegak berdiri depan mereka di saat-saat mereka masih hidup. Jika mereka meninggal dunia dalam penuh kekeliruan, maka ia menggandakan keyakinan kami bahawa kamilah askar terbaik untuk menumpaskan ISIS.

Medya mulakan percakapan dengan berkata bahawa hari pembebasan kami telah hampir. Saat kami rampas kembali kawasan terakhir milik keturunan kami adalah satu-satunya tindakan penting yang menyelamatkan kesinambungan bangsa kami. Hari ketamadunan dan kemajuan mengalahkan kemunduran zaman pertengahan yang diajukan oleh ISIS. Meskipun ISIS tak akui, kami akan capai kejayaan yang Eropah dan Amerika Syarikat tak mampu lakukan. Dan, dengan kejayaan kami, kami akan memperoleh perhatian dan sokongan terhadap perjuangan kami untuk menubuhkan autonomi Kurdistan. Demi memastikan hari cemerlang itu tiba, kata Medya, serangan terakhir perlu berjaya dilakukan. Sebelum ia dilakukan, objektif segera yang perlu kami lakukan ialah menguasai pangkalan ISIS yang kian diperkukuhkan yang terletak di luar sebuah bandar di wilayah Syria utara, Sarrin. Serangan ke situ perlu dilakukan pada waktu malam, dan kami perlu seorang sniper yang mempunyai  teropong menggunakan kuasa haba untuk mengetuai serangan. "Bukit  yang awak akan tawan itu kira-kira dua kilometer dari sini," Medya beritahu saya sambil tunjuk arah selatan. "Untuk rampas kembali tempat ini, awak mulanya kena daki bukit di sebelahnya di mana awak boleh tembak secara melintang."

Medya membawa saya menemui sebuah pasukan kecil yang akan saya ketuai. Bersandar ke dinding, pegang Kalashnikov ialah Xabat, mungkin berusia 21 tahun, bercakap dengan jelas serta bersemangat, dan dia awal-awal hari itu telah pergi meninjau kawasan perbukitan yang bakal kami serang. Ada seorang lelaki lain dengan Kalashnikov - gelap dan kurus - yang tak kata apa-apa.  Ada seorang perempuan pendek tapi nampak gagah dengan wajah bulat bernama Havin yang membawa pelancar RPG. Dia ada seorang tukang isi, lelaki usia 19 tahun yang membawa roket-roket tambahan serta radio. Menggenapkan pasukan ini ialah seorang lelaki lebih dewasa, Shiro, berumur 28 atau mungkin 29 tahun, kurus, tinggi, tak bercukur dengan rambut nipis panjang, yang membawa BKC iaitu mesingan 7.62 kaliber. Ini dirasakan sebagai sebuah pasukan hebat.

Sesiapa yang cekap, boleh belajar asas sebagai sniper dalam tempoh sejam. Ketika guna teropong ikut piawaian yang diletak pada sniper rifle, seseorang akan lihat tanda pangkah di tengah-tengah, di sebelah kiri ada geraf melengkung, jarak ditunjukkan pada paksi tegak, garisan datar mewakili permukaan bumi di kaki langit. Tanda di kaki langit adalah untuk kelajuan angin. Kami bawa jadual poket ke medan tempur untuk kami kaji berapa jauh kami perlu tembak ke kiri atau ke kanan, berasas kepada kelajuan angin, arah objek serta jarak. 

(Gambar sebelah dan bawah sekali: Pejuang-pejuang YJA-STAR, askar perempuan PKK di Sinjar, Iraq -Nov 2016)

Setiap senapang berlaras panjang punya sifat serta kekuatan tersendiri, dan seorang sniper perlu belajar tabiat setiap jenis senjata ini. Setiap perkakasan tambahan pula sesuai untuk tugas-tugas yang berbeza.  M16 diganding dengan teropong kesan haba sesuai waktu malam dan pertempuran jarak dekat. Dragunovs untuk waktu siang serta tembakan jarak jauh. Zagros, panjangnya setinggi seorang lelaki dan boleh dikata bahawa seluruh badannya dibuat dengan menggunakan spare parts, sesuai  diguna waktu siang bagi tembakan berjarak 1 kilometer atau lebih.

Awak juga perlu belajar mekanisma tembakan bagi setiap jenis senapang. Mana-mana senjata api pun boleh jam, dan oleh kerana memasang lampu pada waktu malam boleh menjadikan kami sebagai mangsa peluru musuh, kami diajar cara cerai dan pasang semula setiap bahagian senapang dalam gelap. Berlatih mengenal bahagian-bahagian senapang, merungkai dan mencantumkan semula berulang-ulang kali memberi kelebihan seiring menekankan fahaman kenapa sentuhan tangan seorang sniper adalah perkara kedua terpenting selepas penglihatan. Melalui jari yang menyentuh picu, awak berkomunikasi dengan senapang awak. Melaluinya juga awak belajar mengenai aksi berbeza bagi setiap senapang. M16 pantas menembak. Dragunovs ada dua bahagian yang boleh dipetik - tembakan bertubi-tubi secara perlahan-lahan dan petikan selanjutnya tembakan tempoh singkat yang terakhir. Picu Zagros pula sangat sensitif. Jari yang memetik picu sangat penting sehingga setiap sniper pastikan jari telunjuk masing-masing dibalut dan tak tercalar, dan ramai yang memotong bahagian telunjuk sarung tangan bagi menambah erat hubungan telunjuk dengan bahagian senapang berkenaan. Sekejap sahaja, saya belajar untuk mengenal pasti kehebatan sniper-sniper lain berasaskan tahap putih, bersih dan lembut jari telunjuk.

Oleh kerana setiap senapang mempunyai lubang laras atau kaliber yang berlainan, maka setiap sniper perlu membiasakan diri dengan perbezaan kesan tembakan. Oleh kerana liang M16 lebih kecil, peluru sering menembusi sasaran tanpa kesan segera. Beberapa hari kemudian, M16 akan menjadi bahaya untuk digunakan berikutan kaliber yang sempit amat sukar untuk dicuci. Peluru Dragunovs yang lebih besar biasanya mematikan sasaran ketika kena tembak, tetapi jika mangsa mampu bertahan, peluang untuk kembali sembuh agak cerah. Senapang Zagros bersaiz  .50 kaliber, sama besar dengan lubang pen dakwat, pula memuntahkan peluru yang mampu menembusi beberapa dinding dan masih bertenaga untuk membunuh awak. Jika awak ditembak  .50, peluang untuk selamat amat nipis dan jikapun terselamat, biasanya awak perlu menjalani pemotongan anggota badan seperti lengan atau kaki. Para sniper secara umumnya merasakan Dragunovs dan Zagros lebih disanjungi berbanding  M16. Kedua-dua yang pertama ini, dicipta untuk membunuh dengan tembakan tepat. M16 sekadar mencedera atau untuk memerangkap musuh yang dalam dilema. Cuba selamatkan seorang rakan yang cedera dan menghadapi risiko untuk kena tembak atau berselindung lalu membiarkan rakan kehilangan banyak darah lalu menemui maut.

Saya mendalami bidang saya di Syria utara selama lapan bulan, saya menembak secara jarak jauh dan bertukar ganti menggunakan Dragunovs dan Zagros. Kami menghadapi dua medan tempur,  satu menghadap selatan ke Qamishli, satu lagi ke arah timur serta sempadan Iraq. Di kedua-kedua medan tempur, peperangan merebak ke kawasan tanah lapang yang tidak dikuasai mana-mana negarapun. Mulanya saya ditugaskan di al-Yarubiyah, nama kami beri kepada medan tempur sebelah timur di kawasan gurun berbatu dan sungai kering yang terdampar dalam bayangan Pergunungan Sinjar. Kami tinggal di rumah tumpangan askar yang ditempatkan dalam bangunan pentadbiran lima tingkat. Saya bina tempat sembunyi dalam sebuah tandas yang terletak di atas bumbung. Saya sangkut Zagros pada siling dengan tali kulit dan oleh itu ia tergantung di udara dengan muncungnya ke tingkap menghala ke posisi ISIS yang terletak kira-kira 1.5 kilometer.


Sepanjang hari-hari pertama di medan tempur, bunyi fzzz peluru berterus-terusan di atas kepala sehingga saya berasa tertekan, manakala mata saya berkelip-kelip. Sekejap-sekejap, ISIS hantar peluru mortar bertalu-talu, lalu saya akan genggam senapang lalu lari satu tingkat ke bawah untuk menyorok dalam bangunan. Malah, apabila saya ada peluang untuk menembak, saya sering tersasar. Jika saya terkejut semasa menembak, yang sering berlaku ialah peluru akan melencong ke kiri. Tembakan tergesa-gesa pula akan menyebabkan peluru condong ke kanan.

Saya kemudiannya elak berkelip-kelip mata atau berasa gugup. Tapi, menguasai pernafasan mengambil masa lebih lama. Sewaktu awak sedia untuk menembak, pernafasan awak perlu bagai orang sedang bermeditasi. Awak mulakan dengan udara diisi penuh dalam dada. Awak bernafas keluarkan separuh udara ketika awak pandang ke arah sasaran. Pada ketika itu, awak berhenti bernafas selama enam saat. Terlalu banyak udara dalam dada akan menyebabkan awak tembak tinggi. Terlalu sedikit pula, awak condong ke depan lalu peluru akan menuju ke bawah.  Matlamatnya ialah memperlahankan denyutan jantung juga aliran darah supaya tiada apa-apapun, tak juga nadi, akan menggoyangkan bidikan awak. Kerana sebab yang sama, awak perlu kejap pegang senapang sampai ke tulang, bukan sekadar daging tubuh. Selama lima atau enam saat dalam ketenangan, awak kekal fokus terhadap sasaran, picit picu, awak tembak tanpa awak sedar. Semakin perlahan gerakan dan semakin diam tubuh awak, lebih tepat peluru meninggalkan lubang laras.

Saya mula menembak dan kena sasaran selepas kira-kira seminggu. Dari posisi atas bumbung itu, saya dapat lihat bangunan hospital di Iraq di mana ISIS letak mesingan Dushka di atas tripod. Peluru Dushka mampu menembusi beberapa bangunan dan masih boleh membunuh seseorang daripada kalangan kami. Misi keseluruhan saya ialah untuk menyekat serangan ISIS, oleh itu keasyikan saya ialah untuk menembak pengendali Dushka. Setiap pagi saya akan tunggu pelindung Dushka dibuka lalu saya tembak untuk menyekat operasinya. Saya terus tembak ke arah Dushka itu berminggu-minggu. Saya mungkin sudah berjaya menembak berdozen-dozen lelaki yang berada di belakangnya.

Saya ada sasaran lain juga. Suatu ketika, sewaktu kemaraan ISIS, saya tembak lebih 20 kali sebuah pickup yang deras bergerak ke depan dan ke belakang di sebatang jalan pada jarak lebih satu kilometer.  Sebuah jet Amerika Syarikat dengan pantas tembak sebutir roket lalu kenderaan itu terpelanting ke udara. Itulah kali pertama saya tahu yang Amerika Syarikat bantu kami melalui serangan udara.

Semakin saya banyak menimba pengalaman, saya dapati aktiviti sniper ini ialah hal mengenai memerhati manusia selain kemahiran menembak. Dengan teropong, saya belajar menganggar saiz musuh dengan hanya sekilas pandang: cara dia mengendalikan dirinya, cara dia berjalan, sama ada dia yakin dengan senapangnya, sama ada dia cermat dalam tindakannya, berapa panjang janggutnya. Jika saya lihat sekilas pandang seseorang berjalan bersahaja dan tangan-tangannya tergantung melepasi lututnya dan bahunya jatuh - seorang yang lemah tanpa harapan dan matlamat - saya tahu itu adalah seseorang yang akan buat silap dan oleh itu pasukan kami yang mara patut hala serangan sulung ke posisi mereka terbabit. Sebaliknya, seorang ISIS yang bermatlamat, bergerak bagai seekor tikus, meloncat ke atas ke bawah dan memeriksa sekeliling dirinya - dia sukar untuk ditembak, namun dia seorang yang mungkin lebih berkaliber dan oleh itu dia adalah sasaran utama.

Apabila saya mencari sasaran yang betul-betul bernilai, seperti seorang sniper seperti saya juga atau pegawai berpangkat tinggi, saya cuba cipta satu potret sasaran saya: siapa dia, bagaimana kelakuannya, berapa umurnya, bila dia bangun pagi, sama ada dia suka kesejukan pagi atu haba pada siang hari. Daripada kajian ini, ia tak mustahil untuk saya mengagak di mana dan bila musuh saya itu akan mempamerkan dirinya dan bagaimana saya menentukan posisi saya untuk ambil peluang. Ini memerlukan penumpuan yang sungguh-sungguh. Saya perlu meneliti semua maklumat yang saya perolehi, kaji segera lalu lakar satu kesimpulan mengenai di mana dan bila untuk membidik.

Musuh saya yang tahu saya sedang memerhatikan mereka sering sahaja cuba mengecewakan perlakuan saya. Mereka akan terus berlindung, memasang tirai-tirai dan bina koridor melalui rumah-rumah, tembak melalui lubang pada dinding-dinding. Bagai bertinju, awak menilai pihak lawan, tunggu peluang, dan akhirnya tembak. Sering kali saya bertindak mengikut apa yang saya dengar, bukan apa yang boleh saya lihat. Lebih daripada sekali, sasaran lihat tepat kepada saya, malah melambai-lambai. Segelintir pula main-main, berlari-lari ke kawasan yang terdedah kepada pandangan saya, kemudian berhenti sesaaat, kemudian berlari-lari lagi.

Sering kali idea kepada main-main ini adalah untuk goda saya supaya saya mendedahkan posisi saya sewaktu saya menembak. Taktik lain ISIS ialah cuba menakut-nakutkan kami dengan berdiam diri. Pada waktu ini, setiap bunyi yang dihasilkan oleh angin - menerjah lubang tempat saya berada, menggegar bumbung usang, menyebabkan pakaian di ampaian berayun-ayun - akan kedengaran kuat. Idea ini ialah untuk berikan terlalu banyak masa untuk berfikir. Apa mereka buat? Kenapa saya tak dengar sesuatu dari arah mereka? Adakah mereka akan menyerang?

Dek kerana musuh kami pun sedang memerhati kami, kami amal cara manipulasi kami serta mengelirukan mereka. Kami buat banyak lubang pada dinding-dinding untuk menembak, kemudian buat lubang-lubang baru di posisi yang tak begitu sesuai, hampir ke siling atau terlindung bayang-bayang bagi memperbodohkan ISIS sehingga mereka menembak ke tempat tiada orang. Kami melembapkan lubang-lubang dengan air supaya tembakan kami tak menghasilkan habuk lalu mendedahkan posisi kami. Kami pasang dan tutup lampu di tempat-tempat yang kami tak guna. Kami tinggalkan tanda-tanda ada pergerakan di koridor-koridor yang kami takpun lalui. Kami, malah, guna patung untuk mengelirukan musuh. Sering juga saya berjaya mengatur  tembakan-tembakan, kemudian mengajak musuh mengikut pergerakan saya dengan berpura-pura saya berada di tempat lain. Saya tembak seseorang, dan nanti rakannya berlari keluar.

Setelah beberapa bulan, saya dapati naluri saya menokok dan semakin tajam. Saya boleh menilai jarak beberapa meter tanpa bantuan teropong. Saya telah berjaya mengenal pasti beberapa jenis bunyi, benda yang dilihat serta trajektori berjenis-jenis peluru. Saya menjejaki musuh dengan mata, telinga malah hidung. Saya kembangkan teknik saya sendiri ketika mengimbas sesuatu kawasan, berdiri bertentangan sesuatu jarak lalu tutup mata saya, kemudian buka kembali, kemudian tutup, kemudian buka. Ulang tiga empat kali, saya dapati teknik camera-shutter  akan melekatkan imej dalam fikiran saya, lantas saya boleh kaji jika ada sesuatu yang tak kena, bagaikan saya melihat sekeping gambar yang berada di atas tapak tangan. 

Bagi serangan di waktu siang, seseorang sniper akan pilih tempat tinggi seperti bangunan atau bukit untuk melindungi kemaraan rakan-rakan sepasukan  dari arah belakang. Waktu malam, sebaliknya, seorang sniper yang memakai peralatan melihat dalam gelap akan mengetuai serangan kerana hanya dia yang boleh melihat sasaran. Malam kami tawan pangkalan ISIS di atas sebuah bukit di luar Sarrin, hanya muncul bulan sabit. Setiap orang dalam pasukan saya menjadi buta, melainkan saya.

Untuk mara ke bukit pertama, kami ikuti prosedur khas. Saya bergerak di depan 200 atau 300 meter, periksa semua baik, dan selepas menemui tempat berlindung, saya beri isyarat supaya semua yang lain sertai saya. Kami ulangi pergerakan ini tujuh atau lapan kali dan kira-kira 500 meter dari bukit pertama itu, kami dihujani peluru. Saya dengar bunyi tajam, bunyi sesuatu yang keluarga dari benda berongga di kejauhan. Kemudian fzzz! Fzzz! Bunyi seperti lebah madu sebaik peluru-peluru melepasi kepala. Walaupun tembakan bertalu-talu  itu mendesak kami merebahkan tubuh untuk merangkak, ia berguna kerana pendekatan kami ini lebih senyap, bermakna ISIS perlu peralatan memandang waktu malam untuk menyedari kemaraan kami. Jika peluru-peluru mereka melepasi kepala-kepala kami, ini bermakna pihak musuh tiada peralatan berkenaan pada senjata api mereka tetapi sekadar guna teropong biasa. Bunyi tembakan itu juga memaparkan ada hanya beberapa lelaki, paling ramai 10 orang. Ini bermaksud kekuatan kami setara mereka.

Pada 1:30 AM, masih terus-terusan ditembak, kami sampai ke puncak bukit pertama. Saya lihat satu batu tanda, mungkin petani-petani menyusun batu-batu yang mereka kutip sewaktu mereka membersihkan kawasan tanah mereka. Saya henti kira-kira 50 atau 60 meter dari timbunan batu itu lalu panggil Xabat. "Ini mungkin jerangkap samar," dia kata sewaktu merangkak ke arah saya.

Saya tinggalkan pasukan yang berlindung di sebalik sebongkah batu besar, tegak berdiri, agak terdedah, dan dalam pandangan pejuang-pejuang ISIS, berjalan pantas ke batu tanda itu. Apabila saya sampai, saya henti sekejap untuk pastikan mereka melihat saya. Kemudian saya jatuhkan diri bagaikan saya cuba berlindung di sebalik batu tanda itu lalu merangkak ke belakang, ke arah saya datang tadi. Di sebalik bongkah batu, saya tunggu. Jika ISIS telah pasang jerangkap samar, mereka akan nanti kami berenam berkumpul di sebelahnya sebelum meletupkannya. Akhirnya, phak ISIS tunggu tujuh minit penuh.

Satu letupan meletus sehingga terasa kulit dalam telinga terkupas. Beberapa saat kemudian awak terasa pitam sedikit sebaik gelombang letupan menghentam otak awak. Awak perlu kekal nganga bagi membolehkan tekanan bergerak melalui tubuh awak. Jika letupan amat dekat, otak awak mungkin reboot dan mendapati awak melambung ke udara bagai anak patung kain buruk. Hidung, mata dan mulut akan dipenuhi habuk. Jika awak berada jauh, awak akan rasa muka bumi menari-nari. Kemudian, muncul batu-batu kerikil jatuh berguguran.Dalam keadaan kedua-dua di atas, tak ada apa yang boleh dilakukan melainkan tutup mata dan percaya kepada nasib baik. Jika awak terkorban, ia berlaku secara pantas kerana awak mungkin terdedah kepada letupan kuat, atau dihentam serpihan-serpihan, atau terhempas ke dinding atau sebongkah batu. Jika awak dapati awak sedar sedang memeluk muka bumi, melainkan sesuatu yang berat mendarat atas belakang awak, awak akan terus hidup.

Menerusi habuk yang berterbangan, saya dapat lihat Xabat tersengih. "Saya beritahu awak itu jerangkap samar," katanya.

Semua anggota pasukan saya menghampiri belakang saya, dan sebagai satu pasukan, keenam-enam kami bergerak ke depan, ke arah batu tanda.

Di posisi baru, saya beritahu yang lain supaya letak beberapa bongkah batu di depan mereka sebagai pelindung. Saya ambil tiga bongkah batu lalu atur di bawah senapang, ikat ketat selendang di kepala bagi menyembunyikan cahaya yang muncul daripada peralatan melihat waktu malam. Setelah saya puas hati ia terlindung, saya pasang suis on.

Saya terus dapat lihat mereka. Saya lihat sebuah pangkalan musuh bertembok batu di sebuah kawasan landai tapi condong, dekat puncak bukit menghadap kami, kira-kira 550 meter jaraknya. Kelihatan tubuh kurus sedang berdiri beberapa meter di bahagian bawah pangkalan itu, manakala tiga lelaki lain - seorang tinggi, seorang berketinggian sederhana manakala seorang lagi pendek tegap memakai baju panjang - duduk berkumpulan beberapa kaki jaraknya dari lelaki seorang tadi. Lelaki kurus sedang bercakap, yang lain mendengar. Keempat-empat mereka terdedah di kawasan terbuka.

Lelaki kurus itu seorang komander. Saya fikir. Dia beri arahan-arahan. Dia yang mengetuai.

Lima ratus lima puluh meter adalah dekat bagi seorang sniper. Tak perlu ubah suai keadaan sebelum menembak disebabkan faktor tiupan angin. Dengan peluru bergerak 762 meter sesaat, si kurus akan terkena tembakan setelah 3/4 saat peluru keluar dari lubang senapang saya. Saya sasar kepala Kurus.

Melalui teropong canggih saya, saya lihat kepala Kurus tersentak, manakala kedua-dua kakinya jatuh. Kemudiannya, dia tersembam lemah gemalai ke atas sebongkah batu, kepalanya berada di atas dadanya.

Saya paling ke arah sekumpulan tiga ISIS. Tinggi cuba berlindung di sebalik beberapa bongkah batu di sebelah kanan. Saiz Sederhana dan Baju Panjang berlari ke atas, ke pangkalan. Saiz Sederhana berhenti seketika. Saya sasar dadanya dan tembak. Saiz Sederhana tumbang.

Baju Panjang masih berlari ke atas bukit. Saya ikut dia menerusi pandangan saya. Sewaktu dia berhenti untuk capai selaras mesingan besar, saya sasar  badannya. Bunyi tembakan saya bergaung melepasi batu-batan sewaktu Baju Panjang jatuh.

Saya cari Tinggi. Dia berada di sebelah kanan, melompat dari satu bongkah batu ke bongkah batu lain. Dia tembak balas ke arah saya, tapi sekadar rambang.  Dia bersembunyi di sebalik batu, tapi saya dapat lihat sebahagian kepala dan dadanya serta sebelah kakinya. Saya sasar kaki. Tinggi rebah ke tanah lalu heret tubuhnya untuk berlindung.

Seterusnya, saya dapat lihat lelaki kelima, tubuhnya pendek tapi gemuk, berada dalam pangkalan. Sekejap-sekejap dia yang saya gelar Lelaki Besar akan mengintai melepasi ruang atas tembok, muka bulatnya jelas dalam tempoh sesaat, kemudian dia menghilang. Saya tembak dua kali, tapi dia terus menghilangkan diri. Kemudian dia tonjol diri, tembak bertubi-tubi, menghilangkan dirinya, kemudian muncul di tempat lain, dan tembak lagi.

Saya ubah pandangan ke arah Tinggi. Dia masih merangkak dalam kepulan habuk. Dia mungkin cuba kaedah mengapit posisi kami. Saya arah Havin, penembak RPG  kami, gerak ke depan supaya pandangannya jelas untuk tembak ke arah bawah bukit jika Tinggi cuba daki ke arah kami. Saya tunggu beberapa minit sehingga kepala Tinggi muncul di celah dua bongkah batu, lalu saya tembak. Kepalanya bersepai, tubuhnya tersentak lalu balik kuang, badannya berpusing lalu terhempap ke tanah. Tinggi sudah habis.

Pandang ke kiri, saya lihat Baju Panjang bergerak kembali, cuba berlindung di sebalik batu. Saya tukar suis M16 saya ke rapid-fire untuk menakut-nakutkannya sehingga dia terdedah ke tempat terbuka. Saya tembak bertalu-talu, saya tembak bertalu-talu lagi kali kedua, kemudian ketiga. Tapi, apabila saya ingin tembak bagi kali keempat, senapang saya tersekat.

Saya buka magazine, ambil batang pencuci dari beg askar saya, masukkan ke dalam lubang senapang, lalu tolak peluru keluar, masukkan magazine semula lalu tarik mekanisma ke posisi menembak. Sekali lagi, gagal.

Saya tekan off alat teropong waktu gelap, duduk melutut, buka selendang kepala lantas hampar eluk-eluk depan saya. Kemudiannya, saya tutup mata dan hembus nafas. Terus tutup mata seperti sewaktu saya berlatih dulu. Saya angkat senapang, buka magazine, tanggalkan stock, picu dan pistol grip daripada laras, kemudian pisahkan charging handle dan akhirnya bolt carrier. Saya letak semuanya di atas selendang ikut turutan. Kemudiannya, saya terbalikkan prosedur - bolt carrier, charging handle, stock, picu dan laras - sehingga saya berjaya pasangkan kembali. Sebaik sahaja selesai pasang kembali senapang saya, Lelaki Besar dapat lihat saya. Dia mula menembak, peluru-pelurunya menampar batu-batu di sekeling saya, memercikkan jarum-jarum batu terbakar ke kaki kiri saya.

Kerja melerai dan memasang semua senapang mengambil masa dua minit. Saya buka mata dan tarik ke belakang bahagian release. Tiada masalah senapang saya itu. Saya masukkan kembali magazine, dan di tengah-tengah kebisingan serangan oleh Lelaki Besar, terdengar bunyi kecil yang datang dari untaian wayar. Ini masalahnya. Jika spring dalam magazine longgar, ia takkan tolak kartrij ke dalam belakang laras senapang. Saya tanggalkan magazine rosak itu, letak ke tepi, ambil yang baru, masukkan ke dalam ruangnya lalu tarik ke belakang bahagian release. Shtick! Bunyi ia betul-betul masuk.

Tindakan saya berhenti menembak membolehkan Lelaki Besar dan Baju Panjang peroleh masa untuk bernafas. Peluru-peluru mereka kekal menyergah. Satu roket berkekuatan bom tangan bergemuruh terbang atas kepala-kepala kami dan meletup betul-betul di belakang kami. Letupan itu menghujani kami dengan habuk serta batu-batu kerikil. Xabat berdiri lalu tembak balas. Shiro mula menembak BKC. Saya balut kembali selendang di kepala lalu pasang on pada alat memandang waktu malam.

Baju Panjang telah bergerak 20 ke 30 meter di bawah bukit. Saya tembak sebaik saya lihat dia. Dia jatuh, genggam kepala lantas menjerit: "Allahu Akbar! Allahu Akbar!" Ini adalah laungan semangat perang mereka. Namun, suara Baju Panjang lemah, dan saya jangka dia mengalami pendarahan.

Ke arah kiri, saya lihat Kurus bergerak sedikit. Dia terbaring, satu kaki lurus atas tanah, satu lagi bergerak ke atas ke bawah. Saya tembak kaki yang kaku, yang lagi satu terus bergerak-gerak, kemudiannya jatuh ke atas tanah. Kurus sudah habis.

Kami telah bertempur 50 minit. Empat musuh terkorban. Hanya Lelaki Besar masih hidup. Saya arah Havin tembak tembok yang mana di belakangnya Lelaki Besar bersembunyi. Dengan roket pertama, dia menembak penjuru tembok. Tembakan kemudiannya terlalu ke atas. Yang ketiga agak ke bawah. Saya beritahu Shiro supaya mara 50 meter ke arah bawah bukit dan terus tembak. Setelah itu, baru mungkin Lelaki Besar akan balas tembak lalu menampakkan dirinya, lalu saya pula peroleh kesempatan untuk menewaskannya.

Shiro buat seperti yang saya katakan, Lelaki Besar berdiri lalu saya tembak, tapi sekali lagi dia amat pantas tunduk lalu undur sebelum saya menembak. Lelaki Besar bijak mempertahankan dirinya. Dia saya kagumi dalam hal ini. Semua rakannya sudah maut, tapi dia tak tinggalkan posisinya.

Xabat cadang dia dan Shiro merangkak keliling belakang pangkalan lalu serang dengan menggunakan bom tangan. Mereka ambil masa 20 minit untuk tiba ke kaki bukit. Saya terus-terusan menembak supaya Lelaki Besar  menunduk lalu tak dapat melihat Xabat dan Shiro. Tapi dia dapat jangka rancangan terbabit. Ketika Xabat dan Shiro 100 meter di hadapannya, dia letupkan jerangkap samar lain. Dari posisi saya, letupan itu kelihatan berlaku di bawah kedudukan mereka berdua.  Namun, setelah asap reda, saya dapat lihat mereka terus merangkak daki bukit, masih tak tercedera.
Ketika lelaki-lelaki kami itu mengelilingi di sebelah belakangnya, Lelaki Besar dapat dengar pergerakan mereka. Dia menjerit panik. Dia terus berlari-lari keluar, cuba untuk menjejaki mereka dalam kegelapan.  Kemudiannya, berlari-lari  masuk kembali. Saya ikuti pergerakannya dengan menyergahnya dengan letusan-letusan tembakan bagi memastikan dia tak boleh menembak. Semasa Xabat dan Shiro kurang 30 meter  dari pangkalan, mereka beritahu saya supaya saya tingkatkan usaha menembak.

Sewaktu saya tembak beberapa kali, Xabat dan Shiro berlari ke arah pangkalan lalu lontar dua biji bom tangan ke dalamnya. Berlaku dua letupan. Kami tunggu seminit. Diam.

Saya angkat senapang saya, berjalan turun bukit dan daki ke posisi pangkalan ISIS. Kurus, yang saya duga seorang komander, sebaliknya adalah yang paling muda. Saya telah tembak dia di kepala dan kaki. Tinggi, Saiz Sederhana dan Baju Panjang, semuanya akhir 30-an. Tinggi kena tembakan saya tiga kali: kaki, dada dan kepala. Saiz Sederhana ada kesan kena peluru di bahu, buah pinggang, perut dan lutut. Saya tembak Baju Panjang di kepala dan dada. Apa yang tinggal setelah Lelaki Besar diserang dengan dua bom tangan menunjukkan dia adalah yang paling tua, mungkin 50 tahun, dan mungkin juga seorang ketua pasukan. Dia meninggal dunia sebagai seorang kapten, terkorban bersama-sama anak-anak buahnya.

Medya menamatkan tugas saya selepas serangan ini, lalu saya berjalan seorang diri melintasi kawasan perbukitan, melepasi bongkah-bongkah batu dan semak berduri yang melimpahi lembah yang saya selusuri sehinggalah saya sampai ke kampung di mana saya meninggalkan pickup yang saya naiki dulu.Saya kemas peralatan saya, lalu kami meneruskan perjalanan berkenderaan selama lima jam untuk kembali ke medan tempur sebelah timur. Langit cerah dan di celah-celah kabus pagi saya dapat lihat bandar Sarrin dari kejauhan. Di waktu dinihari, dengan pertempuran bersenjata yang semakin berkurangan, terasa tenang berada di kawasan tanah rata sebelah selatan yang mendatar sehingga ke Euphrates.

Dalam pertubuhan kami, kami percaya satu sama lain untuk melakukan perkara yang benar. Saya tahu tugas saya untuk berjuang. Saya tahu juga bahawa pengalaman saya amat ditagihkan. Sepanjang tahun lepas, perjuangan kelihatan mudah bagi saya. Malam berganti malam, siang berganti siang, bulan berganti bulan, saya telah berbaring di sebelah senapang saya. Sepanjang musim panas yang membara, dingin musim gugur, musim sejuk yang berpanjangan dan musim bunga yang kaku dalam kebasahan, saya memerhati pergerakan pihak musuh. Mata saya sakit kerana asyik melihat. Saya terselamat daripada terkena tembakan sniper-sniper lain, serangan bersenjata, pengebom bunuh diri, kereta kebal, mortar, roket bom tangan, jerangkap samar, belantik, serangan udara, meriam, mesingan berat serta bom kawalan jauh. Dengan amalan diet keju, jem, yogurt dan biskut yang sepatutnya sudah dibuang, berat badan saya menurun sehingga menjadi seperti seorang budak lelaki berusia 13 tahun. Tanpa cukup tidur, saya bersembunyi dalam jurang yang dalam dengan keadaan tertekan antara rembesan adrenalin dan keletihan.Ramai kawan saya telah terkorban lalu saya punya tugas baru yang tak diidamkan: perlu kekal selamat untuk menghidupkan memori bersama mereka berkenaan. Memerhati, menunggu dan menembak - saya kumpul seluruh kehidupan saya dalam kesempitan itu. Jika awak melihat saya ketika berjuang, menjaga jari pemetik picu senapang di sepanjangan tempoh saya berperang bagai ia seorang bayi, awak akan faham bahawa manusia boleh harung sebarang kesulitan jika mereka berkenaan punya matlamat.

Tapi, akhir-akhir ini, saya mulai berfikir bahawa saya tiada apa-apa lagi. Saya berasa bagaikan saya sudah guna 30 atau 40 tahun kehidupan saya dalam tempoh beberapa bulan. Saya hilang keupayaan untuk merasa perubahan hari bertukar hari. Sekali sahaja silap duga atau terlalu mendesak kebolehan diri maka kegelapan akan kekal menyelubungi diri saya. Sewaktu mendaki ke pangkalan ISIS di luar Sarrin dulu, saya pernah terlelap sambil berdiri. Dua kali anggota pasukan saya terpaksa kejutkan saya sewaktu saya tersasar berjalan ke arah lain. Pada suatu ketika, Xabat telah menghalakan muncung senapangnya ke arah saya kerana curiga dengan lembaga yang merayau-rayau di celah-celah batu.

Saya telah kembali ke posisi asal di medan tempur timur beberapa hari apabila General Tolin datang melawat. "Bagus awak di sini," dia beritahu saya. "Kami perlukan awak. Bagaimana keadaan awak?"

"Sedang menyelami suasana di sini," kata saya.

Tolin mengangguk sambil getap bibir. Dia lihat ke kaki langit. Seketika selepas itu, perempuan itu berkata,"Selami suasana tak cukup, Azad."

Saya cuba yakinkannya. "Saya boleh bertugas di sini," kata saya. "Di sini okey bagi saya."

Tolin renung saya sedetik. Dia telah tetapkan pendiriannya.

"Awak pulang ke Kobani," katanya. "Saya akan bertemu dengan awak di sana kelak." Dan, dengan begitu sahaja, perang saya habis.

NOTA:
1. BCE adalah satu istilah baru bagi tahun ikut kiraan Barat. Sebelum ini, AD  iaitu Anno Domini merujuk kepada tahun yang dikira selepas Nabi Isa a.s. lahir. BC pula dikira ke belakang yakni sebelum Nabi Isa a.s. lahir. Tapi, sekarang CE bermaksud Common Era diguna untuk ganti AD. Contoh, 2019 AD sama dengan 2019 CE. BCE pula bermaksud Before Common Era. Oleh itu, 2019 BC sama 2019 BCE.
2. Fasis ialah sistem pemerintahan seorang diktator pelampau.
3. Neolitik ialah Zaman Batu Baru.
4. Seksisme ialah mendiskriminasi sesuatu jantina.
5. Misogyny ialah lelaki benci perempuan.
6. Matriark ialah perempuan mengetuai keluarga.
7. Trajektori ialah laluan sesuatu benda yang bergerak dengan bertenaga.
8. Reboot ialah mengoperasikan semula sistem komputer.
9. Ketiga-tiga gambar di atas di ambil oleh Joey Lawrence yang disiarkan dalam monografnya, We Came From Fire: Kurdistan's Armed Struggle Against ISIS terbitan powerHouse Books. Monograf ialah laporan ilmiah mengenai sesuatu perkara.
10.Azad adalah seorang lelaki. 

Comments